عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
ای رازهای فاطمه در سینه‌ات نهان / داغ کدام غصه تو را کرده پیرتر؟!
شاعران قمی در ایام شهادت حضرت زینب(س) طی مراسمی ویژه، محفلی از شعر و ادب درباره اسطوره صبر را در حریم بانوی کرامت برگزار کردند.
عقیق:صبا صداقت؛ آرام آرام گام برمی‌دارند به سمت حرم بانوی کرامت حضرت معصومه(س) و زیر لب ذکر یا فاطمه اشفعی لنا فی‌الجنه را زمزمه می‌کنند.

شاعران قمی در وفات اسطوره صبر و استقامت، راهی حرم مطهر شدند تا خدمت حضرت معصومه(س) تسلیت بگویند.

غروب به خودی خود هماره بار اندوهی را به دوش می‌کشد ولی اگر سالروز وفات بانوی عاشورا باشد دلگیری و اندوهش چندین برابر می‌شود.

در گوشه‌ای از این حرم شاعران قمی گرد هم آمدند تا اشعار خود را با موضوع وفات حضرت زینب(س) بخوانند و تولیت بارگاه کریمه میزبان این برنامه بود.

آرامش عجیبی در فضا حاکم بود و استاد شعر آئینی قم، محمد علی مجاهدی برای حسن مطلع به شعرخوانی پرداخت و مانند همیشه واژه‌هایی سرشار از شور و عشق را تقدیم بانوی استقامت کرد.

در این جلسه پر از خیر و برکت شاعران آئینی قم اشعار زیبایی را قرائت کردند.

از جمله این شاعران سید بشیر حسینی، محسن کاویانی، امیرحسین آکار، وحیده گرجی، مریم مایلی زرین و تکتم سادات حسینی بودند که هر یک شعری زیبا را با موضوع وفات حضرت زینب(س) ارائه دادند.

ای هرچه رود در قدمت سر به زیرتر !                            آزاده ای که سرو به پایت اسیرتر !

دست تو را رسول بدست امام داد                               روزی که بود از همه روزی غدیر تر

ای زینت پدر که خودش خواست دخترش                       باشد امیر ... از همه عالم امیر تر

تاریخ را به خطبه مادر رسانده‌ای                                ای در طنین خطبه حیدر دلیرتر

خورشید هر نگاه حسینی، که می‌شوی                      در انعکاس آینه‌ها چشمگیرتر

ماه است در برابر تو، اینکه از ادب                              هربار، از همیشه خود سر به زیرتر

ای رازهای فاطمه در سینه‌ات نهان                            داغ کدام غصه تو را کرده پیرتر؟!

دنیا ندیده است به عمر بلند خویش                           از خاک روی معجر زینب، سفیرتر

تفسیر آیه‌های خدا خطبه‌های اوست                        شرحی نخوانده‌ایم از این بی‌نظیرتر

بعد از شعرخوانی با شکوه شاعرانی قمی در حرم مطهر، تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه(س) گفت: امروز شایسته تقدیر از مقام حضرت زینب(س) است و امیدواریم شاعران در این زمینه اشعار بیشتری تولید کنند.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه این راه، راه بسیار پر فراز و نشیبی است خاطرنشان کرد: مسیر سرودن برای اهل‌بیت(ع) و شعر آئینی از حساسیت‌های خاصی برخوردار است که و خوشبختانه شاعران خوش قریحه قمی با ذوقی که دارند همواره درخشیده‌اند.

وی طبع شاعرانه را هدیه‌ای از جانب خداوند متعال به شاعران دانست و بیان کرد: هر آنچه خدا به ما داده باید در محضر خدا تقویت کنیم.

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) به وجود استاد مجاهدی در این استان اشاره و بیان کرد: وجود وی غنیمتی برای شاعران قمی است و افراد زیادی از سراسر کشور مشتاق هستند و می‌خواهند از محضر او استفاده کنند ولی مشکل مسافت مانع می‌شود.

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: در سروده تعداد قابل توجهی از شاعران پیوند بین گذشته و حال مشاهده شد که جای تشکر داشت و باید این مهم تقویت شود چرا که اگر چنانچه شعر بریده از زمان باشد تاثیر کافی را نخواهد گذاشت، بنابراین شاعران تلاش جدی کرده و این پیوند را ضروری بدانند.

وی اضافه کرد: در انقلاب اسلامی نیز دیدیم که کلام امام خمینی(ره) محکم بوده و پیوند داشت و همین موجب شده بود تا شهدا پیرو ایشان شوند و خونشان را نیز در راه هدیه کنند.

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اهمیت مقام زن عنوان کرد: در تاریخ اسلام در ارج نهادن به مقام زن توسط معصومین(ع) وجود داشت و از نسل پیامبر(ص) نیز پسرانی به دنیا آمدند که ادامه دهنده راه رسالت باشند.

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) با این که پسری نداشتند ولی خداوند به ایشان دختری همچون حضرت زهرا(س) دادند تا در آن زمان که اعراب جاهلی مقام زن را کوچک می‌شمردند حضور حضرت زهرا(س) در صحنه‌های مختلف نقش یک زن را نشان دهد.

وی گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) تاریخ اسلام شاهد حضور پررنگ حضرت زهرا(ص) بود که در آشوب‌ها، فتنه‌ها و خصوصا هنگام غصب فدک ایشان نقش برجسته‌ای داشتند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: ایشان دختری همچون زینب(س) را تربیت کردند که نقش عظیمی در جریان کربلا داشتند و موضوع قابل تامل اینکه بعد از ورود کاروان اسرا به مدینه اسمی از ایشان و فعالیت‌هایشان دیده نمی‌شود.

آیت‌الله سعیدی افزود: حضرت بعد از کربلا سکوت نکرده بودند ولی رسالتشان به پایان رسیده بود و حضرت زینب(س) یک تنه ایستادگی کردند و همه مسلمانان و کفار جذب ایشان شدند و بعد از وفاتشان هم مردم می‌خواستند تا حضرت زینب در همان‌جا به خاک سپرده شوند.

وی با بیان اینکه گاهی در سروده‌های برخی شاعران درباره بانوانی نظیر حضرت زینب(س) از لحن مردانه استفاده می‌شود تاکید کرد:  شاعران وقتی می‌خواهند از خانمی مثل حضرت زینب(س) صحبت کنند از واژه مردانه استفاده نکنند و بهتر است این ادبیات تصحیح شده تا حریم یک زن حفظ شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) درباره حضرت زینب(س) بیان کرد: ایشان در مسجد در بین جمعیت همانند مادرشان خطبه خواندند و هر جا هم لازم بود سکوت اختیار کردند و حرفی نزدند.

وی در پایان خواستار شد: شاعران باشد تلاش کنند تا حریم اهل بیت(ع) حفظ شود و اشعار فاطمی و زینبانه بیشتری بسرایند.

پس از سخنرانی آیت‌الله سعیدی شاعران قمی به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف شدند و سپس مهیمان سفره کرامت شدند.

با توجه به اینکه تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) توجه جدی به ارتباط به و دیدار با شاعران آئینی دارد همین موضوع موجب شده تا در این شاعران انگیزه بیشتری برای تولید آثار هرچه بیشتر با محتوای دینی وجود بیاید.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین