عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
علامه طهرانی
بزرگان دستور می‌دادند که برای ورود به این أشهُر مبارکه (ماه رجب و شعبان و رمضان) از قبل خودتان را آماده کنید! نه اینکه از شب اوّل رجب بگوئید که: خوب ماه رجب آمد حالا بساطمان را آماده کنیم! نه! از مدّتی قبل خودتان را آماده کنید تا قلبتان برای وفود در این ماه آماده باشد! آماده کردن خود یعنی چه؟
عقیق: بزرگان دستور می‌دادند که برای ورود به این أشهُر مبارکه (ماه رجب و شعبان و رمضان) از قبل خودتان را آماده کنید! نه اینکه از شب اول رجب بگوئید که: خوب ماه رجب آمد حالا بساطمان را آماده کنیم! نه! از مدتی قبل خودتان را آماده کنید تا قلبتان برای وفود در این ماه آماده باشد! آماده کردن خود یعنی چه؟
 
مراقبه ای متفاوت برای استفاده از ماه رجباز حرف های بی خود و بی معنا بپرهیز کنیم
شما یک مسئله ریاضی را می توانی با فکرناراحت حل کنی؟ یا معادله را می توانی با یک فکر مشوش بخواهی حل بکنی؟ می‌شود؟ نمی‌شود در فیوضات الهی هم شرطش قلب آرام و نفسی صاف است، قلبی که در اضطراب است فیض الهی بر آن نمی آید که نمی آید، می آید رد می شود به یکی دیگر می خورد.
 
هر چه در این ماه حالت سکوت و حالت سکون و آرامش بیشتر باشد واردات بیشتر خواهد شد و بالعکس، ملائکه در جایى که تشویش و اضطراب است نمى‏آیند، ملائکه در جاى سکون و آرامش مى‏آیند، ملائکه در جایى که دائماً محل جَوَلان فکر و تخیلات و خیالات است نمی آیند.
افرادى که زیاد صحبت می کنند، قلب آنها مشوش است، اضطراب دارد.
مرحوم علامه طباطبایى یا مثلًا بزرگانى را دیدیم یا مثلًا مرحوم آقاى حداد، در مجلس که مى‏ نشستند، تا از ایشان سؤال نمى ‏کردیم حرف نمی زدند؛ یا علامه طباطبائى، یک ساعت مى‏ نشستیم، همینطور به انسان نگاه مى‏ کرد. ولى بعضى ‏ها مى ‏گویند: آقا! یعنى چه؟ انسان بنشینند هِى همینطورى نگاه بکند، ساکت، یک حرفى بزنیم، یک چیزى، آقا! هوا گرم است، خیابان شلوغ است، جنسها گران شده، یک حرفى بالأخره بزنیم، این روش یعنى چه؟
 
اینها اضطراب دارند، در نفسشان اضطراب دارند، این اضطراب نمى‏گذارد که آرام باشند. ارتباط انسان با اینگونه افراد براى انسان مضر است. انسان با افرادى باید ارتباط داشته باشد که این حالت در آنها کمتر است، حالت سکون و آرامش در آنها بیشتر است و در این زمینه روایات زیاد است که ملائکه در سکون‏اند، شیاطین در اضطرابند.
 
نباید به دنبال آن بود که زید فلان حرف را زد، عمر فلان مطلب را گفت ، چرا فلانی نسبت به من این فکر را کرد؟ اینها به درد ماه رجب نمى‏خورد. اگر شخصى با این تصورات و تخیلات داخل در ماه رجب بشود نصیبى نخواهد داشت.
 
 

پی نوشت:

برگرفته از سخنان علامه طهرانی

منبع:روضه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین