۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۳ : ۱۷
وی افزود: امروز آنچه در سخنرانی اهمیت دارد و جامعه هم سخت به دنبال آن است، محتوای علمی منبر است؛ اگر چه فردی، هنر سخنوری نداشته باشد؛ اما اگر منبر محتوا و غنای لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد؛ بازهم مؤثر خواهد بود.
این کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی اظهار داشت: نداشتن هنرخطابه نباید موجب نأمیدی شخص شود و تبلیغ را ترک کند؛ بلکه باید در ابعاد دیگر منبر مانند محتوا، صدا و شیوه ارائه مطالب بر روی منبر تلاش کند.
حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: منبری موفق کسی است که مطالعه زیاد در عرصه تاریخ، تفسیر، قرآن، داستانهای تازه و نو داشته باشد و با تفسیر المیزان، تاریخ اسلام، منابع، احادیث و همچنین انواع نرم افزارهای علمی و حدیثی آشنا باشد.
وی خاطر نشان ساخت: مبلغ موفق کسی است که دارای سبک برای ارائه منبر مانند سبک های عرفانی، داستانی، تاریخی، تفسیری.
کارشناس فرهنگی افزود: منبری باید بداند کدام یکی از سبک ها را می پسندد و بر اساس همان سبک محتوای علمی منبر را چینش و ارائه دهد، ولی لازم است ابتدا سبک های مختلف منبری های معروف را بشنود و ببیند کدام سبک به ذائقه او است.
حجت الاسلام حسینی قمی خاطر نشان ساخت: یکی از موضوعات مهم در منبر، مخاطب شناسی است؛ منبری باید ذائقه مخاطب را بداند که چیست؟ برای نوع ذائقه و نیاز مخاطب راه هایی است از جمله آن می توان، سامانه پیامکی ، جایزه گذاشتن و پرش و پاسخ را نام برد، تا از این طریق مخاطب عنوان کند مشکل او در کدام موضوعات است.
وی ابراز داشت: مهمترین اصل در منبر و مبلغ موفق، برقرارکردن ارتباط با مخاطب است. منبر و سخنرانی تنها اطلاع دادن و سخن گفتن نیست، بلکه برقرارکردن ارتباط درست و حقیقی و صمیمی با مخاطب است.
کارشناس برنامه سمت خدا اظهار داشت: مبلغ خوب کسی است که از داستانهای تکراری استفاده نکند، محفوظات خود را با مطالعه و تلاش کتابهای مختلف تقویت کند و انتخاب موضوع داشته باشد و عمده موضوعات می تواند در محور قرآن، اخلاق و معاد باشد.
حجت الاسلام حسینی قمی گفت: کتابهای مورد استفاده برای داستانهای مفید و سازنده را می توان از کتابهایی مانند مردان علم در میدان عمل، حوادث در قیامت، الکلام یجر الکلام، فضیلت های فراموش شده و ... انتخاب و به مطالعه آن بپردازد.
منبع:حوزه