عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۰
کتاب ˈپژوهشی نو در بازشناسی مقتل سید الشهدا (ع)ˈ درمورد معرفی روایتهای معتبر و ضعیف در انقلاب عاشورا اثر ناصر زارعی منتشر شد.
عقیق: این اثر پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سید الشهدا (ع) است که با مقدمه ای از  محمد رضا سنگری آغاز شده و در شش فصل به مباحث مختلف در مورد واقعه عاشورا می پردازد.

در مقدمه این اثر به قلم سنگری آمده است : کربلا و عاشورا رصد گاه همه عظمت ها و فضیلت ها و آن گونه که مفسر بزرگ عاشورا حضرت زینب کبری(س) گفت، جایگاه و پایگاه همه زیبایی هاست.

کربلا به تعداد چشم های بصیر ، فرصت تماشا و تفسیر دارد. به میزان ضربان قلب های سالک و راه شناس مجال عشق ورزیدن و به اندازه همه بال های پرواز گر ، آسمان پرواز به ذهن و اندیشه و جان انسان می بخشد.

در بخش دیگری از این مقدمه آمده است: مقتل نگاری تنها برای ˈ سوگ و مرثیه ˈ و ˈ اشک ˈ نیست ، مقتل ذکر است و مقتل نگار ذاکر تا والاترین اسوه و زنده ترین سرمشق و عالی ترین جلوه گاه کمال انسان را بنمایاند و شیوه حیات طیبه را تصویر ، ترسیم و توصیف کند.

کتابهای زیادی در این حوزه به چاپ رسیده که گاه به دلیل حجیم بودن آن مایه کسالت و سردرگمی خوانندگان می شود اما در این اثر سعی شده چیدمان مطالب به گونه ای باشد که تقدم و تاخر وقایع رعایت شود.

نگرش نقادانه و نگاه امام شناسانه به مقاتل از ویژگی های این اثر است ، سعی شده مطالب کتب تاریخی و مقاتل با دید امام شناسی بررسی و پذیرش شود و در این راستا از آرای شیخ عباس قمی ، محدث نوری ، ایت الله شعرانی ، علامه بیرجندی ، رهبر معظم انقلاب و تفاسیر جامعه کبیره ، قرآن ، سخنان اهل بیت(ع) استفاده شده و ملاکی برای صحیح یا ناصحیح بودن روایات قرار گیرند.

همچنین در این اثر به فلسفه و مفاهیم سخنان اهل بیت(ع) و روضه ها پرداخته و آن را با شرایط روز تطبیق داده است ، روضه های کاربردی تر شده چرا که بسیاری از انحرافات از توجه نکردن به این اصل پدید آمده و این امر مهم ما با فلسفه عزاداری ها آشنا می کند و می تواند مانع از لغزش شود.

در این اثر اشعاری زیبا و پر محتوا بر متن کتاب افزوده شده و برای این منظور 47 دیوان و مجموعه اشعار برگزیده شعرا و بیش از 17 هزار شعر در قالب های گوناگون مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و در گزینش آنها چهار اولویت همچون عدم مغایرت با روایت های معتبر مقاتل ، حفظ حرمت و جایگاه اهل بیت(ع) در زبان شعر ، استفاده از مفاهیم والای امام شناسی و ارزشمندی و اعتبار ادبی و هنری شعر در نظر گرفته شده است.

در فصل اول کتاب به مباحثی همچون اهداف ذکر مصائب اهل بیت(ع) ، مرگ معاویه ، وداع امام با مرقد پیامبر(ص) و حضرت زهرا (س) و توصیه های لازم به مداحان پرداخته شده است . فصل دوم این کتاب مطالبی همچون دعوت کوفیان از امام ، دیدارهای امام در مکه ، نامه ابا عبدالله به جوانان بنی هاشم ، دیدار با فرزدق شاعر ، سومین نامه امام به کوفیان ، خرید زمین کربلا در بر می گیرد.

در فصل سوم به مباحثی همچون نهم محرم ، امان نامه برای فرزندان ام البنین ، نشان دادن جایگاه اصحاب بهشت ، سخنان امام با حضرت زینب در شب عاشورا ، آغاز جنگ در کربلا ، استغاثه سید الشهدا در صبح عاشورا ، مبارزه و شهادت حضرت علی اکبر(ع) ، حضرت ابوالفضل(ع) ، مبارزه حضرت سید الشهدا و.. پرداخته شده است .

فصل چهارم کتاب شام غریبان در کربلا ، حرکت به سمت کوفه ، ورود اهل بیت(ع) به کوفه ، خطبه امام سجاد(ع) در کوفه ، واقعیت اربعین و انحرافات آن  و مسلمان شدن راهب به وسیله سر امام را مورد بررسی قرار داده است.

در فصل پنجم ورورد کاروان اهل بیت(ع) به شهر شام ، رسوایی یزید به دست امام باقر(ع) ، سخنان امام سجاد با یزید ، عالم یهودی و سر مطهر سید الشهدا(ع) و مباحثی دیگر مطرح شده و فصل ششم نیر به تقویم مناسبت های مذهبی در طول سال پرداخته است.


منبع: ایرنا
211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین