عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
ترجمه و شرح مناجات خمس عشر در كتاب «بارگاه نور» به نگارش درآمده و انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) آن را چاپ و منتشر كرده است.

عقیق: كتاب «بارگاه نور» نوشته نورالله عليدوست‌ خراسانی، شامل ترجمه و شرح مناجات خمس عشر است كه جلد نخست آن امسال توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

نويسنده اين اثر را در سه قسمت به رشته تحرير درآورده است، قسمت اول مربوط به كليات بوده و نگارنده مباحث كوتاهی درباره هدف آفرينش انسان، مفهوم عبادت، رابطه دعا و عبادت، دعا ‌سيره انبياء، آداب دعا، شرايط دعا، امام سجاد(ع) و دعا، و مناجات خمس عشر را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

قسمت دوم كتاب مربوط به مناجات اول با عنوان مناجات توبه‌كنندگان است و اين قسمت از هشت بخش تشكيل شده است. بخش اول در مورد واژه‌های مرتبط با گناه در قرآن، آثار سوء گناه، لباس ذلت و خواری، مرگ دل و دور شدن از خدا، محروميت از نماز شب، عدم استجابت دعا، سلب نعمت، كم شدن روزی و بخش دوم در مورد پذيرش توبه، آيات توبه نسبت به انسان، آيات توبه نسبت به خدا، معنی توبه، دعوت به توبه، چند نكته درباره توبه، موعظه و اندرز، تفاوت موعظه و حكمت، موعظه بودن قرآن و مواعظ پيامبر(ص) و خاندانش بررسی شده است.

بخش سوم و بخش چهارم در مورد گناهان صغيره و كبيره، تمايز ميان عفو و صفح، تكيه بر عفو الهی در روز قيامت و شهود و گواهان رستاخيز بحث شده است و نويسنده در بخش پنجم در مورد بندگی خدا برترين افتخار، در بخش ششم در مورد استغفار در قرآن و احاديث، پيامبر(ص) و استغفار و آثار معنوی و مادی استغفار، در بخش هفتم در مورد بازگشايی دری به سوی عفو خدا و در بخش هشتم در مورد منت و رحمت خداوند بحث كرده است.

قسمت سوم كتاب مربوط به مناجات دوم با عنوان مناجات شكايت‌كنندگان است كه مشتمل بر هفده بخش بوده و بخش اول در مورد نفس از ديدگاه قرآن، نفس از ديدگاه سنت، مراتب نفس و شكايت از نفس اماره نوشته شده است و بخش دوم در مورد امراض روحی و جسمی است.

عليدوست‌خراسانی، نويسنده اثر در بخش سوم و چهارم درباره صفات نكوهيده انسان در قرآن و كم‌ظرفيتی انسان بحث كرده و در بخش پنجم و ششم در مورد معنای غفلت، غفلت در قرآن، آثار غفلت در احاديث و ادعيه، نتيجه غفلت، برخی از عوامل غفلت، راه رهايی از غفلت، عبرت و نمونه‌های عبرت سخن گفته است. در بخش هفتم در مورد تأخير توبه، و چاره رهايی از گناه و در بخش هشتم در مورد دشمنی شيطان از ديدگاه آيات، دشمنی شيطان از ديدگاه روايات، نقشه‌های شيطان، وسوسه چيست، دعوت به گناه، تزئين كارهای ناپسند و تسويل بحث كرده است.

بخش نهم به موضوع مذمت حب دنيا، بخش دهم در مورد مفهوم زلفی و واژه زلفی در نهج‌البلاغه، بخش يازدهم به معنای قلب در لغت و قرآن، حالات قلب در قرآن، حالات قلب در نهج‌البلاغه و گناه و قساوت قلب اختصاص دارد و در بخش دوازدهم به وساوس شيطان و نابينايی دل، كوردلان از نظر قرآن، عوامل مرگ قلب و قلب سليم پرداخته شده است.

نويسنده بخش سيزدهم اين اثر را به قلب گرفتار زنگار، بخش چهاردهم را به گريه از ديدگاه قرآن و گريه از ديدگاه روايات، بخش پانزدهم را به چشم دنباله‌روی هوی، بخش شانزدهم را به امدادهای غيبی، انواع امدادهای غيبی و بخش هفدهم را به موضوع اراده خداوند اختصاص داده است.   


منبع: خبرگزاری ایکنا
211007         


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین