عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
حجت الاسلام عطری نژاد از مسئولان دفتر حاج آقا مجتبی تهرانی در گفت و گو با عقیق
حتی عبادات ایشان و توجه ایشان به مسائل عبادی هم باز الگو گرفته از حضرت امام بود. خیلی امام از لحاظ معنوی نفوذ داشتند روی ایشان و مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی هم خوب استفاده کرده بودند .

 به مناسبت چهلمین روز درگذشت  آیت الله مجتبی تهرانی پای سخنان حجت الاسلام عطری نژاد نشستیم. وی از مسئولین دفتر حاج آقا مجتبی تهرانی و از شاگردان ایشان است.

 این روز ها که بیشتر بر وجهه اخلاقی حاج آقا مجتبی تاکید می شود گویا وجوه دیگر شخصیتی ایشان مغفول مانده است.

 بله ، حاج آقا شخصیت شان ابعاد مختلفی دارد فقط بعد علمی اخلاقی  ایشان و تربیت شاگردان اخلاقیشان و کلاس های درسی اشان نیست که  در این چند دهه خوش درخشیده بلکه شخصیت  از منظر های دیگر نیز قابل توجه است اولا منشا نهضت امام خمینی 15 خرداد بود و یکی از کسانی که با تلاش فراوان از امام راحل در مقابل خطرات احتمالی حفاظت می کردند همین آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی بودند.

  آن وقتی که خطر این بود که رژیم شاه به کلی ایشان را از بین ببرد باید تلاش می شد که ایشان به عنوان مرجع  معرفی شوند. چند نفر بودند که در همان آغاز نهضت امام و همان سال 42 در معرفی حضرت امام به عنوان مرجع و مصون نگه داشتن ایشان از بعضی از خطرات جدی سهم بسزایی داشتند. در نتیجه اگر انقلاب به برکت امام انجام شد و امام هم در سال 42 شروع کردند پس آنها هم یک سهم جدی در اصل انقلاب و این نهضت و این حرکت دارند .

 این نکته ی بسیار مهمی است . کسانی که ایشان را فقط در درس و بحث و تربیت  شاگردان و مسائل اخلاقی و  فارغ از  کارهای اجرایی دیده اند شاید فکر کنند که سهم ایشان در این نهضت در این حد نیست.

 دقیقا.  مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی در اصل نهضت سهیم است چون اصل نهضت  که از حضرت امام شروع شد و امام هم توسط عده ای معرفی شدتد و این حرکت از آنجا شروع شد  پس ایشان علیرغم اینکه مثلا بصورت آشکار در برنامه های اجرایی دیده نمی شدند و خیلی هم حساس بودند بر اینکه خیلی جایی ظاهر نشوند  و حتی  تصویری از ایشان مثلا درصداو سیما یا جایی نباشد خیلی آرام و بی سر صدا به کارهاشان می پرداختند .

  حساب  که می کنیم  می بینیم همه ی آنهایی که کارهای مثبت و خوب در گوشه ای از این نظام انجام می دهند یک سهم جدیش مر بوط به ایشان است . نکته ی دوم اینکه  حضرت امام شاگردان زیادی داشتند و آدم تربیت کردند همه ی شاگردانشان در یک درجه نبودند .

و ایشان گویا از شاگردان خاص امام بودند.

بله .  بعضی هاشان مورد اعتماد بودند و  بعضی مورد اعتماد تر . بعضی  ها از حضرت امام دریافت هایی داشتند و بعضی ها دریافتشان بیشتر بود. مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از آن کسانی بودند که مورد اعتماد ویژه ی حضرت امام بودند  هم از نظر علمی و هم از نظر معرفتی وتربیتی. یعنی اینطور بگوییم که دست پرورده ی مستقیم خود حضرت امام بودند هم از جهت علمی هم از جهت تربیتی هم از جهات مختلف عبادی و  روحیات معنوی آدم وقتی ایشان را می بیند گویی حضرت امام را دیده . حتی عبادات ایشان و توجه ایشان به مسائل عبادی هم  باز الگو گرفته از حضرت امام بود. خیلی امام از لحاظ معنوی نفوذ داشتند روی ایشان و  مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی هم خوب استفاده کرده بودند . شما فرمایشات ایشان راهم گوش بدهید هر جا مطلبی را از حضرت امام می خواستند نقل کنند اصرارشان براین بود که من این را از استادم دارم این یعنی حضرت امام ما را اینگونه تربیت کردند.

 از ارادت ایشان به اهلبیت (ع) هم برایمان بگویید.

 ایشان به همه اهل بیت حساس بودند و نسبت به حضرت صدیقه (س) و امام حسین (ع) حساسیت بیشتری داشتند. این یکی از خصوصیات بارز ایشان بود .حتی این اواخر که بعضی از دوستان  و بزرگان رفته بودند بیمارستان زیارت ایشان . وقتی سر صحبت را  باز کرده بودند آقا مجتبی می فرمودند: من همه چیز م را از امام حسین دارم این جلسه را از امام حسین دارم درسم و همه چیزم از امام حسین است .  ایشان حسینی بودنشان تک بود و فاطمی بودنشان هم تک بود و واقعا هم تک بود و توسلاتشان به حضرت صدیقه و اما حسین علیه السلام گویای این حقیقت است .

ما خیلی با ایشون مانوس بودیم ما همیشه ایشان را وقتی سوالاتمون و می پرسیدیم در درس و چه در خارج از جلسات ایشان یک روحیه پدری خاصی داشت نسبت به کسانی که با ایشان مانوس بودند من اینطور یافتم ایشان را . 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین