پایگاه اطلاع رسانی هیات‌ها و محافل مذهبی
۰۶:۱۳

۱۳۹۴/۰۲/۱۹

نخستين جلسه فقه المسجد برگزار شد

نخستين جلسه از سلسله جلسات «فقه المسجد» با سخنراني آيت الله اراكي، دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سال جديد برگزار شد.
کد خبر : ۵۲۸۴۲
عقیق:اولين جلسه از سلسله جلسات «فقه المسجد» با سخنراني آيت الله اراكي، دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سال جديد برگزار شد.
بر پايه اين گزارش، آيت الله اراكي در ابتداي سخنان خود با اشاره به موضوعات مورد بحث در جلسات گذشته درس خارج «فقه المسجد»، اظهار كرد: مباحث قبل مرتبط با تاريخ ساخت مسجدالحرام بود كه طي اين مباحث عنوان شد كه اين مسجد به چه ترتيبي ساخته شده است و جايگاه مسجدالحرام را بنا بر آنچه كه در آيات و روايات آمده است توضيح داديم.
وي ادامه داد: در كتاب خدا و در قرآن كريم چهار وصف براي كعبه مشرفه و مسجدالحرام بيان شده است. وصف اول اين است كه در قرآن مي‌فرمايد: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا…» مثابه در اينجا به معناي مرجع است و اين علامت، رمز و يا دالّي بر اين معنا است كه خداوند مرجعيت تمام امور مردم را دارد و مرجع مردم در آنچه كه بايد بكنند و آنچه كه در آن اختلاف مي‌كنند با خداوند متعال است.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: اين خود به معناي حاكميت خداوند است، در هر جامعه اي قول فصل از آن حاكميت آنجاست، هركس قول فصل در اختيارش باشد يعني مرجعيت عامه مردم در اختيار اوست. قول فصل همين است. قول فصل يعني تعيين كننده حرف آخر و حرف آخر را خدا بايد بزند و نه مرجع ديگري، البته خداي متعال كه اين حرف آخر را مي‌زند رسول و خليفه دارد و ماموراني دارد كه حرف او را براي مردم مي‌زند.
آيت الله اراكي افزود: خواه ناخواه رسل، نمايندگان و وكلاي ائمه اطهار (عليهم السلام) نمايندگي خداوند را بر عهده مي‌گيرند پس كعبه مثابه مردم است و اين مثابه مردم بودن يعني قول فصل را بايد خدا بدهد و تفسير اين آيه در رواياتي است كه مساله حج را چنين تفسير كرده اند؛ اينكه گفته اند حج كنيد معنايش چرخيدن دور كعبه و ساير اعمال نيست، تمام اين كارهايي كه در حج دستور داده شده است حج مع الامام و الي الامام است، پس اين حج، حج نخواهد شد مگر آنكه حج مع الامام باشد.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: هميشه رسم بوده است كه خلفا يا ائمه اطهار (عليهم السلام) وقتي كه قدرت دست شان بوده است اميرالحاج مي‌گذاشتند، علت آن بوده است كه اين حج بايد حج مع الامام باشد، بايد همراه امام حج كنند و اين عاكفين و اهل بيتوته در منا، همه با امام حج كنند و اين نشان دهنده آن مطلب است كه دين خدا براي اداره جامعه مردم آمده است، اينكه مردم را حول فرمان خداي متعال يكي كنند.
آيت الله اراكي تصريح كرد: واژه ديگري كه در وصف بيت الله الحرام آمده است وصف امن است، بيت امن كه از آن تعبير مي‌شود از دو جهت بيت امن است، يكي از آن جهت كه به هرحال كسي كه وارد مسجدالحرام شود در فقه شيعه و شريعت اسلام حكم مصونيت بر او بار مي‌شود، اگر كسي مجرم باشد و به آنجا بيايد كسي حق تعقيب او را ندارد. اما خود اين تشريع باز هم حالت دلاليت دارد يعني اين بيت و اطراف اين بيت منطقه امن و محل امن شده است و اگر كسي به اين منطقه پا گذاشت در امن الهي وارد مي‌شود علامت آن است كه در جامعه بشر دين خداست كه امنيت مي‌بخشد.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: در اينجا مطلب مهمي وجود دارد، اين مساله رابطه امنيت با اعتقاد به خدا و علقيت الهي است. اولا در آيات كريمه خدا كرارا آمده است، براي مثال خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد «أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ» امثال مضاميني كه در اين آيات هست در قرآن كريم تكرار شده است كه مطلب مهمي را بيان مي‌كند، مطلب آن است كه مردمي كه روي كره زمين زنگي مي‌كنند چرا احساس امنيت مي‌كنند؟ دليلي كه از آن به دليل فطرت تعبير مي‌شود دليلي بر وجود خداست. عامه مردم بالفطره اقرار به وجود خدا دارند. اما دليل اين امر چيست؟
وي افزود: ما مي‌گوييم شرع فطرت را به عنوان فطرت الهي نهاده است، اما در اينجا يكي از جلوه‌هاي اقرار فطري به وجود خدا اين نكته است يعني احساس امنيت عمومي براي مردم در روي كره زمين، براي مثال ما الان در اين مسجد نشسته ايم احساس امنيت مي‌كنيم، مي‌گوييم كه اين سقف بر ما فرو نخواهد فروريخت، زميني كه روي آن نشسته ايم فرو نمي‌رود، روي زمين راه مي‌رويم مي‌گوييم آتشي از آسمان فرو نخواهد ريخت كه ما را بسوزاند، نظم اين جهان به هم نمي‌ريزد، سوار هواپيما و كشتي مي‌شويم، رفتاري كه بشر مي‌كند نشانه چيست؟ نشانه احساس امنيت بشر روي كره زمين است، يعني احساس مي‌كند كه نظم، حساب و كتابي در اين جهان وجود دارد. اگر بشر احساس امنيت نمي‌كرد نمي‌توانست روي اين زمين راه رود. نمي‌توانست به اين آرامي از بهره‌هاي الهي روي كره زمين استفاده كند، اين نشان دهنده آن است كه همه مردم چه بخواهند و چه نخواهند اقرار به وجود يك مديريت عاقل و حكيم براي اين جهان دارند.
آيت الله اراكي ادامه داد: بشر روي اين كره زمين احساس امنيت مي‌كند و اين احساس امنيت او از اعتراف و ايمان فطري اش به وجود يك حاكم رحيم عليم حكيم است، حاكميت خداي متعال در جهان يعني برقراري امنيت در سراسر جهان، اين امنيت همان گونه كه در سر اسر جهان انجام شده است در جامعه بشر نيز با حاكميت خداوند برقرار مي‌شود، لذا اين تاريخ پرخطر و پر شرر و پر جنايت بشر هرجا كه اين تلاطم‌ها را نشان مي‌دهد آنجايي است كه حاكميت الهي از جامعه بشر برچيده شده است يعني هرجا بشر تن به حاكميت الهي نداده است دچار ناامني شده است، اگر حاكميت الهي در جامعه بشر برقرار شود امنيت برقرار مي‌شود چنانچه با حكومت مهدوي صلح جهاني برقرار مي‌شود. بنابراين اگر مثابه بودن بيت رابپذيريم اين امنيت براي ما حاصل خواهد شد.


منبع:حج
211008

گزارش خطا

ارسال نظر
  • پربازدیدها
  • تازه ها