عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه‌ مقام معظم رهبري از برگزاري جشن بزرگ ۱۳ رحب ويژه ميلاد حضرت علي (ع) در نجف اشرف و كربلاي معلي خبر داد و گفت: اين مراسم با حضور سخنرانان و مداحان اهل بيت عليهم‌السلام از سوي بعثه‌ مقام معظم رهبري برگزار مي‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمين حميد احمدي، مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري از برگزاري ويژه برنامه ميلاد باسعادت امام علي (ع) ويژه زائران ايراني در نجف اشرف، عنوان كرد: اين برنامه طي دو شب در حرم حضرت علي (ع) برگزار مي‌شود.
وي گفت: حجت‌الاسلام سيد رضا اكرمي سخنراني اين مراسم را بر عهده دارد و مراسم مداحي نيز با حضور يكي از مداحان كشورمان برگزار مي‌شود.
حجت‌الاسلام احمدي افزود: در صحن امام حسين (ع)، حرم حضرت عباس (ع) و خيمه‌گاه نيز برنامه‌هاي ويژه اين روز براي زائران ايراني برگزار مي‌شود.
وي در خصوص ويژه برنامه‌هاي ميلاد حضرت علي (ع) در كاروان‌هاي اعزامي به عتبات عاليات نيز، گفت: مسابقه نهج‌البلاغه براي زائران عتبات عاليات برگزار مي‌‌شود. كه بر همين اساس جزوه ويژه‌اي در اختيار روحانيان و مداحان كاروان‌ها قرار گرفته است تا در اين فرصت مردم را با نهج‌البلاغه و معارف اهل بيت (ع) آشنا كنند.
احمدي با اشاره به اينكه در مناسبت‌هاي مختلف توليت‌هاي حرم‌هاي مطهر ائمه (ع) در عتبات عاليات برنامه‌هاي مختلفي برگزار مي‌كنند، گفت: شب و روز ميلاد حضرت علي (ع) در حرم‌هاي مطهر ائمه (ع) در عراق برنامه‌هايي برگزار مي‌شود اما چون به زبان عربي است زائران ايراني نمي‌توانند از اين برنامه‌ها استفاده كنند به همين دليل بعثه مقام معظم رهبري در عراق ويژه برنامه‌هايي براي زائران ايراني ترتيب مي‌دهد.
وي همچنين اعلام كرد: روز ۱۳ رجب جمعي از علما و روحانيان حوزه‌هاي علميه نجف ميهمان بعثه مقام معظم رهبري هستند و قرار است در خصوص مسائل فرهنگي زائران بحث و تبادل‌نظر صورت گيرد.
مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري از برگزاري مراسم وفات حضرت زينب (س) در روز ۱۴ ارديبهشت ما در حرم‌هاي مطهر ائمه در عتبات عاليات (ويژه زائران ايراني) نيز خبر داد.
شايان ذكر است، بنا به نوشته مورخين، امام على (ع) در روز جمعه ۱۳ رجب سال سى‌‏ام عام الفيل و در خانهٔ خدا متولد شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموي پيامبر(ص) ) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام على (ع) از هر دو طرف هاشمى نسب است.
مادر اين حضرت، خداپرست بوده و با دين حنيف ابراهيم زندگى مي‌كرد و پيوسته به درگاه خدا مناجات كرده و تقاضا مي‌نمود كه وضع اين حمل را بر او آسان گرداند.
فاطمه بنت اسد، مادر امير المؤمنين (ع)، در حالي كه هنگام تولد فرزندش فرا رسيده بود به زيارت خانهٔ خدا رفت و گفت:
«خدايا من به تو و به آن چه از رسولان و كتاب‌ها از جانب تو آمده‏اند ايمان دارم و سخن جدم ابراهيم خليل را تصديق مي‌كنم و اوست كه اين بيت عتيق را بنا نهاده است. به حق آن كه اين خانه را ساخته و به حق مولودى كه در شكم من است ولادت او را بر من آسان گردان»
در اين هنگام به فرمان خدا، ديوارهاي خانهٔ خدا (كعبه) شكافت و فاطمه به درون خانه رفت و ديوار به هم بر آمد. فاطمه پس از سه روز بيرون آمد و در حالي كه اميرالمؤمنين (ع) را در بغل داشت، گفت من به خانه خدا وارد شدم و از ميوه‏هاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بيرون آيم هاتفى ندا كرد: «اى فاطمه نام او را على بگذار كه او على است و خداوند على الاعلى مي‌فرمايد من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأديب‌اش كردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانيدم و اوست كه بت‌ها را در خانه من مي‌شكند و اوست كه در بام خانه‏ام اذان مي‌گويد و مرا تقديس و پرستش مي‌نمايد. خوشا بر كسي كه او را دوست داشته باشد و فرمانش را اطاعت كند و واى بر كسى كه با او دشمني كرده و از او نافرماني كند.»
و چنين افتخاري منحصر به فردى كه براى على (ع) در اثر ولادت در درون كعبه حاصل شده است براي احدى از عموم افراد بشر به دست نيامده است.

در بعضى روايات آمده است كه فاطمه بنت اسد پس از وضع حمل (پيش از آن كه به دستور نداى غيبى، نام علي را براي آن حضرت برگزيند) نام وي را حيدر انتخاب كرده بود؛ و چون نام آن حضرت على گذاشته شد، «حيدر» يكي از القاب آن حضرت گرديد. از ديگر القاب مشهور آن حضرت «اسدالله، مرتضى، اميرالمؤمنين و اخو رسول‌الله» بوده و كنيه‌هاي ايشان نيز «ابوالحسن و ابوتراب» است. همچنين فاطمه بنت اسد براى رسول اكرم (ص) نيز به منزلهٔ مادر بوده و از اولين گروهى است كه به آن حضرت ايمان آورد و به مدينه مهاجرت نمود و هنگام وفاتش نبى اكرم (ص)، پيراهن خود را براى كفن او اختصاص داد و بر جنازه‏اش نماز خواند و خود در قبر او قرار گرفت تا وى از فشار قبر آسوده گردد و او را تلقين فرمود و دعا كرد.



منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین