۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۱ : ۱۷
وی در ادامه با اشاره به کرامت خاندان رسول الله صلوات الله علیهم به نقل نمونه ای تاریخی از این کرامت پرداخت: وقتی یزید می خواست پس از پایان اسارت خاندان ابی عبد الله علیه السلام در شام، آنان را به مدینه برگرداند، به مسئول کاروان گفت: با این ها به خوبی رفتار کن؛ حکومت در حال از بین رفتن است و ما از برخوردهای خشن بیچاره شده ایم. آن قافله سالار هم خوب بر خورد می کرد. نزدیک مدینه که رسیدند، حضرت زینب سلام الله علیها از زن های کاروان خواستند تا هر چه زیور آلات دارند جمع کنند. آن حضرت تمام آنها را به پیکی داد و فرمودند: این را به دست مسئول کاروان برسانید و از او تشکر کنید؛ وقتی هدیه به مسئول کاروان رسید از کمال شرمندگی، بر سر کوبید و گفت: ما چه خاندانی را کشتیم که خوبی اندکی را اینگونه جواب می دهند!؟
این کارشناس رسانه ملی ادامه داد: در دوران 250 ساله پس از رحلت رسول الله صلوات الله علیه، اهل بیت علیهم السلام به تناسب زمان، موقعیت و شرایط، ماموریت هایی داشتند؛ در روایات ذکر شده که هر امامی نامه ای سر به مهر به امام بعدی می داد که در نوشته شده بود: فعالیت پیامبران، ماموریت های الهی است.
پژوهشگر حوزه های دین و فرهنگ اذعان کرد: دوران 250 سالی حضور اهل بیت علیهم السلام به سه دوره تقسیم می شود: دوره نخست، حفظِ اصلِ دین است؛ بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه انحرافی بسیار بزرگ در دین به وجود آمد لذا امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین علیهم السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها، ماموریت داشتند که اصل این دین را حفظ کنند تا این نور خاموش نشود. تا زمان امام حسین علیه السلام و شهادتشان این ماموریت تثبیت لذا تا قیامت هر مؤمنی مدیون امام حسین علیه السلام است.
این کارشناس رسانه ملی با بیان اینکه بزرگی می گفتند سید الشهدا علیه السلام را در نماز در نظر بگیرید چرا که حضرت موجب شدند نماز به یاد من و شما بماند، اظهار داشت: در اثر واقعه عاشورا محبوبیت اهل بیت علیهم السلام در بین مردم بسیار زیاد شد؛ همان اهل بیتی که جلوی در خانه هایشان خلوت بود، در اثر این واقعه محبوب شدند و مردم دریافتند که این ها حامیان واقعی دین هستند.
وی اضافه کرد: بعد از ثبیت دین تا دوره امام حسین علیه السلام، دوره دوم یعنی فرهنگ سازی که به عهده پنج امام بعدی بود، آغاز شد. آنها باید جامعه عقب افتاده از لحاظ فرهنگی و دینی را بازپروری کنند و خرافات را اصلاح و احادیث جعلی را پاک نمایند؛ البته کار فرهنگی و تربیتی باید در بستر ولایت انجام بگیرد چرا که آموزش به تنهایی مثل تیغ دادن به کفِ زنگی مست است.
حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه چهار معصوم اول، اصل ولایت را حفظ کردند و پنج معصوم بعدی کار فرهنگی کردند، تصریح کرد: ایجاد یک فرقه جاهلی توسط یک عالم بی تقوا و نه شخصی عوام صورت می گرفت لذا اصلاح جامعه کاری بسیار سخت بود.
سخنران این مجلس با تأکید براینکه هر کار و اقدامی باید ظل نور ولایت انجام شود، خاطرنشان کرد: مرحوم جعفر مجتهدی در منزل یکی از دوستانشان گفتند: اینجا چرا تاریک است؟ گفتند: اینجا که روشن است! پاسخ دادند: تاریکی نه به معنای روشنی و تاریکی ظاهری بلکه به معنای نور باطنی که منبعث از ولایت است؛ در این خانه روضه و حدیث کساء بخوان تا ملائکه حضور یابند.
وی با بیان اینکه سومین دوره در مقطع 250 ساله حضور اهل بیت علیهم السلام در میان مردم پس از رحلت رسول الله صلوات الله علیه، دوره گسترش کمی و کیفی شیعه است، گفت: با حضور امام رضا علیه السلام در ایران، شیعه گسترش پیدا می کند؛ بعد از شهادت حضرت نیز، امام زاده هایی که حدود 7000 نفر بودند هر کدام کانونی برای توسل و اظهار ارادت به اهل بیت علیهم السلام شدند.
حجت السلام عالی افزود: امامان دوره سوم با وجود این که سن زیادی نداشتند و فشار های زیادی بر آن ها بود، کار خود را می کردند و به صورت شبکه ای، نماینده و وکیل تشکیل می دادند تا شیعه توسعه پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه امامان دوره سوم، سختی های بسیای متحمل شدند، خاطرنشان کرد: 16 سال از دوران 33 ساله امامتِ حضرت هادی علیه السلام در دوران متوکل، دشمن سرسخت امیرالمومنین علیه السلام بود؛ دوره ای که بسیار سخت و اذیت آور گذشت.
سخنران این مجلس با اشاره به اینکه امام هادی علیه السلام با تشکیل شبکه ای از وکلا و علما، ارتباط خود با مردم را تداوم بخشید، گفت: حضرت با چنین اقداماتی مردم را برای عصر غیبت ظاهری امام که ریشه در بی ظرفیتی مردم دارد، آماده می کردند.
حجت السلام عالی در پایان خاطرنشان کرد: با مطالعه و درک سختی هایی که حضرات معصومین علیهم السلام متحمل شدند، قدر نعمت ولایت را بیشتر درک می کنیم و درخواهیم یافت که این روضه ها به سادگی به دست ما نرسیده است.
منبع:شبستان