عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
رئیس بنیاد بین‌المللی اسرا گفت: 140 اثر مستقیم از آیت‌الله جوادی آملی تولید شده است و با توجه به اینکه وحدت بینشی در دستگاه معرفتی وجود دارد، اقتضا می‌کند این ویژگی در تمام آثار ایشان از سوی مخاطبان مشاهده شود.
عقیق: حجج اسلام مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، علی روح‌اللهی معاون پژوهشگاه معارج و مصطفی امرایی رئیس مرکز نشر بین‌المللی اسرا  در آستانه برگزاری بیست هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست مطبوعاتی که در محل خبرگزاری اسرا برگزار شد، به ارائه فعالیت یکساله این مؤسسه در حوزه نشر پرداختند.
حجت‌الاسلام جوادی آملی اظهار داشت: مرکز نشر اسرا با بیش از سابقه 30 ساله، محصولات فراوانی را در حوزه فرهنگ و دین تقدیم داشته و اکنون به بلوغ خود رسیده است، آثاری را در موضوعات، رشته‌ها و گرایش‌های گوناگونی بر بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه می‌کند.
وی گفت:‌ سال علمی و فرهنگی 93 و 94 برای مجموعه وحیانی اسرا، سالی پر خیر و برکت بود و محصولات فراوانی براساس تلاش و کوشش پژوهشگران، تحت اشراف آیت‌الله جوادی آملی آماده شد که در نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌شود و احساس می‌کنم مدرسه فکری‌ای که آیت‌الله جوادی آملی آن را بنا نهاده، این آثار و اندیشه‌ها را بیان می‌کند.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا درباره برخی از خصیصه‌های این مدرسه فکری عنوان داشت: مدرسه فکری آیت‌الله جوادی آملی از یک جامعیت جدی برخوردار است؛ یعنی همه علومی که بشر به آن دست پیدا می‌کند، چه در حوزه علوم دانشگاه‌ها که براساس عقل تولید می‌شود و چه براساس آنچه که حوزویان مبتنی بر عقل و نقل تولید می‌کنند در این مدرسه فکری، جایگاه خاصی دارد.
وی افزود: یکی از مسائل مهمی که در حوزه دانش‌ها وجود دارد، این است که گاهی اوقات یک علمی برای علم دیگر تهدید به شمار می‌رود، مثل اینکه بگوییم علم فقه برای اخلاق یا علم فلسفه و منطق برای علم فقه تهدید هستند، اما علامه جوادی آملی برای همه، فرصت اندیشه و زمینه رشد و شکوفایی را فراهم می‌کند و این اقتضا را دارد که هر علمی بتواند زمینه رشد و تعالی برای سایر علوم باشد.

* عقل به عنوان یک راهنما و دلیل به میدان می‌آید نه به عنوان یک منبع معرفتی!
حجت‌الاسلام جوادی آملی گفت: همه روش‌هایی که برای تحصیل دانش و علم برای بشر امکان‌پذیر است، همه این روش‌ها نه تنها از مقبولیت برخوردار است بلکه صبغه و هویت دینی هم دارد و علم و دانش در این مدرسه علمی، این گونه تولید می‌شود که قول یا فعل خدا است یا اینکه مبتنی بر روش عقلی یا نقلی است و همه اینها بر اساس عنایت الهی است.
وی ادامه داد: از این رو آنچه که به عنوان علم و دانش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تولید می‌شود، روشمند و علمی بوده و آنچه که در مراکز حوزوی نیز تولید می‌شود دارای صبغه علمی ـ دینی است، بنابراین اگر دانش فقه احکامی را ارائه می‌دهد و اگر سایر دانش‌ها چنین وضعیت علمی را برای جامعه ایجاد کنند، آن‌ها هم در این چارچوب قرار می‌گیرند.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا به نکته اصلی و اساسی در مدرسه فکری آیت‌الله جوادی آملی اشاره کرد و ابراز داشت: گرچه در این مدرسه فکری و این دستگاه اندیشه، تعقل و تفکر جایگاه ویژه‌ای دارد و تعقل حداکثری عنوان می‌شود و عقل با تمام قوایش به میدان آمده و غنای علمی ایجاد می‌کند و در عین حال که ما چنین باوری داریم، اما عقل به عنوان یک راهنما و دلیل به میدان می‌آید نه به عنوان یک منبع معرفتی.
وی افزود: براساس نگاه آیت‌الله جوادی آملی، منبع معرفتی اصیل «وحی» است، اگر در مؤسسه علوم وحیانی اسرا این کتاب‌ها و اندیشه‌ها تولید می‌شود، برای آن است که گزاره‌ها و آموزه‌های وحیانی کتاب و سنت در این آثار وجود دارد و خارج از آن نیست.
حجت‌الاسلام جوادی‌ آملی اظهار داشت: برخی می‌پندارند دو منبع معرفتی اعم از وحی و عقل داریم، در حالی که وحی یک منبع معرفت در کنار عقل است و عقل منبع کاشف به شمار می‌رود، مانند اینکه چشم می‌بیند و آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید؛ عقل، سراج است نه صراط! لذا این دو دستگاه کاشفیت (عقل و نقل) در مسیر پیدایش حقیقت و در وادی وحی هستند.

*یک وحدت و همگرایی براساس مدرسه فکری در آثار آیت‌الله جوادی آملی وجود دارد
وی ادامه داد: آثاری که مؤسسه بین‌المللی وحیانی اسرا در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه می‌دهد، از یک انسجام و همگونی برخوردار است که 140 اثر مستقیم از آیت‌الله جوادی آملی تولید شده است و این هماهنگی و وحدت بینشی که در دستگاه معرفتی وجود دارد، اقتضا می‌کند این ویژگی در تمام آثار ایشان از سوی مخاطبان مشاهده شود.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه آثار آیت‌الله جوادی آملی در گرایش‌های مختلف تولید شده است، ابراز داشت: اما در عین حال یک وحدت و همسویی و همگرایی بر اساس مدرسه فکری وجود دارد و با انتقال این گونه مطالب به صحنه عمومی جامعه، جامعه بهتر می‌تواند با این مدرسه فکری آشنا شود.
وی با اشاره به موضوعاتی که آیت‌الله جوادی آملی در آثارش به آن‌ها پرداخته گفت: موضوعاتی از قبیل تفسیر موضوعی قرآن کریم یا معاد در قرآن که در این مدرسه تولید می‌شود با سایر مراکز متفاوت است، این آثار از یک مدرسه فکری تولید می‌شود، گرچه ممکن است این عناوین در دین مبین اسلام واحد بوده و تعاریف مشخصی داشته باشند، اما در مدرسه تخصصی مؤسسه وحیانی اسرا، تعریف متفاوتی وجود دارد که آثار و ثمرات خاص خویش را دارد.
حجت‌الاسلام جوادی آملی تصریح کرد: این مدرسه فکری اقتضائاتی دارد که می‌رود یک تمدنی را بسازد که یک نظام علمی دیگری است، همان طور که دستگاه حکمت متعالیه با دستگاه حکمت مشاء متفاوت است، این دستگاه هم امتیازات و ویژگی‌های خاص خویش را دارد، برای اینکه این مدرسه فکری با آثار و نتایجی که مخصوص اوست به عموم جامعه منتقل شود، باید راه برای فهم دقیق و شناخت صحیح از این مکتب ارائه شود.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین