عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
يافته هاي مطالعات مركز تحقيقاتي 'پيو/PEW' نشان مي دهد جمعيت مسلمانان در جهان نسبت به ديگر اديان با سرعت بيشتري در حال گسترش است.
عقیق:به نقل از ايرنا، محققان مركز تحقيقاتي پيو در پي شش سال مطالعه جمعيت شناختي مذاهب در سراسر جهان، پي برده اند تعداد معتقدان به اسلام با سرعت بيشتري نسبت به هر مذهب الهي ديگر طي سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ افزايش مي‌يابد.
بر اساس اين گزارش، ميزان افزايش جمعيت جهان طي سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ با نرخ افزايش مسلمانان در اين بازه زماني برابر است.
به گزارش اين محققان، مسيحيت و ديگر مذاهب نيز توسعه مي‌يابند اما اين افزايش به اندازه اسلام نيست؛ تعداد معتقدان به دين بودا به همين اندازه مي‌ماند يا كم مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، دو عامل اصلي موجب وقوع اين امر است. نرخ باروري (يعني تعداد فرزنداني كه يك زن مي‌تواند به دنيا آورد) و تعداد جوانان در هر يك از اين مذاهب. اسلام در هر دو اين حوزه‌ها از اولويت برخوردار است.
«كنراد هكت» محقق ارشد موسسه پيو مي‌گويد: افزايش فراوان نرخ رشد جمعيت در آفريقا نيز از دلايل افزايش سريع تعداد مسلمانان است.
وي گفت: بررسي وضعيت جمعيتي در آفريقا براي پي بردن به اين تحول در دهه آتي بسيار مهم است. جمعيت آفريقا جوان است و افراد بسياري به زودي به سن باروري وارد مي‌شوند و در آفريقا خانواده‌ها هنوز پرجمعيت هستند. زنان به طور متوسط در آفريقا دست كم ۵ فرزند دارند و اين قاره از افرادي تشكيل شده كه يا مسلمان يا مسيحي هستند.
اين گزارش مي‌افزايد: مسيحيت از نظر تعداد معتقدان، اولين مذهب تا سال ۲۰۱۰ و اسلام در رتبه بعدي بوده است؛ اما مطالعه موسسه پيو نشان مي‌دهد در صورتي كه روند فعلي ادامه يابد تا سال ۲۰۵۰ تعداد مسلمانان تقريبا با تعداد مسيحيان برابر مي‌شود.
افزايش جمعيت ميان مسيحيان نيز وجود دارد اما كمتر است. اين مطالعه پيش بيني مي‌كند كه جمعيت معتقدان به مسيحيت در سال ۲۰۵۰ از دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون نفر به دو ميليارد و ۹۲۰ ميليون نفر مي‌رسد؛ اما مسلمانان از يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون نفر در سال ۲۰۱۰ به دو ميليارد و ۷۶۰ ميليون نفر افزايش مي‌يابند.
بر اساس اين گزارش تعداد معتقدان به مسيحيت در آمريكا تقريبا ثابت مي‌ماند اما شمار مسلمانان از معتقدان به يهوديت تا سال ۲۰۵۰ بيشتر خواهد شد. شمار مسلمانان تا آن زمان دو برابر شده و ۲. ۱ درصد از جمعيت كل آمريكا را تشكيل مي‌دهند.
با آنكه اكنون اندونزي با ۲۰۰ ميليون جمعيت پرجمعيت‌ترين كشور اسلامي است، بر اساس اين مطالعه هند تا سال ۲۰۵۰ از اندونزي جلو مي‌زند و هند ميزبان ۳۱۱ ميليون مسلمان تا آن زمان خواهد بود.
هكت يادآور شد اگر اين روند تا پايان قرن حاضر به همين شكل ادامه يابد، تعداد مسلمانان پيش از سال ۲۱۰۰ ميلادي از تعداد مسيحيان بيشتر خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین