عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
برگزاری ۹ دوره جشنواره «تئاتر رضوی» نشان از پویایی و صلابت آن دارد؛ نباید بگذاریم این جشنواره که در فرهنگ دینی تبدیل به پدیده‌ای جریان‌ساز شده است، دچار وقفه شود و یا به تعطیلی بینجامد.
عقیق:کوروش زارعی، کارگردان تئاتر دینی در ابتدای نشست خبری دهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» به ایراد سخن پرداخت و گفت: با گروه تئاتر آئین در دو دوره این جشنواره شرکت داشتم و این جشنواره را جشنواره‌ای پویا و جریان‌ساز شناختم، اما تعجب من از این است که چرا هر امری در حوزه فرهنگ و هنر تبدیل به جریان پویا و باصلابت می‌شود یا به تعطیلی کشیده شده یا برای مدتی به حال خود رها می‌شود.

وی ادامه داد: «تئاتر رضوی» جشنواره‌ای بود از جنس جشنواره‌های تئاتر دینی که توانست در طول ۹ دوره برگزاری خود، موجی را در حوزه فعالیت‌های تئاتر دینی و آئینی به وجود آورد و موجب شود تا مردم روی خوش به جریان تئاتر دینی نشان دهند؛ موردی که در مواجهه با این گونه تئاتر کمتر اتفاق می‌افتد.

زارعی تصریح کرد: مخاطب‌شناسی و مخاطب‌سازی از جمله ویژگی‌های جشنواره «تئاتر رضوی» است، لذا باید شرایطی فراهم آورد که این چنین رویدادهایی به بهانه و دلایلی سطحی دچار وقفه و تعطیلی نشوند و حال که جشنواره «تئاتر رضوی» پس از مدتی برگزار نشدن، فعالیت خود را از سر گرفته است، برنامه‌ریزی منسجم و جدی برای آن به عمل آید تا در آینده نزدیک و یا دور مجدد شاهد سکون آن نباشیم.

مدیر دفتر تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری گفت: بارها گفته‌ام که ما بیشتر از معضلات اقتصادی با مشکل و معضل فرهنگی مواجه هستیم. بهاء دادن به جشنواره‌هایی همچون «تئاتر رضوی» که وصل به فرهنگ و سیره غنی ائمه معصومین(ع) هستند و منطبق با باورهای دینی و ایمانی ایرانیان به محتوای ارزشی اهتمام دارند، می‌توانند در آینده‌ای نزدیک موجب آشتی مردم و طیف ناآشنا با تئاتر با این هنر فاخر انسانی شود.

وی با اشاره به اینکه باید به برگزاری جشنواره «تئاتر رضوی» با نگاه برگزاری منطقه‌ای و استانی نیز توجه شود، ادامه داد: حوزه فرهنگ و معارف رضوی در قالب‌های نمایشی را نباید تنها محدود به برگزاری جشنواره‌ای در محدوده زمانی کوتاهی از سال کرد؛ شخصیت والای علی بن موسی الرضا(ع)، داستان‌های پیرامون ایشان و زندگی گوهربار امام هشتم شیعیان، آن چنان جذاب و شیرین و پر از فراز و نشیب‌هایی بوده که جای فراوان برای تولیدات فرهنگی و هنری و به ویژه آثار نمایشی را داراست.

سرپرست گروه نمایشی آئین در ادامه افزود: اینکه برگزاری جشنواره «تئاتر رضوی» به ارشاد استان خراسان شمالی محول شده است، جای بسی خرسندی دارد. این استان دارای مردمی بسیار فهیم و تشنه فرهنگ اسلام و دلسوخته ساحت ائمه معصومین(ع) هستند؛ از نزدیک شاهد بودم که مردم این شهر برای تماشای نمایش دینی این جشنواره حاضر به پرداخت بهای بلیط هستند؛ چیزی که شاید کمتر شاهد آن باشیم و اغلب نمایش‌های دینی متهم به این هستند که اصطلاحاً اتوبوسی و سفارشی برای تماشای نمایش مخاطب می‌آورند که اگر این مسئله صحت داشته باشد، من می‌گویم ایرادی ندارد، بگذارید به هر شکلی به جذب مخاطب برای نمایش دینی کمک شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه باید برای جشنواره «تئاتر رضوی» دبیرخانه دائمی تشکیل شود، گفت: پیشنهادی نیز به مسئولان برگزاری این جشنواره دارم و آن اینکه علاوه بر موضوعات رضوی، مواردی همچون زندگی، سیره و بیانات حضرت فاطمه معصومه(س) را نیز در پرداختن به جشنواره «تئاتر رضوی» مورد توجه قرار دهند؛ چرا که این دو برادر و خواهر بزرگوار، سرمایه‌های معنوی ایران هستند و هر ایرانی به وجود آنها نهایت افتخار و مباهات را دارد.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین