عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۶
قزوه کتاب‌هایی مانند نوشداروی طرح ژنریک، صبح بنارس، پیاده آمده بودم و گریه‌های امپراطور را به مخاطبان پیشنهاد کرده است.
عقیق:علیرضا قزوه شاعر و نویسنده که هم‌اکنون مسئولیت مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری را بر عهده دارد با ارائه پیشنهاداتی در حوزه کتاب‌های شعر، کتاب‌های زیر را برای خرید مخاطبان در نمایشگاه کتاب پیشنهاد کرده است.

* دستور زبان عشق / قیصر امین‌پور / انتشارات نشر مروارید

مرحوم قیصر امین‌پور در این کتاب مجموعه‌ای از بهترین آثار خود را جمع‌آوری کرده و منتشر کرده بود. «دستور زبان عشق» شامل مجموعه‌ای از اشعار قیصر امین‌پور در سال های 80 تا 85 با حدود 66 شعر است.

قطار می رود /  تو می روی / تمام ایستگاه می رود

و من چقدر ساده‌ام / که سال‌های سال / در انتظار تو / کنار این قطار رفته ایستاده‌ام / وهمچنان / به نرده های ایستگاه رفته / تکیه داده‌ام!

* نوشداروی طرح ژنریک / سید حسن حسینی / انتشارات سوره مهر

کتاب «نوشداروی طرح ژنریک» آخرین مجموعه شعری سید حسن حسینی است که شامل 12 عنوان قطعات بهم پیوسته اشعار آزاد می‌باشد. این اثر اشارتگر نگاهی یکسان از دو پنجره متقاوت به زندگی است؛ نخستین پنجره ما را به تماشای وجه کمیک و مضحک دنیایی که در آن نفس می‌کشیم، دعوت می‌کند و پنجره دوم اشارتگر وجه تراژیک دنیای درون وبیرون شاعر است و خواننده را به میهمانی اندوه فرا می‌خواند. یکی از ویژگی‌های این مجموعه را می‌توان زبان و لحن صمیمانه و طنازانه شاعر دانست که ما را به لبخندی همراه با تامل فرا می‌خواند.




* مجموعه اشعار سلمان هراتی / انتشارات انجمن شاعران ایران

* عشق بی غروب / قادر طهماسبی(فرید) / انتشارات سوره مهر

* مجموعه اشعار طاهره صفارزاده / انتشارات تکا

* گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود / محمدعلی بهمنی / انتشارات داریوش

* صبح بنارس / علیرضا قزوه / انتشارات شهرستان ادب

تازه ترین سروده های علیرضا قزوه در قالب غزل و قصیده، در این مجموعه منتشر شده است. این شعرها در مدت اقامت این شاعر در هند سروده شده اند. صبح بنارس، در 158 صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.




* کفش‌های مکاشفه / احمد عزیزی / انتشارات الهدی

مثنویهای این دفتر اگر چه در ظاهر نمایندهء یک ساخت«کلاسیک»است‏ اما در باطن،ویژگیهای زبانی نو و رشد یافته را در خود داراست و شاید تنها نشانه‏ای که از نوع کلاسیک شعر در خود دارد همان قالب«مثنوی»است.با نگاهی جدی‏تر می‏توان گفت،که قصد سراینده در پرداخت این مجموعه، بیشتر مبتنی بر ارائه زبانی نو برای بیان‏ مفاهیم و نمایش دیگر گونهء آنان بوده‏ است.نکتهء مهمی که در اشعار این‏ مجموعه بیش از همه جلب نظر می‏کند سبک ویژه و ساخت نوی است که با ترکیب موزون واژه‏ها،ارائه شده است‏ که با کمی دقت در سیمای کلی آنها می‏توان گفت«نئوکلاسیسم»را در پیوندی تنگاتنگ با«سمبولیسم»عرضه‏ کرده و گذشته از برخی کاستیهای‏ ضمنی که در کلام بیشتر شاعران‏ موجود است،به جرأت می‏توان گفت‏ که در این راه کاملا موفق بوده است.

* مجموعه اشعار یوسفعلی میرشکاک / انتشارات تکا

* پیاده آمده بودم / محمدکاظم کاظمی / انتشارات سوره مهر

اشعار مجموعه «پیاده آمده بودم...» را که سوره مهر منتشرکرده، فریادهای صادقانه‌ای است که مظلومیت یک ملت (ملت افغانستان) را می‌سرایند. در این مجموعه 35 قطعه از شعرهای این شاعر افغانستانی که در فاصله سال‌های 67 تا 70 سروده شده، گرد آمده است.

کاظمی درباره این مجموعه می‌گوید:«شاخص ترتیب شعرهای «پیاده آمده بودم...» بر حسب تاریخ بوده است چرا که قالب شعر چندان برایم موضوعیتی ندارد که ملاک ترتیب آنها باشد.» وی ادامه می دهد: این اولین مجموعه شعری من است که چاپ اول آن در سال 1370 منتشر شد. برخی از اشعار این مجموعه دارای پرش‌های وزنی هستند که به آنها واقف بوده‌ام، اما به دلیل سلیقه‌ام نسبت به شعر، آنها را حذف نکردم.

کاظمی در شعر تردید چنین آورده است:«بر بستر تردید، فرومانده‌ترینم‌/ دیری است که من سنگ‌ترین سنگ‌ِ زمینم‌/ چون خاطره مبهم یک کوچه بن‌بست‌/ صد بار اگر تازه‌شوم‌، باز همینم‌/ رفتند پرستونفسان صد افق و باز/ من در خم و پیچ سفر نافه و چینم‌/ یک عمر شفق گفتم و یک عمر شقایق‌/ معلوم شد آخر، نه چنانم‌، نه چنینم‌/ نی ذوق سفر مانده و نی فرصت برگشت‌/ نومیدی محضم‌، نفس بازپسینم‌...»




* چین کلاغ / مرتضی امیری اسفندقه / انتشارات لوح زرین

* گریه‌های امپراطور / فاضل نظری / انتشارات سوره مهر

گریه های امپراطور مجموعه اشعار فاضل نظری است که در قالب غزل سروده شده است. نظری در این مجموعه با استفاده از زبانی نرم و ساده توانسته است مضامین سنتی را بازآفرینی کند و طرحی نو در اندازد. نخستین نکته‌ای که مخاطب در مواجهه با شعر فاضل نظری با آن مواجه می‌شود، سادگی و خوش‌خوانی شعرهای اوست.نظری در پی کشف‌های زبانی نیست،‌ بلکه به این معنا و محتواست که جغرافیای زبان او را کشف می‌کند و به آن سر و شکل می‌دهد. به همین سبب شعر او بی‌نیاز از هر نوع بازی زبانی یا فرمی است. در واقع شاعر دغدغه زبان یا فرم ندارد. گریه های امپراطور در پرونده افتخارات خود عنوان کتاب سال شعر جوان ایران را جای داده است.

این مجموعه به همراه دو کتاب «اقلیت» و «آن ها» سه گانه فاضل نظری را تشکیل می دهد.

گزیده متن:
مستی نه از پیاله خم شروع شد
از جاده سه شنبه شب قم شروع شد
آیینه خیره شد به من و من به آیینه
آنقدر "خیره " شد که تبسم شروع شده
خورشید ذره بین به تماشای من گرفت
آنگاه آتش از دل هیزم شروع شد




منبع:تسنیم
211008
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین