عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
آیت‌الله‌ جوادی آملی:
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه پیام قرآن، محدود به زمان و مکان خاصی نیست، گفت: این کلام آویخته شده هر جا عبور کند زلزله ایجاد می‌کند، زیرا این طنابی است که پیام جهانی و ابدی دارد.
عقیق: آیت الله جوادی آملی، در ادامه سلسله مباحث درس تفسیر خود به تفسیر سوره مبارکه شوری پرداخته و با اشاره به شروع این سوره با حروف مقطعه بیان داشت: بين حروف مقطّع و بين مضمون سوره يک ارتباطی هست. به نظر علامه طباطبایی این حروف رمزی میان پیامبر و خداوند است چرا که سیدنا الاستاد می گوید در سوره‌هایی که ابتدایش «الم» و «ص» است هر کدام مضمونی دارد و ما می بینیم که در سوره ای که با «المص» شروع می شود، جامع محتوای مضمون دو سوره گذشته است لذا از اینجا نتيجه می‌گيريم که اين حروف مقطّعه رمزي است که با مضمون آن سوره هماهنگ است.

وی با بیان اینکه آغاز سوره شوری درباره حقیقت وحی است اظهار داشت: وحی يا علمی است يا عملی، يا وحی علم است يا وحی فعل؛ وحی علم مثل اينکه به وجود مبارک پيغمبر(ص) وحی می‌‌فرستد که در جريان طوفان قصّه از اين قبيل بود، جريان زکريا اين بود، جريان ابراهيم اين بود، جريان اسحاق و يعقوب اين بود اينها وحی‌های علمی است که علومی را که خدای علی حکيم به پيامبرش افاضه می‌کند که ﴿عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً﴾ و مانند آن. وحی عملی، آن است که در قلب ولی ای از اوليای الهی حالا يا نبيی است يا امام است يا ولی ای از اوليای الهی است ذات اقدس الهی اين معنا را القا می‌‌کند که اين کار را بکن، این اختصاص به انبیاء و پیامبر ندارد، بلکه هر کس که جزء اولیاء الهی بشود، ممکن است خداوند در قلب او مطلبی را القاء کند. اما آنچه فعلا محل بحث است، وحی علم است و نه وحيِ فعل؛ اين وحی علم مربوط به انبياست که ذات اقدس الهی به انبيا دستور می‌دهد که قوانين تمدّن‌ساز و تديّن‌ساز اين است.

وی با اشاره به جلالت و عظمت قرآن کریم و اینکه خداوند آن را به عنوان ریسمانی محکم بر بشر نازل کرده تصریح کرد: خداوند در قرآن فرمود وظیفه شما این است که اول قرآن را به عنوان ریسمان، محکم بگیرید و دوم اینکه با تلاش و کوشش هم من شما را بالا می‌کشم و هم شما بالا بیایید و در این صورت است که با چنگ زدن حقیقی به ریسمان قرآن، انسان می‌تواند مصداق «لهم درجات» شود و به مراحل کمال و بالاتر برسد.

وی در بیان فرق بین انداختن و آویختن بیان کرد: خداوند در قرآن می فرماید که ما قرآن را نازل کردیم اما نه مانند باران، بلکه ما قرآن را آویختیم، به آن چنگ بزنید و بالا بیایید، این طناب، محکم و ناگسستنی است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه پیام قرآن، محدود به زمان و مکان خاصی نیست، بیان کرد: این کلام آویخته شده هر جا عبور کند زلزله ایجاد می‌کند، زیرا این طنابی است که پیام جهانی و ابدی دارد.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین