عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
رئیس ستاد اقامه نماز:
حجت الاسلام محسن قرائتی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، افزود: امام فرمود معلمی شغل انبیاء است اما معلمی شغل خدا نیز هست.
عقیق: وی با بیان اینکه معلم نباید خودش را با هیچ‎کس مقایسه کند چون معلم آدم می‎سازد و آدم تا قیامت و بی‎نهایت آدم است، اظهار کرد: معلم تمام حرکاتش تعلیمی است و معلم برروی انسان کار می‎کند.
رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: معلمی شغل مقدسی است و اگر کسی از معلمی دست بردارد و شغل دیگری را انتخاب کرد، بگوید لایق نبودم و بیرونم کردند.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه معلم نباید خود را فارغ‎التحصیل بداند و باید این را از ذهن خود خارج کند، اضافه کرد: معلم نباید نگاهش به کتاب‎های خوانده شده باشد بلکه باید نگاه او به کتاب‎های خوانده نشده باشد.
وی با اشاره به اینکه اساتید باید علاوه بر علم، اخلاق نیز درس دهند و کار نویی انجام دهند، گفت: خداوند در قرآن می‎فرماید "اقراء بسم ربک" و مشکل دنیا این است که به اقراء یعنی درس خواندن توجه داشته ولی به بسم ربک توجه ندارند لذا نتیجه آن ساخت هواپیما و بمباران یمن است.
این مقام کشوری افزود: استاد و شاگرد باید مواظب باشند سر کلاس وقت خود را صرف چیزهای بی‎خودی نکنند چرا که بسیاری از علم‎هایی که می‎آموزیم فایده ندارد یعنی اگر برخی درس‎ها را هم نخوانیم به‎جایی برنمی‎خورد.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اظهار کرد: آن چیزی که ما می‎خوانیم یا باید واجب باشد یا مستحب یا باید بتواند مشکل جامعه را حل یا حداقل بتواند مشکل فردی را حل کند.
وی تصریح کرد: هر کس گفت ما نسل فرهیخته‎ای هستیم باور نکنید چرا که قرآن می‎فرماید "و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا" و همچنین علامه طباطبایی می‎گوید که انسان هر چه باسوادتر بشود می‎فهمد که بی‎سواد است.

**************************
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند مشکل بیکاری فارغ التحصیل بی‌هنر مدرسه و دانشگاه را حل کند.
 حجت الاسلام قرائتی امروز در جمع دانشگاهیان لرستان در محل دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه اگر تمام کارمندان دولت هم بازنشسته شوند و تحصیل‎کرده‌ها را جایگزین آن‌ها کنیم باز هم مشکل اشتغال حل نمی‌شود، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند مشکل بیکاری فارغ التحصیل بی‌هنر مدرسه و دانشگاه را حل کند. چندی بیش خطاب به وزیر آموزش و پرورش نیز همین را گفته‌ام. از این رو ضرورت دارد که دانش آموزان و دانشجویان در کنار تحصیل یک فن و حرفه را نیز یاد بگیرند تا اگر شغل دولتی برای آن‌ها پیدا نشد حداقل بتوانند با فن و هنری که یاد گرفته‌اند برای خود شغل پیدا کنند.
وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها و مدارس دانش آموز و دانشجوی فلج تربیت می‌کنند بعد همین‌ها که از تحصیل فارغ می‌شوند با مشکل بیکاری، مسکن و ازدواج مواجه می‌شوند، افزود: دانشجوی کار‌شناسی طی چهار سالی که در دانشگاه است تنها 1/5 سال آن را با احتساب تعطیلات رسمی، تعطیلات بین ترم، تعطیلات نوروز و دیگر تعطیلی‌ها سر کلاس است. تازه نیمی از مطالبی را نیز که یاد می‌گیرد به مانند بخش صرفا جهت اطلاع اخبار ساعت 20:30 است و آموختن آن‌ها نه مستحب و واجب است و نه دردی از فرد یا جامعه دوا می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه درسی ارزش دارد که تقویت اخلاق، تقوا و تزکیه را به دنبال داشته باشد، گفت: نتیجه درسی که اخلاق، تقوا و تزکیه را در انسان تقویت نکند ساخت بمبی است که یمن را بمباران می‌کند.
قرائتی تصریح کرد: دانشگاهیان نباید به علم و دانش خود مغرور شوند و فریب اینکه به آن‌ها می‌گویند قشر فرهیخته را بخورند چرا که در قرآن آمده است که علم همه ما به اندازه ذره‌ای بیش نیست.
وی ادامه داد: نتیجه تخصص‌ها این است که هر کشوری که تعداد دانشگاهش بیشتر است فسادش بیشتر است و هر چه انسان‌ها باسواد‌تر می‌شوند پرخاشگر‌تر باشند و این خیلی بد است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: مشکل نظام آموزشی دنیا این است که امروز «اقرا» هست اما «بسم رب» نیست و در واقع با وجود ارتقاء سطح علم، ایمان و تقوا از بین رفته است.
قرائتی در ادامه بر ضرورت برقراری رابطه عاطفی بین استاد و دانشجو تاکید کرد و افزود: دانشجویی که در دانشگاه به استاد به این بهانه که در ترم حاضر با او درس ندارد سلام نمی‌کند دچار سرطان اخلاقی است.
وی اضافه کرد: البته برخی امتیازها نیز که در دانشگاه‌ها برای اساتید قائل می‌شوند موجب فاصله افتادن بین استاد و دانشجو می‌شود.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگر استادی ببیند که دانشجویی در خطر منحرف شدن است و ممکن است نابود شود حتی اگر لازم هم شده باید کل کلاس درس را تعطیل کند تا فقط آن یک نفر دانشجو را نجات دهد.
قرائتی تصریح کرد: به اساتید توصیه می‌کنم که به صورت گفتگوی روی در رو با دانشجویانی که دارای شبهه هستند گفتگو کنند چرا که اثرگذاری گفتگوی رو در رو بسیار بیشتر از سخنرانی و نصیحت کردن دانشجو در جمع است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: شهردار تهران یک دکتر مشاور برای ۱۴ هزار پیرمرد و پیرزن که افسردگی دارند گرفته است و این در حالی است که مشکل آن این است که کسی را نداشته‌اند با او درد و دل کنند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین