عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
جن واژه ‌ای عربی و به معنی «موجود پنهان و نادیدنی» است، چنانکه در عرف فارسی «اَجِنّه» جمع جن شمرده می‌شود و در عربی جمع واژه جن، جِنان است.
عقیق: جن موجودی است با جسم نازک و سبک به صورتی مخصوص برخلاف انسان و فرشتگان. علامه مجلسی (ره) در بحارالانوار می نویسد: شیطان و جن از اجسام لطیفه هستند که در برخی از مکان ها دیده می شوند و دارای حرکات سریعی می باشند و در مجاری خون بنی آدم نیز می توانند حرکت کنند.
جن از موجودات غیر محسوس عالم است که قرآن از آن نام می برد و برای ما در حالت عادی قابل درکِ حسّی نمی باشد. جن در اصل، معنای پوشیدگی دارد. به همین منظور از چشم انسان پوشیده است. در قرآن علاوه بر جن گاهی جان هم آمده است:
یا مَعشر الجن وَ الانس؛ ای گروه جن و انس.
فَیومئذ لا یَسئل عَن ذَنبه انس وَ لا جان؛ پس آن روز، گناه انسان و جن پرسیده نشود؟
از این رو ابن اعرابی می نویسد: جن موجودی است که می خورد، می آشامد، نکاح می کند و توالد و تناسل دارد.
جن در عرف قرآن نوعی از موجودات با شعور و اراده است که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده کردن شیء است «جنّة اللیل و جنّ علیه» یعنی ظلمت شب او را پوشیده و قلب را از آن جهت «جنان» گویند که در سینه پوشیده است، به سپر مجن و مجنة گویند زیرا که آدمی در زیر آن پنهان می شود به باغ و بوستان و چمن «جنة» گویند زیرا که درختان و روییدنی های آن روی زمین را می پوشاند، فرزند آدمی تا در شکم است جنین گویند و جمع آن اجنّة است قرآن مجید می فرماید: وَ اَنتُم اَجنة فِی بُطُون اُمَهاتکم؛ شما در شکم مادرانتان جنین ها بودید. جن را از این جهت جن گویند که از حواس پوشیده است، به دیوانه مجنون گویند زیرا که عقل و درکش پوشیده است.

پی نوشت ها:
1-سوره الرحمن: آیه 33، 39، 56.
2-ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج25: 365.
3-ترجمه تفسیر ابوالفتوح رازی، ج2: 4.
*سیدعباس میری، شیطان کیست و چه می کند؟: 24-25.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین