عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
حجت الاسلام بالادستیان:
عضو مرکز تحقیقات مهدویت کشور با بیان اینکه ایمان کامل در گرو شناخت امام عصر (عج) است، گفت: می بایست در تحلیل روایات مهدویت احتیاط کرد.
عقیق:حجت الاسلام محمد امین بالادستیان در دوره آموزشی تخصصی مهدویت ویژه روحانیان مستقر و هجرت استان سمنان، گفت: برای شناخت امام زمان(ع) می بایست با نشانه های غیبت شروع کرد که در این میان کتاب هایی چون غیبت شیخ صدوق از مهمترین و معتبر ترین منابع است.

وی با بیان اینکه از امام صادق(ع) نقل است که آدم را با ایمان حساب نمی کنند مگر در باورهای درستی با موضوع خداوند، نبوت و شناخت امام عصر (عج) افزود: در شناخت نشانه های ظهور باید بسیار دقت کرد چرا که حتی یک حدیث نیز در کتاب ها و مراجع وجود ندارد که به تعبیر علامت های ظهور باشد لیکن همواره در کتب و منابع به خصوص در بین اهل تسنن از کلمه ظهور تحت عنوان قیام نام برده می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه می بایست در تحلیل روایات مهدویت احتیاط کرد، بیان داشت: برخی نشانه های قیامت با قیام مهدی(عج) آمیخته شده است لیکن نباید آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت.

بالادستیان با تاکید معنای واژه فرج، گفت: بعضا در کتب و منابع، فرج به معنای گشایش آمده است و لزوما به معنای قیام مهدی(عج) نیست از سوی دیگر ممکن است برخی نشانه های ظهور به صورت نمادین بیان شده باشند که درباره آنها نیز می بایست دقت کرد تا عقاید مردم به بازی گرفته نشود.

شاهرود

وی ادامه داد: در بحث مهدویت باید نکاتی را نیز مورد توجه قرار داد که عنوان دقیق، ضرورت تفکیک علائم از شرایط، محدودیت های بحث و فواید بیان علائم و نشانه های از جمله آنها هستند.

عضو پژوهشگاه مهدویت با اشاره به علائم و شرایط ظهور و همچنین فواید بیان آنها برای مردم، گفت: بیان علائم ظهور باعث تقویت باورهای مردم و امید بخشی در جامعه می شود.

بالادستیان در توضیح خاصیت های نشانه های ظهور، بیان داشت: علاوه بر تقویت باورهای مردم و امید در جامعه، بیان خاصیت های نشانه های ظهور باعث شناخت مدعیان دورغین، آمادگی مومنان برای ظهور، هشدار به اهل شک و تردید، اتمام حجت برای دشمنان و زمینه سازی برای ظهور می شود.

وی افزود: اما باید به یاد داشت که ابتدا می بایست برای نشانه های ظهور، تقسیم بندی ارائه کرد لیکن می توان علائم ظهور را به دو دسته عمده نشانه های دور از قیام به معنای عواملی که بیش از یکسال با ظهور فاصله دارند و نشانه های نزدیک به قیام به معنای علائمی که زیر یکسال با ظهور امام زمان(عج) فاصله دارند تقسیم کرد.

این مدرس حوزه در توضیح علائم دور از ظهور امام زمان(عج)، بیان داشت: از شیخ مفید نقل است که نشانه های دور از ظهور امام عصر (عج)، سقوط بنی امیه، روی آوردن پرچم های سیاه از جانب خراسان، جنگ های صلیبی، قیام زنگیان، طغیان آب فرات، بستن پل کرخ فرات به بغداد و ... هستند.

بالادستیان تاکید کرد: دسته دوم از نشانه های دور از ظهور اصطلاحا مشکوک الحدوث هستند به این معنی که ممکن است رخ داده باشند اما در مصادیق آن هنوز تردید است و یا به زبان ساده مشخص نیست این رخداد همان نشانه باشد.

وی افزود: ندای آسمانی، قتل نفس زکیه، خروج یمانی، خسف بیداء و قیام سفیانی نیز از جمله نشانه های حتمی ظهور در علایم نزدیک است البته باید در نظر داشت که علائم نزدیک به ظهور به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم می شوند.

این کارشناس مذهبی در توضیح خصوصیات یاران امام زمان(عج) بیان داشت: امام عصر افرادی را می خواهند که در همه زمینه ها در اوج فضیلت باشند همچنین این یاران نزدیک می بایست در زمان ظهور زنده باشند.

بالادستیان در پایان خاطرنشان کرد: بینش، بصیرت و مدیریت قوی در کنار اقدام به موقع، ثبات قدم و هزینه پردازی از خصوصیات یاران نزدیک امام عصر (عج) است.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین