عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۷
مدیر ارتباطات علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: دانشنامه جهان اسلام در ۶۰ مجلد تدوین می شود و مدخل های آن به مرور تکمیل و تصحیح خواهد شد.
عقیق:نشست «بررسی منشورات لاتین و عربی» به همت بنیاد دایره المعارف اسلامی در سرای بین الملل نمایشگاه کتاب برگزار شد.
در این نشست پرویز سلمانی، مدیر ارتباطات علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی و رقیه ابوالقاسمی، عضو هیات علمی بنیاد به ارائه دستاوردهای این بنیاد پرداختند.
سلمانی در این نشست با اشاره به پیشینه بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: این نهاد غیرانتفاعی از سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و هدف آن تدوین و نشر دانشنامه جهان اسلام است. این دانشنامه مقالاتی درباره اصول اعتقاد و احکام شریعت اسلام، فرهنگ و تمدن جوامع مسلمان طی سده ها، تاریخ سیاسی و اجتماعی کشورهای اسلامی، شناخت تفصیلی پهنه جغرافیای جهان اسلام، معرفی ادبیات و هنر در جهان اسلام، سازمان های سیاسی و اجتماعی و مسلمانان عالم، چهره ها، آداب و رسوم و آیین های ملل مسلمان را تدوین و منتشر می کند.
مدیر ارتباطات علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی افزود: این بنیاد دارای ۱۶ گروه علمی در حوزه های مختلف است که به لحاظ نیاز دنیای اسلام و درک فضای خالی برای شناخت برخی زمینه ها به فعالیت مشغولند. پیش بینی شده است که دانشنامه در ۶۰ مجلد منتشر شود. با این حال مدخل ها به تدریج به آن اضافه خواهد شد.
وی تصریح کرد از سال ۱۳۷۳ تاکنون مقالات نوشته شده و تا حرف «ر» چاپ شده است. با این حال پس از انتشار مقالات، بازبینی صورت می گیرد و در صورت نیاز تکمیل خواهند شد. ترجمه انگلیسی این دانشنامه به همت جمعی از مترجمان انگلیسی زبان در قالب گروهی که در لندن مستقر هستند، انجام می شود.
رقیه ابوالقاسمی نیز در این نشست با بیان اینکه در سال های اخیر تلاش بر این بوده تا تعاملات علمی این بنیاد گسترش پیدا کند، گفت: بنا را بر این گذاشته ایم که فرهیختگان خارج از بنیاد نیز از دستاوردهای این دانشنامه استفاده کنند. از مهمترین فعالیت های این بنیاد بخش آموزشی است که دستاوردهای بنیاد را به صورت کارگاه های آموزشی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. دوره های آموزشی شامل مقاله نویسی به شکل دایره المعارف نویسی و برگزاری دوره های آموزش زبان انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسه برای مخاطبان خاص است.
وی افزود: مقالات این دانشنامه به زبان فارسی است اما مخاطب دانشنامه صرفا فارسی زبانان نبوده اند به همین منظور در سال ۱۳۸۳ طرحی تصویب شد تا گروهی از مترجمان این دانشنامه را به زبان عربی ترجمه کنند و آن را در لبنان به چاپ برسانند. اولین مجلد عربی در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۹) در لبنان منتشر شد و از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ نیز ۶ جلد از دانشنامه جهان اسلام به عربی در اختیار عربی زبانان قرار گرفته است.


منبع:جهان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین