عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
عباس تقویان عنوان کرد:
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، ماه رجب اسباب قرب بندگان به خدا را فراهم ساخته و از آنجا که مقدمه ماه رمضان است، به لحاظ عقلی دارای فضیلت است.
عقیق:عباس تقویان، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگویی در خصوص اهمیت ماه رجب در معارف دینی گفت: اصولا در فرهنگ دینی و اسلامی ما برخی زمان و مکان‌ها از قداست برخوردارند. مکان‌هایی مانند زیارتگاه‌ها، کعبه و قبور بزرگان اسلامی از این دست هستند. همین‌طور برخی زمان‌ها هم بر اساس نصوص دینی از قداست برخوردارند که از این جمله می‌توان به ماه رمضان، دهه اول ذی‌حجه‌ و اعیاد دینی اشاره کرد و ماه رجب نیز در معارف اسلامی دارای ارج زیادی است.
تقویان ادامه داد: ماه رجب هم به لحاظ نقلی مورد توجه و عنایت قرار گرفته و هم از لحاظ اجتهادی و عقلی به عنوان مقدمه ماه رمضان دارای اهمیت است. ماه رجب و شعبان دارای جنبه آماده‌سازی برای ورود به رمضان هستند و از این رو در احادیث هم  بسیار مورد تاکید قرار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: در آیه «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَکُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِکِینَ کَآفَّةً کَمَا یُقَاتِلُونَکُمْ کَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ: در حقیقت‏ شماره ماه‏ها نزد خدا از روزى که آسمانها و زمین را آفریده در کتاب [علم] خدا دوازده ماه است از این [دوازده ماه] چهار ماه [ماه] حرام است این است آیین استوار پس در این [چهار ماه] بر خود ستم مکنید و همگى با مشرکان بجنگید چنانکه آنان همگى با شما مى‏جنگند و بدانید که خدا با پرهیزگاران است.» (توبه،36)، تاکید زیادی بر ماه‌های حرام شده و ماه رجب نیز اولین ماه از ماه‌های حرام است. صریحا 4 ماه از دوازده ماه حرام اعلام شده و حرمت و قداست دارد. در ماه حرام نمی‌توان جنگی را سامان داد و فقط می توان از خود دفاع کرد. این چهار ماه از جمله ماه رجب بیشتر اسباب قرب بندگان به خدا را فراهم می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص مناسبت‌های خاص این ماه اظهار کرد: البته به نظر حقیر عظمت ماه رجب به جهت مقدمه بودن و ایجاد آمادگی و استعداد برای ماه رمضان و بهره مندی از لیالی قدر است، اما در این ماه مثل هر ماه دیگری مناسبت‌های مهمی وجود دارد، از جمله ولادت با سعادت امیر المومنین در 13 رجب، ایام البیض، ولادت امام جواد (ع) و مبعث که بالاتر از همه است و اهمیت این ماه را بیشتر می‌کند. باید توجه داشت که اولین روز از ایام البیض این ماه مصادف با ولادت امیر مومنان (ع) است و در خصوص اعتکاف توصیه‌های موکدی در معارف اسلامی شده است.
تقویان در پایان گفت: طبعا بر اساس نصوص و ادله نقلی  13 رجب روز عظیمی است. این روز ولادت امیر بوده و در دو روز اعتکاف مستحب موکد است. ما در صلوات شعبانیه داریم که پیامبر کل ماه شعبان را روزه می‌گرفتند و در واقع رجب مقدمه شعبان و ماه شعبان نیز مقدمه ماه مبارک رمضان است و امیدواریم بتوانیم از سفره الهی در این ماه‌ها بهره کامل را ببریم.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین