عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
رهبر معظم انقلاب در ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۱ نیز فرمودند: «یاد شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضایی‌نژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطره‌ این ملت و حافظه‌ تاریخ ما بیرون نخواهد رفت.»
عقیق:مصطفی در سال 1358 در روستای سنگستان استان همدان متولد شد و دوران کودکی خود را در خانواده‌ای فقیر در این روستا گذراند.

وی علاقه زیادی به تحصیل داشت و همین امر سبب شد تا دوران راهنمایی را با رتبه عالی از مدرسه خیام همدان فارغ‌التحصیل شود و پس‌ از آن به دبیرستان ابن‌سینا رفت که پس از شهادت هشتاد و پنجمین شهید این دبیرستان لقب گرفت.

پس از گذراندن دوران دبیرستان در آزمون سراسری سال 77 شرکت کرده و وارد دانشگاه صنعت شریف تهران گردید و سپس در سال 81 از این دانشگاه در رشته مهندسی شیمی فارغ‌التحصیل شد.

وی در دوران تحصیل در پروژه‌های علمی فراوانی حضور داشت که پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می‌شد، یکی از برتری این فعالیت‌های علمی بود.

مصطفی کارش را با سپاه قدس شروع کرده بود و دوره‌های آموزشی و تحقیقات را یکجا طی کرده بود. او کم‌کم پی برد که صنعت هسته‌ای، محور است. بعد به «UCF» راه پیدا کرد و در آنجا استخدام شد.

سپس به این نتیجه رسید که به UCF نرود و حدود شش ماه منتظر ماند تا به نطنز بیاید. در این مدت فامیل و اقوام به او فشار می‌آوردند؛ یکی صنعت نفت و یکی بانک و دیگری خودروسازی را پیشنهاد می‌کند؛ اما بالأخره پس از شش ماه انتظار، اجازه ورود به عرصه غنی‌سازی را پیدا کرد در سال 88 معاونت بازرگانی متعهد گردید و دیگر معاونت‌ها نیز به او پیشنهاد کردند، ولی به دلیل دشواری و استراتژیک بودن این معاونت وارد بازرگانی شد و تا آخر در این پست ماند.

جزئیات ترور ناجوانمردانه مصطفی

صبح چهارشنبه 21 دی 1390 (11 ژانویه 2012) ساعت 8:20 صبح وقتی مصطفی احمدی روشن طبق معمول از مسیر خیابان شهید داوود گل نبی در حال حرکت به سمت محل کار بود توسط تیم تروریستی سیا و موساد ترور شد.

اطلاعات منتشرشده از این ترور حاکی از این است که یک دستگاه موتورسیکلت با دو سوار مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بمب دست سازی را به در سمت راست جلوی اتومبیل حامل مصطفی چسبانده و بعد از طی مسافتی حدود 200 تا 300 متر این بمب عمل کرده و باعث انفجار خودرو می‌شود و پس ‌از این انفجار مصطفی احمدی روشن به همراه رضا قشقایی راننده و رفیقش به درجه رفع شهادت نائل آمدند.

دبیر شورای تأمین استان تهران گفت «بمب استفاده ‌شده برای به شهادت رساندن مهندس احمدی روشن از نوع بمب‌هایی بوده است که قبلاً نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته‌ شده‌اند.»

پیکرهای مطهر شهید مصطفی احمدی روشن و شهید رضا قشقایی در 23 دی‌ماه پس از تشییع بعد از نماز جمعه تهران در امام‌زاده علی‌اکبر چیذر به خاک سپرده شدند.

شهید احمدی روشن در بخشی از وصیت‌نامه خود می‌نویسد: خداوندا! ما را حسینی آفریدی، ما را حسنی بدار. خداوندا! ما را به حق حسین بن علی(ع) و مادرش و پدرش حسینی به شهادت برسان «آمین یا رب‌العالمین»

شهادت احمدی روشن دل ما را سوزاند

اما شهادت مصطفی احمدی روشن در کلام مقام معظم رهبری جالب و قابل‌تأمل است. ایشان در 14 بهمن همان سال فرمودند: «یکی دیگر از نقاط قوّت ما در این مدت، انتقال ارزشهای انقلاب به نسل دوم و سوم بود. امروز شما جوان‌ها را نگاه می‌کنید، می‌بینید این ارزش‌ها را دریافت کرده‌اند. همین شهید عزیز اخیر ما، مصطفی احمدی روشن - شهیدی که شهادتش دل ما را سوزاند - یا آن شهید جوان قبلی، شهید رضایی‌نژاد که اوایل امسال به شهادت رسید، این‌ها دو تا جوان، دانشمند، سی‌ودو سه ساله بودند؛ امام را درک نکردند، جنگ را درک نکردند، دوران انقلاب را درک نکردند، اما این‌جور با شجاعت، با شهامت درس می‌خوانند، تحصیلات می‌کنند، مقامات عالی را طی می‌کنند؛ می‌دانند و می‌فهمند هم که مورد تهدیدند، اما می‌روند؛ این خیلی مهم است، این ارزش است؛ این ارزش‌های انقلاب است در نسل سوم. احمدی روشن و رضایی‌نژاد و امثال این‌ها نسل سوم انقلاب‌اند.»

در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در 22 دی‌ماه نیز آمده است: «شهادت دانشمند نخبه‌ جوان، شهید مصطفی احمدی روشن، اندوه دیگری بر دل دوستداران دانش و متعهدان به پیشرفت جمهوری اسلامی نهاد. ما همگی شریک غم پدر و مادر و همسر و فرزند این جوان مظلوم و برجسته و سرافرازیم... مانند دیگر جنایات شبکه‌ تروریزم بین‌الملل دولتی، با طراحی یا همراهی سرویس‌های سیا و موساد عمل شده و نشانه‌ به بن‌بست رسیدنِ استکبار جهانی به سردستگی آمریکا و صهیونیزم، در مقابله با ملت مصمّم و مؤمن و پیش‌رونده‌ی ایران اسلامی است. آن‌ها در این رفتار شنیع و قساوت‌آمیز نیز شکست خواهند خورد و به اغراض پلید و شریرانه‌ خود دست نخواهند یافت... ما به کوری چشم سران اردوگاه استکبار و نظام سلطه، این راه را با قوت و اراده‌ راسخ دنبال خواهیم کرد... و البته از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت ‌صحنه‌ آن‌هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد.»

رهبر انقلاب در 22 مردادماه سال 1391 نیز فرمودند: «یاد شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضایی‌نژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطره‌ این ملت و حافظه‌ تاریخ ما بیرون نخواهد رفت.»

منبع:رسا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین