عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: مقام و منزلت علی(ع) در بین فقها و فلاسفه از جمله فیاض لاهیجی به معنی صورت عالم، مردمک چشم و کل عالم هستی تشبیه شده است.
عقیق: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه معرفت با توجه به ابیات عبدالرزاق لاهیجی «سزای امامت به صورت به معنی / علی ولی آن که شاه است و مولا...» به مناسبت میلاد امام علی‌بن ابی‌طالب(ع) عنوان کرد: فیاض در ابیات خود مقام و منزلت ولایت علی (ع) را به معنی در برابر لفظ تشبیه کرده است، همه عالم لفظ است و حضرت امیر معنی است، یعنی معنی عالم است.
وی در ادامه افزود: بنابراین فیاض عالم را به چشم و علی (ع) را مردمک آن تشبیه کرد و در جای دیگر نیز درباره هیولا و ماده صحبت کرده و حضرت علی (ع) را اینجا به صورت و کل عالم را به هیولا تشبیه شده است یعنی اگر حضرت علی (ع) نبود کل عالم هیچ نبود! این تشبیه‌ها نشان می‌دهد فیاض هم شاعر، هم فقیه و هم متکلم خوبی بوده است.
دینانی با اشاره به اینکه انسان معنی عالم است و برخی تصور می‌کنند این مسائل بزرگ نمایی است در حالیکه چنین چیزی برای علی (ع) بزرگ نمایی نیست، توضیح داد: فرق حیوانات با انسان در این است که با همه هوشمندی‌شان عقل و فهم ندارند درحالیکه انسان معنی را می‌فهمد، انسان ابزارساز است و تکنیک‌ها را خلق می‌کند حتی با این تکنیک‌ها عالم را می‌تواند خراب کند. امروز مشاهده می‌کنیم که بشر روز به روز اسلحه‌های بیشتری می‌سازد و محیط را خراب می‌کند.
چهره ماندگار فلسفه ایران اظهار داشت: مردمک چشم اساس و مرکز چشم است خود چشم همه چیز را می‌بیند ولی خود را نمی‌بیند بنابراین ما رؤیت را نمی‌بینیم این همان مقام فناست. انسان خود را نبیند یعنی از تعین بگذرد و این بحث عرفا است که از مقام فنا صحبت می‌کنند بحث طولانی را می‌طلبد که خود ندیدن انسان چه معنی دارد.
وی در ادامه یادآور شد: حضرت محمد (ص) فرمود که من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را تکمیل کنم، ایشان نگفتند که این مکارم را به وجود بیاورد، بنابراین هر انسانی سرمایه فضیلت در وجودش است، بچه‌ای که به دنیا می‌آید استعداد آراستگی به فضیلت در اوست ولی تعلیمات انبیاء آن را کامل می‌کند. فضائل کامل بدون نقص در وجود حضرت علی (ع) وجود دارد، اینکه عالم به حضرت معنی شده، دلیلش همین است.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین