عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
نفس و روح، رنگ علم را به خود نمی‌گیرد، مگر این‌که کاملاً شسته شود و هیچ چرک و دنسی در آن نماند، از همه بداخلاقی‌ها پاکیزه شود.
عقیق: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: العلم صبغ النفس و لیس یفوق صبغَ الشیء حتی ینظف من کلّ دنس. (المواعظ العددیة/8۴)
دانش، رنگ روح است؛ و شما بزرگواران برای چنین متاع با ارزش به حوزه آمده‌اید، پس روح‌تان را این‌جا رنگین نمایید. لون بشری و کیفیت و کمیت بدن انسان در اختیار انسان نیست، اما در عالم برزخ و آخرت کم و کیف در اختیار خودت است و شما باید در همین دنیا خودت را برای آن‌جا درست کنی؛ قیافه آن روز را با عملت و روحت را با علمت درست کنی.
حضرت می‌فرماید: این نفس و روح، رنگ علم را به خود نمی‌گیرد، مگر این‌که کاملاً شسته شود و هیچ چرک و دنسی در آن نماند، از همه بداخلاقی‌ها پاکیزه شود.
آیا گاه‌گاهی کتاب نفست را می‌خوانی و خودت را می‌سنجی؟
آیا پس از مدتی تحصیل، هنوز مثل همان روزی هستی که وارد حوزه شده بودی؟ یا نه خیر، تفاوت کردی!
رفته‌رفته قدم که برمی‌داری متنبه می‌شوی که این حلال است یا حرام است.
رفته‌رفته ملتفت می‌شوی که این سخن باید گفته شود یا گفته نشود.
آرام‌آرام در حال اتصاف به کمالات انسانی هستی. که اگر چنین هستی ان‌شاءالله به جایی می‌رسی و متوجه خودت باش.
در روایت آمده که؛ کان اکثر عبادة ابی‌ذر (ره) التفکّر و الاعتبار (بحارالانوار/68/323)؛ گاهی همین‌طور تنها می‌نشست، نماز هم نمی‌خواند، قرآن هم نمی‌خواند، همین‌طور فکر می‌کرد. آن‌فکر، انسان را حرکت می‌دهد. فکر می‌کرد من چه شده‌ام؟ من کجا هستم؟ به کجا رسیده‌ام و به جایی که رسیده‌ام خوب است یا بد است؟ یکی از وظایف بزرگ برادران و طلاب گرامی، به‌خصوص آن‌هایی که مبتدی هستند، این است که حداقل هفته‌ای یک‌بار خود را به یک دکتر روحی عرضه بدارند.
منقول است که شیخ انصاری(ره) این مرد عظیم‌الشأن، روزهای چهارشنبه عبا را بر سر می‌انداخته و آهسته و در خلوت از خانه بیرون می‌آمد و به در خانه مرحوم سیدطباطبایی بهبهانی می‌رفت و خدمت او می‌نشست و آن سید بزرگ او را موعظه می‌کرد. برای این‌که دل کدورت پیدا نکند.
در نهج‌البلاغه آمده که «اکرم نفسک عن کلّ دنیّة» خوب است شما که در راه تحصیل علم قدم گذاشته‌اید، این سخن گوهربار را دستورالعمل خود قرار دهید. جناب امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: از هر کار پست و هر سخن و اخلاق پست خودت را بالاتر قرار بده. به عبارت دیگر قدر و منزلت شما خیلی بالاتر از این امور بی‌ارزش است، پس آن‌ها را رها کنید.
خداوندا! توفیق خوب درس خواندن، خوب عمل کردن و سپس خوب تبلیغ کردن کلها قربة الی‌الله به ما عنایت بفرما.
«والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته»
حضرت آیت الله مشکینی (ره)

منبع:افق حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین