عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
حجت‌الاسلام محمدی مطرح کرد
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه نیاز‌های جوانان به خوبی در مصحف دانشجویی بیان شده گفت: قرآن دانشجویی می‌تواند راه‌گشای جوانان باشد.

عقیق: طی مراسمی در دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، داود آبادی معاون فرهنگی وزارت بهداشت، لاله افتخاری نماینده مجلس و سید علی سرابی قائم مقام مرکز طبع و نشر از قرآن ویژه دانشجویان رونمایی شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حمید محمدی طی سخنانی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر قرائت قرآن گفت: رهبر معظم انقلاب سال 1391 در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: من به جوان‌ها در مورد قرآن سفارش می‌کنم، سعی کنید رابطه با قرآن را قطع نکنید، هر روز لااقل نصف صفحه قرآن بخوانید.

وجود دو نوع انس در زندگی/انس با قرآن سبب هدایت انتخاب‌کننده می‌شود

وی با اشاره به وجود دو نوع انس در زندگی انسان گفت: دوران دانشجویی دوره جوانی است و انسان با انتخاب خودش مأنوس می‌شود، البته انس گرفتن دو نوع است، انس اولیه که در دوران طفولیت اتفاق می‌افتد و انتخابی نیست و انس ثانویه که در دوران جوانی و با انتخاب است. حال اگر این انس با قرآن همراه باشد این انتخاب یعنی قرآن کریم، انتخاب‌گر خود را هدایت می‌کند و انتخاب کننده شیفته و عاشق انتخاب خود می‌شود. وقتی قرآن مایه انس ما شد می‌توانیم خود را در پناه گرمی، لطافت و نورانیت قرآن قرار دهیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه کسب علم یک حرکت روحی است، گفت: انس با قرآن سبب آرامش انسان می‌شود، بخصوص دانشجویان که به دنبال علم هستند و از آنجا که علم یک حرکت روحی است، انس با قرآن سبب آرامش روحی آنها می‌شود.

محمدی یک سوم قرآن کریم را مطالب حماسی دانست و گفت: هجم عظیمی از آیات قرآن درباره مبارزه با کفر، ظلم و شرک است و این آیات برای تأمین حس حماسه‌خواهی در جوان به کار می‌رود، هرکه بتواند حس حماسی جوان را بفهمد و آن را در مسیر درست قرار دهد برنده است، قرآن در جهت حس حماسه‌خواهی جوانان نازل شده و اتصال به آن تأمین کننده نیاز کمال‌جویی جوان است.

قرآن دانشجویی می‌تواند راه‌گشای جوانان باشد

وی در خصوص قرآن ویژه دانشجویان گفت: من تا ساعتی پیش این قرآن را ندیده بودم، اما طی همین دقایق از طراحی جلد و فونت زیبای این قرآن احساس کردم که کار جدیدی است و می‌تواند مفید باشد، البته چند صفحه از این مصحف را مطالعه کردم که به خوبی در آن نکات مورد نیاز جوانان اشاره شده بود و به دلیل کار کارشناسی خوب، این قرآن می‌تواند راه‌گشای جوانان باشد.

چهار ویژگی قرآن دانشجویی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان ویژگی‌هایی برای مصحف دانشجویی گفت: اولین مشخصه قرآن دانشجویان این است که منبع انس باشد و با مراجعه دانشجو به این مصحف تعلق به قرآن در وی ایجاد شود، دومین ویژگی کاربردی و بالینی بودن آن است و این‌که پاسخگوی مطالبات به روز دانشجویان باشد.

محمدی درخصوص ویژگی سوم مصحف دانشجویی گفت: ویژگی سوم این است که با خواندن این قرآن، دانشجو از خواندن متن عربی قرآن بی‌نیاز نشود، بلکه برعکس به خواندن متن قرآن علاقه‌مند شود. همچنین ویژگی چهارم این است که این مصحف قوه تشخیص درستی یا نادرستی دانشجو در مسائل جامعه را یاری کند و وی نیازمندیهای خود را با مراجعه به این مصحف استخراج کند.

قرآن دانشجویی نقطه شروع است و باید در دوره‌های بعد کامل‌تر ارائه شود

محمدی با تجلیل از مرکز طبع و نشر برای چاپ این قرآن ارزشمند گفت: امروز در مرکز طبع و نشر این گام کلیدی برداشته شده و باید به عنوان یک نقطه شروع به آن نگریست و در دوره‌های بعد به صورت کامل‌تر و با هجم بیشتر ارائه شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین