مناقب اميرمؤمنان (ع)؛
اولين كسي كه «لا اله الا الله» گفت!
رسول خدا محمد مصطفی(ص) فرمود: کسی داخل بهشت نمیشود مگر به جواز علی(ع).
عقیق: سخن گفتن درباره فضائل حضرت علی(ع)- هرچند زیاد هم گفته شود- قطرهای است در مقابل دریای بیکران حکمت، غیرت، فضیلت، دیانت و شجاعت آن حضرت. چه مقامی از این بالاتر که: علی(ع) نخستین شخصی بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد، بر فراز دوش آن حضرت، بتهای بتکده را نابود ساخت. چندین بار توسط حضرت محمد(ص) به خلافت و امامت برگزیده شد، جبرئیل امین پس از حادثه غدیر خم به دستور حضرت حق سبحانه و تعالی، فرود آمده و با کلمات ربوبی به وی تبریک گفت: در شب هجرت در بستر پیامبر(ص) خفت در حالی که هرآینه بیم کشته شدنش میرفت، پدر امت محمد(ص) بود، پدر یازده امام معصوم(ع) و همسر پارة تن رسولالله(ص) بود، در روز خندق تنها شخصی بود که به ندای پیامبر لبیک گفت و پشت دلاورترین مرد سپاه کفر را به خاک سایید، در جنگ خیبر یکتنه در قلعه را از جا کند و راه را برای نصرت مسلمین هموار ساخت.اینها قطرهای از دریای بیکران شهادت، شجاعت و منزلت علی است. سخنان گهربار حضرت رسول اکرم(ص) درباره آن حضرت، به نقل از منابع تشیع و تسنن مقام و جایگاه وی را بیشتر نمایان میسازد:1- پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: ای علی، اگر بندهای به اندازه نوح (950 سال) خدا را عبادت کند؛ و به اندازه کوه احد، طلا انفاق کند؛ و هزار سال پیاده به حج رود؛ و آنگاه بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود، اما ولایت تو را نپذیرفته باشد، رایحه بهشت را استشمام نکرده و به بهشت نخواهد رفت. (بحارالانوار، 39،256)این حدیث در کتاب (المناقب خوارزمی) هم که یکی از کتابهای اهل تسنن است، آمده. (المناقب، 67 و 68)2- رسول اکرم(ص) فرمود: راستگویان سه کساند: حزقیل (مؤمن آل فرعون)، حبیب نجار (مؤمن آل یاسین) و علیابن ابیطالب که برتر از آن دو است. (تفسیر فرات الکوفی، 354 شیعه- المناقب خوارزمی، 310 سنی)3- پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: ای علی، تو و شیعیانت در بهشت هستید. (الایضاح، 476 شیعه- تاریخ بغداد او مدینه السلام 12،358 سنی)4- پیامبر(ص) فرمود: حق علی(ع) بر این امت، مانند حق پدر بر فرزندش است. (امالی طوسی، 54 شیعه، المناقب خوارزمی 310 سنی)5- حضرت محمد(ص) فرمود: اگر تمام مردمان، بر دوستی علی(ع) گرد میآمدند، خداوند هرگز دوزخ را نمیآفرید. (عوالی اللئالی، 4/86 شیعه، المناقب خوارزمی، 28 سنی)6- رسول خدا(ص) درباره حضرت علی(ع) فرمود: این، اولین کسی است که به من ایمان آورده و اولین کسی است که در روز قیامت با من مصافحه میکند و او بزرگترین راستگویان و جداکننده حق از باطل و سرکرده مؤمنان است و مال، سرکرده منافقان. (تفسیر عیاشی، 1،4-5 شیعه- مجمع الزوائد، 9/102 سنی)7- عایشه گفت: از پیامبر(ص) شنیدم که میفرمود: علی(ع) با قرآن و قرآن با علی(ع) است، این دو از هم جدا نمیشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. (امالی طوسی، 460 شیعه- مستدرک الصحیحین، 3،134 سنی)8- پیامبر(ص) فرمودند: ای علی، همانا تو قسمتکننده بهشت و جهنم هستی و به درستی که تو، در بهشت را میکوبی و بدون محاسبه وارد آن میشوی. (عیون اخبار الرضا(ع)، 2،271 شیعه، المناقب خوارزمی، 294 سنی)9- رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: جبرئیل خبر میدهد مرا از جانب خدای عزّوجلّ که به تحقیق به محبان و شیعیان تو هفت خصلت عطا فرموده است: رفق و مدارا در هنگام مردن، انس نزد وحشت قبر، نور در ظلمت قبر، امنیت در فزع، ثقل در میزان، گذشتن از پل صراط و داخل شدن به بهشت، هشتاد سال پیش از داخل شدن بقیه مردم.10- از رسولالله(ص) پرسیدند: علی افضل است یا ملائکه؟ ایشان فرمودند: ملائکه شرف نیافتند مگر به محبت علی و محمد و قبول ولایت ایشان؛ و هر محب علی که دلش را از غشّ، حسد و گناه پاک کند، بر ملائکه افضل است.11- رسول خدا محمد مصطفی(ص) فرمود: کسی داخل بهشت نمیشود مگر به جواز علی(ع).12- رسول گرامی اسلام در قسمتی از حدیث معراج فرمودهاند:... بر هیچ ملائکهای نگذشتم مگر آنکه از علو شأن علی پرسیدند و... به هیچ آسمانی نگذشتم مگر آنکه از حال علی پرسیدند و میگفتند علی و شیعیانش را از ما سلام و دعا برسان...13- پیامبر ختمی مرتبت(ص) فرمود: شش طایفه (قبل از قبضروحشان) از حوض کوثر بنوشند: اول جوینده علم و کسی که صبح و شام (جهت کسب علم) نزد علما باشد، دوم کسی که فرزند خود را به تعلیمی دهد، سوم کسی که مسلمانان را بیمنت، قرضالحسنه دهد، چهارم کسی که پدر و مادرش از او خشنود باشند، پنجم کسی که به همسر خود گوید که سائل را از خانه، رد و محروم نکن و ششم زنی که عزت شوهر خود را خوب بدارد. (لازم به توضیح است که این حدیث، به دلیل ساقی بودن حضرت امیرالمؤمنین(ع) بر حوض کوثر، ذکر شده است.)14- پیامبر اکرم(ص) فرمود: علی مرا به منزله سر است از بدن.15- رسول گرامی اسلام(ص) طی حدیثی نسبتاً طولانی، شرح حال دوستداران واقعی و خالص علیابن ابیطالب(ع) را برای آن حضرت تشریح میکنند که در قسمتی از این حدیث، آمده است: ایشان در روز جزا با سیمای نورانی و جامههای سفید و کفشهای طلا، از قبرها بیرون آمده، با مشایعت ملائکه و توسط ناقههای بهشتی، به صحرای محشر برده میشوند، جمیع شدتها و غمهای مخصوص آن روز، از ایشان زایل شده و در سایه عرش الهی خواهند بود و همچنانکه خلایق، مشغول حساب هستند، برای ایشان خوان نعمت الهی بگسترانند...16- خداوند متعال میفرماید: ولایت و محبت علی(ع)، حصار و حصن من است و هر که داخل این حصار شود، از عذاب من ایمن است.17- پیامبر(ص) فرمودند: علی و شیعیانش با چهرههای نورانی، در سایه عرش الهی مانند پیامبران و شهدا خواهند بود.پی نوشت:مجله گلستان قرآنمنبع:جام211008