عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
یکی از سؤالاتی که اهل بهشت از اهل جهنم می پرسند این است که چرا شما جهنمی شدید؟ آنها در پاسخ چهار عامل را ذکر می کنند، اولین مورد این است که ما از نمازگزاران نبودیم.

عقیق:حجت الاسلام جعفری پور کارشناس مرکز تخصصی نماز در گفت و گویی پیرامون اولین های نماز به ذکر نکات جالبی پرداخت که مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

کعبه اولین بنا در زمین

وی با بیان اینکه کعبه اولین بنا در زمین است ابراز کرد: خداوند در آیه 96 سوره آل‏عمران می فرماید: "إِنَّ أولَ بَيْتٍ وضِع لِلنَّاس لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً و هُدىً لِلْعالَمينَ"؛ همانا اوّلین خانه‏ اى كه براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است كه در سرزمین مكّه است كه مایة بركت و هدایت جهانیان است.

نماز اولین  دستور به حضرت موسی علیه السلام؛

وی در ادامه با اشاره به آیات 13 و 14 سوره طه بیان کرد: خداوند تعالی پس از بعثت حضرت موسی(ع) به او فرمود: "و أَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي و أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي"؛ و من تو را (به پیامبرى) برگزیده ‏ام، پس به ‏آنچه وحى مى ‏شود گوش فراده. همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى كن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى. همچنین در آیه 87 سوره یونس پیرامون این مسئله آمده است: " و أَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ و أَخِيهِ أَنْ تَبَوَّءالِقَوْمِكُما بِمِصْرَ بُيُوتاً و اجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً و أَقِيمُوا الصَّلاةَ و بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ" که نشان می دهد پس از استقرار حضرت موسی در مصر خداوند به آن حضرت وحی کرد که در مصر ساکن شوید و خانه‌هايتان را قبله و معبد خود قرار دهيد و نماز را بپادارید.

نماز اولین واجب در اسلام؛

حجت الاسلام جعفری پور ضمن اشاره به این نکته که نماز اولین فریضه واجب در اسلام تلقی می گردد، عنوان کرد: پیامبر (ص) فرمودند: "اول ما افترض الله علی امتی الصلوات الخمس" بدین معنا که اولین چیزی که خداوند بر امت من واجب نمود نمازهای پنج گانه بود که در تایید این مطلب می توان به سخن دیگری از پیامبر (ص) اشاره کرد که بیان می دارند: "إن أول ما فرض الله تعالى الصلاة..." 

وی اضافه کرد: ابن شهر آشوب می نویسد: "لم يشرع منها مدة مقامه بمكة إلا الطهارة و الصلاة" در مدتی که پیامبر اکرم (ص) در مکه بود، هیچ عبادتی تشریع نشد مگر طهارت و نماز که بر او واجب، و برای امت، سنت (مستحب مؤکد) بود. پس از معراج و در سال نهم بعثت نمازهای پنج‌گانه واجب شد.

نماز اولین واجب در فروع دین؛

این کارشناس مرکز تخصصی نماز با بیان روایتی خاطر نشان کرد: امام باقر (ع) فرمودند: "بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ و الزَّكَاةِ و الْحَجِّ و الصَّوْمِ و الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ و أَيُّ شَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ و الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِنَّ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِي‏يَلِي ذَلِكَ فِي الْفَضْلِ فَقَالَ الصَّلَاةُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الصَّلَاةُ عَمُودُ دِينِكُم‏ ... " یعنی اسلام بر پنج پایه استوار شده است نماز، زکات، حج، روزه، ولایت و بعد از ولایت که کلید قبولی بقیه است مهم ترین فرع، نماز است.

نماز اولین عملی که فرد تازه مسلمان لازم است بیاموزد؛

حجت الاسلام جعفری پور ضمن بیان اینکه نماز اولین عملی است که بر فرد تازه مسلمان الزام می شود، گفت: تازه مسلمان باید برای یادگیری مسائل اسلام همت کند و اولین چیزی که لازم است یاد بگیرد نماز است و این آموزش نماز به تازه مسلمان در سیرۀ پیامبر نیز بوده است چنانچه پیامبر (ص) می فرمایند: "اذا اسلم الرجل اول ما یعلمه الصلاة"

نماز از اولین نشانه‌های تقوا؛

وی در ادامه اشاره کرد: خداوند تعالی در آیه 2 و 3 سوره بقره از بین نشانه‌های متعدد تقوا، بیش از همه بر نماز تأکید کرده است و می فرماید: "ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ و يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ و ممِّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ"

نماز اولین نشانۀ مؤمنان؛

این کارشناس مرکز تخصصی نماز با بیان این نکته که نماز اولین نشانه مومن است گفت: در آیه 1 و 2 سوره مومنون قرآن کریم هنگامی که می خواهد شاخصه های مؤمنان را بر شمارد، اول از همه روی خشوع در نماز انگشت می‌گذارد چنانچه آمده است: "قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فىِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُون"‏

بر پا داشتن نماز اولین شاخصۀ حکومت صالحان؛

وی در ادامه اولین عمل در حکومت حضرت ولی عصر (عج) که تنها حکومتی است که عدل فراگیر را در جهان برقرار می کند را اقامۀ نماز عنوان کرد و افزود:  لذا مهم ترین راه تشخیص حکومت اسلامی از غیر آن بعد از پایبندی به اصول پنج‌گانه دین نگاه به اولویت نماز در آن حکومت است.

ساختن مسجد از اولین کارهای پیامبر (ص) پس از هجرت؛

حجت الاسلام جعفری پور با بیان اینکه ساختن مسجد و بر پا داشتن آن از اولین کارهای پیامبر (ص) پس از هجرت بود، گفت: پیامبر (ص) پس از هجرت از مکه بلافاصله وارد مدینه نشدند بلکه ابتدا در منطقه‌‌ای نزدیک مدینه توقف کردند تا پسر عمویشان، علی (ع) و همراهانشان به او بپیوندند و در این مدت مسجد قبا را بنا کردند. همچنین در همان اولین روز ورود به مدینه نماز جمعه را خواندند و بعد از خواندن نماز در مدینه شروع کردند به ساختن مسجد مدینه.

نماز اولین چیزی که در قیامت از آن پرسیده می‌شود؛

وی اضافه کرد: بر اساس روایات اهل بیت (ع) در روز قیامت از بین تمام فروع دین، اولین عملی که مورد پرسش و محاسبه قرار می گیرد، نماز است اگر نماز قبول شود سایر اعمال نیز مورد پذیرش قرار می گیرد چنانچه پیامبر (ص) می فرمایند: "... أَوَّلُ مَا يُسْأَلُ الْعَبْدُ إِذَا و قَفَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ تَعَالَى عَنِ الصَّلَاةِ فَإِنْ زَكَتْ صَلَاتُهُ زَكَا سَائِرُ عَمَلِهِ و إِنْ لَمْ تَزْكُ صَلَاتُهُ لَمْ يَزْكُ عَمَلُه"

ترک نماز اولین عامل جهنمی‌شدن جهنمیان؛

این کارشناس مرکز تخصصی نماز در ادامه تصریح کرد: بر اساس آیات 40 تا 46 سوره مدثر قرآن کریم، یکی از سؤالاتی که اهل بهشت از اهل جهنم می پرسند این است که چرا شما جهنمی  شدید؟ آنها در پاسخ چهار عامل را ذکر می کنند، اولین مورد این است که ما از نمازگزاران نبودیم.

نماز اولین عملی که از انسان بالا می رود؛

حجت الاسلام جعفری پور در خاتمه خاطرنشان کرد: به فرمودۀ پیامبر (ص) "اول ما یرفع من اعمالهم الصلوات الخمس" یعنی اولین عملی که از مسلمانان به آسمان برده می شود نماز است.

علاقه‌مندان می‌توانند دیگر پرسش‌های نمازی خود را در بخش «بپرسید» سایت قنوت(qunoot.ir) مطرح کنند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین