عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹
حجت الاسلام رضازاده خویی از کرسی های احکام مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام به عنوان یکی از ابتکارات این مسجد یاد می کند و از روزهایی که ساعت ها برای شرح یک موضوع فقهی یا احکام با نمازگزاران به گفتگو می نشیند سخن می گوید.
عقیق:روح مسجد، کالبد زندگي را پرنشاط و پرانگيزه مي سازد. درهرجا سامان زندگي است، مسجد، مرکز و کانون اصلي است. مسجد در همه جا بايد پاکيزه، زيبا و آرامبخش باشد. مديريت محتوايي و معنوي مسجد که بر دوش روحاني مسجد است بايد خردمندانه و مسئولانه و حتي عاشقانه باشد.  اگر مسجد، کيفيت شايسته خود را بيابد هزينه هاي مادي و معنوي بسياري از دوش جامعه و مردم و مسئولان برداشته می شود. در راستای معرفی شاخصه های مسجد طراز اسلامی گفتگویی با حجت الاسلام رضازاده خویی، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) خیابان شهید محلاتی( بزرگراه آهنگ تهران) ترتیب دادیم که مشروح آن از نظرتان می گذرد.


-در مورد جایگاه مسجد و وجه تمایز این مکان الهی با دیگر اماکن مذهبی توضیحاتی بفرمایید؟

یکی از مقدس‌ترین اماکن در دنیا مساجد هستند. در مورد جایگاه مسجد در روایات اسلامی تاکیدات بسیاری شده است. هرجا که مسجدی ایجاد شده، مقبره ای از پیغمبری از پیامبران الهی در آنجا یا مقبره شهید یا قطره خونی از شهید در آنجا ریخته شده است.

همان گونه که می دانیم برای مساجد به عنوان مقدس‌ترین اماکن در روی زمین احکام خاصی وجود دارد که برای کلیساها و حسینیه‌ها این احکام خاص وجود ندارد. مسجد نماز مختص خود ( نماز تحییت) دارد و غیر مساجد دیگر مکان ها، این نماز را ندارند.

از دیگر مواردی که در مورد مسجد لازم است به آن اشاره شود، این است که حتی واقفین مسجد پس از ساخت مسجد حق دخالت در امور مسجد را ندارند چرا که مسجد خانه خدا است و برای عبادت بندگان خدا بنا شده است. برخی از مساجد دارای نقبه و مغازه‌ هستند که آنها برای متولی مسجد است اما شبستان مسجد برای عبادت خدا ساخته شد و امام جماعت، مدیر مسجد است بنابراین متولی مسجد حق دخالت در شبستان مسجد را ندارد.

 

مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید تلاش کنیم محوریت مساجد در مناطق، محلات و شهرک ها را حفظ کنیم و در شهرک‌های جدیدالتاسیس که مسجد ساخته می‌شود محوریت آن شهرک با مسجد آن شهرک باشد و بقیه امکانات همچون جانمایی برای بانوان، کودکان و نیز تجهیز به کتابخانه، کانون و امکانات روز در سایه مسجد شکل بگیرد.

 

-به اعتقاد شما کدام یک از متولیان مسجد بیشتر از سایرین در مسجد نقش آفرین است و برای رسیدن مساجد به آنچه رهبر انقلاب در بیاناتشان به آن تاکید دارند، چه پیشنهاداتی دارید؟

مسجد طراز مسجدی است که هر سه نوبت نماز در آن برپا شود و به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر باز بودن درب مساجد قبل از اذان ظهر تا بعد نماز مغرب و عشا توجه دارند. به اعتقاد من هر امام جماعت و هیئت امنا و خادمی که به تاکیدات مقام معظم رهبری توجه نداشته باشد، نافرمانی از ولی فقیه کرده است. متاسفانه اقامه نشدن سه نوبت نماز جماعت در مسجد امروز یکی از چالش ها و مشکلاتی است که در مورد مساجد با آن مواجه هستیم زیرا که بر اساس حکمی که مرکز رسیدگی به امور مساجد برای امامان جماعت مساجد می نویسد، امام مسجد باید در سه نوبت برای اقامه نماز جماعت در مسجد حضور داشته باشد یا حداقل دو نوبت در مسجد حضور داشته باشد و در صورتی که در مسجد برای اقامه نماز جماعت حضور نداشت به جای خود کسی را جانشین کند.

از زمانی که این دستور رهبری به مرکز رسیدگی به امور مساجد ابلاغ شد در مسجدی که امام جماعت آن هستم این موضوع را مورد توجه قرار داده ام و از مسئولان، هیئت امنا و فعالان مسجد خواستم به صورت افتخاری در مسجد خدمت کنند تا به خادم مسجد کمک شود و امور مسجد بهتر اداره گردد.

امام جماعت باید با مردم انس داشته باشد و در واقع پدر معنوی مردم در منطقه و محل باشد تا مردم به راحتی مشکلاتشان را با امام جماعت در میان بگذارند. از دیگر ویژگی های امام جماعت موفق این است که به راحتی به مردم مشاوره ارایه دهد و برای پیگیری مشکلات مردم خود را به زحمت بیاندازد و دلسوزانه رفتار کند.

یکی از افرادی که در مسجد نقش مهمی بر عهده دارد امام جماعت مسجد است. به تعبیر مقام معظم رهبری، امام جماعت، مدیر طبیعی مسجد است. امام جماعت در تاثیرگذاری بر افکار و عقاید حتی جهت گیری زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد. برخی از ائمه جماعات برای جذب مردم به نماز و حضور دائمی در مسجد ابتکارات و برنامه های جالب و به نوعی می توان گفت سلایق گوناگونی دارند.

به عنوان مثال برخی از ائمه جماعات در صورتی که شخص جدیدی به محله وارد می‌شود با نمازگزاران مسجد برای خوشامد‌گویی به منزل آن شخص می روند این طور برخورد ها خود عاملی برای جذب آن شخص به مسجد می شود.

 

- شما قریب 20 سال است که امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی( علیه السلام) هستید و سال هاست برنامه های قرآنی و طرح های بسیاری در مسجد شما با جدیت پیگیری و اجرا می شود. کمی درباره برنامه های پرطرفدار مسجد صحبت کنید.

مسجد ما یکی از مساجدی است که افتخار آغازگری طرح تلاوت نور را دارد. این طرح 18 سال پیش از مسجد ما آغاز شد و امروز شاهدیم که طرح تلاوت نور با گستره بسیار در بیشتر مساجد کشور در حال برگزاری است. برنامه مناجات امیرالمومنین(علیه السلام) و زیارت آل یاسین از دیگر برنامه هایی است که مبدع آن مسجد امام حسن مجتبی( علیه السلام) بوده است که صدا و سیما نیز این برنامه را به خوبی پوشش داد.

یکی دیگر از فعالیت های مسجد ما برپایی کرسی احکام است که ابتکار آن هم توسط خود بنده بوده است بر اساس این طرح روزهای چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشا دو مسئله را مطرح می کنم و اجازه می دهم که در مورد آن نمازگزاران بحث کنند گاهی مواقع می شود در مورد یک موضوع ساعت ها با نمازگزاران بحث صورت می گیرد.

دیدار باخانواده های شهدا و ایثارگران، سرکشی به بیماران و ایتام، کمک به نیازمندان از دیگر اقداماتی است که ما در مساجد مان انجام می دهیم.

 ۱۷ سال برگزاری مراسم اعتکاف

- به ایام اعتکاف نزدیک می شویم، شنیده  ایم که امسال برای مراسم اعتکاف هزینه ای از معتکفان دریافت نمی کنید. پس هزینه ها از کجا تامین می شود؟

حضور در مسجد و خانه خدا به خودی خود عبادت است. خلوت نشینی که در اعتکاف محقق می شود فرصتی مناسب برای عبادت و تفکر و انس با خداوند متعال است. غنیمت شمردن این فرصت استثنایی و بهره بردن از فضای معنوی اعتکاف، انسان مومن را در راه یابی به مراحل کمال یاری می کند. باید گفت، اتحاد، انسجام و معنویت این مراسم معنوی در کشور وصف ناپذیر است.

اعتکاف در مسجد فرصتی است که انسانها با تمام مشکلات و مشاغل اجتماعی چند روزی هرچند کوتاه از جامعه و مردم جدا شوند و به درون گرایی روی آورند. معتکف در فضای روحانی و تقدس مسجد فرصتی مناسب می یابد تا به جستجو درباره  انگیزه ها و روحیات خویش بپردازد و در راستای رفع نقصان و تکامل خود تلاش کند. خدا  در قرآن کریم می فرماید: "وَ اذکُروُا اللهَ کَثیراً لَعَلَکُّم تُفلِحون"؛ خدا را بسیار یاد کنید شاید رستگار شوید".

اعتکاف قبل از اسلام هم بوده است. بهترین وقت برای اعتکاف ماه مبارک رمضان است اما در ایران برگزاری این مراسم در ماه رجب سنت شده است و بنیانگذار آن آیت الله گلپایگانی (ره) و بروجردی (ره) بوده است این دو بزرگوار دو نفری 90 سال پیش اعتکاف در مسجد امام حسن عسکری (ع) قم را برگزار کردند و بعد از انقلاب این مراسم معنوی به دیگر شهرها نیز سوق یافته است.

مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) امسال هفدهمین سالی است که مراسم معنوی اعتکاف را برگزار می کند امسال برای برگزاری این مراسم از شرکت کنندگان، هزینه ای برای حضور در این مراسم معنوی دریافت نمی کنیم. امسال 250 خواهر و برادر در این مراسم معنوی شرکت دارند.

ما در مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) برای آنکه جوانان را با معنویت مراسم اعتکاف آشنا کنیم از معتکفین ویژه و ثابت مسجد که جوانان به آنها علاقه مند هستند، همانند ابوالفضل بهرامپور، مفسر قرآن کریم دعوت کرده ایم که امسال هم همانند سال های گذشته در  مراسم اعتکاف مسجد امام حسن مجتبی( علیه السلام) حضور یابند. بیشتر تلاش ما براین اساس است که برنامه های عمومی مسجد در این ایام را کم کنیم تا جوانان در این فرصت بیشتر به سمت خلوت کردن با خدا بروند.

 امسال بانی مراسم اعتکاف مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) جوانی است که به دلیل بیماری ناعلاج چند روز پیش شفا گرفته است. مسجد امام حسن مجتبی( علیه السلام) از جمله مساجدی که بسیاری از افراد حوائج بسیاری از این مسجد گرفته اند و ارادات و علاقه بسیاری به این مسجد دارند. از جمله این جوان بیمار که زمانی که به این بیمار ناعلاج مبتلا شد از من خواست که هرشب در مسجد برایش دعا کنیم و چند روز پیش بود که شفا گرفت.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین