عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
گفتگوی عقیق با حاج یدالله بهتاش
این نوع کارها می تواند در دراز مدت تاثیرگذار باشد. منتها باید افرادی در این برنامه صحبت کنند که این ها نه مشهور، بلکه محبوب باشند و رفتار و کردارشان بر روی جامعه تاثیرگذار است

عقیق: امسال نیز مداحان اهل بیت در سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و ایشان نکاتی را بیان کردند. درباره این دیدار و نیز پخش مستند «شرح مدح» از تلویزیون با حاج یدالله بهتاش گفتگو کردیم؛

در دیدار اخیر مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام با مقام معظم رهبری چه نکات و رهنمودهایی مطرح شد و این دیدار از نظر شما چه دستاوردهایی برای جامعه مداحی داشته است؟

همان طور که رهبر معظم ما در ابتدای سخنان خودشان از مداح بزرگوار، پیرغلامان اهل بیت علیهم السلام و فخرالمادحین حاج آقا آهی نام بردند، من هم گفت و گو را با عرض تسلیت درگذشت ایشان شروع می کنم. برداشتی که از این دیدار با مقام معظم رهبری داشتم این است که ایشان هر سال نکات مهمی را یادآوری می فرمایند. چون ایشان در همه امور تخصصی سخن می گویند. با نظامی ها در تخصص نظامی گری سخن می گویند، با قاریان و حافظان قرآن کریم هم در زمینه تخصصی فعالیت آن ها مطالبی را مطرح می کنند و در دیدار و گفت و گو با مداحان هم امور تخصصی مربوط به آن ها سخن می گویند، یعنی دردها را حقیقتا احساس کرده و مطرح می کنند.

یکی دیگر از نکاتی که در این دیدار برداشت کردم این است که مقام معظم رهبری نسبت به این جامعه قلبا علاقه دارند و فکر می کنم علاقه ایشان بی جهت نیست، چون جامعه مداحان در جامعه اثرگذار هستند، مستمع دارند و می توانند در بین مردم تاثیرگذار باشند و به همین علت آقا اظهار محبت کرده و فرمودند شما را دوست دارم.

 

در رابطه با جوانان و فعالان تازه وارد در عرصه مداحی چه نکاتی مطرح شد؟

نکته دیگر تذکری بود که ایشان به جوانان مداحی که توجهی به امور و آداب مداحی ندارند مطرح کردند. چون این عده موارد جزئی را مانند لخت شدن هنگام سینه زنی و بالا و پایین پریدن را هنوز ترک نکرده اند و ایشان صراحتا در این زمینه تذکر دادند. این موارد باید برای افرادی که این رفتارها را انجام می دهند، تذکری باشد و به آن توجه داشته باشند. چون مقام معظم رهبری هر بار با بیان خوش می فرمایند و باید به فرموده ایشان توجه شود و بدانند اگر ایشان این مطالب را می فرمایند به این دلیل است که اثرات سوئی در جامعه دارد. امروز دشمنان از مجالس وزین ما فیلمبرداری نکرده و در سایت ها و برنامه های خود منتشر نمی کنند، بلکه هر وقت در گوشه ای از این کشور مراسم قمه زنی انجام شود  و یا اعمال نابهنجاری صورت بگیرد، همان ها را پررنگ کرده و به عنوان عزاداری ما در سایت ها و برنامه های خبری خود منتشر می کنند. به همین دلایل این تذکر را مطرح کردند.

نکته دیگر در این دیدار آن بود که تذکر دادند فرصت هایی که مردم در اختیار شما می گذارند غنیمت بدانید، چون مردم جمع می شوند و وقت خود را در اختیار شما قرار می دهند. فرصت این جمعیت ها را ضایع نکنید، یعنی معرفت افزایی کنید و مطالب و مواردی را که امروز در جامعه مورد نیاز مردم است به صورت شعر یا متن در قالب آیات قرآن، روایت ها و نکات تاریخی بیان کنید تا فرصت ها را از دست ندهید. حدیثی هم ایشان فرمودند که: «تمر مر السحاب» این فرصت ها مثل گذرای ابر می گذرد و ما باید این فرصت ها را غنیمت بشماریم و نباید مداحان به این فکر کنند که وقتی در مجلسی حاضر می شوند، شوری ایجاد کنند و مجلس تمام شود. بلکه شعور هم باشد و معرفت افزایی شود.

 

چند روز قبل مستند «شرح مدح» که درباره نقش هدایتگر و ارتباط صمیمی رهبر معظم انقلاب با جامعه مداحی کشور است از شبکه یک سیما پخش شد. به اعتقاد شما این گونه برنامه ها برای مداحان چه سودی داشته است؟

این نوع برنامه ها بی تاثیر نیست. چون وقتی بزرگ یک جامعه مطالبی را مطرح می کند بهره های زیادی برای جوان ترها دارد. البته ممکن است که بعضی ها توجه کاملی به آن نداشته باشند، اما آن طور که در این برنامه دیده شد که مقام معظم تذکراتی می فرمایند، بسیار راهگشا خواهد بود. دستور دینی هم داریم که به دیگران تذکر بدهید. این نوع کارها می تواند در دراز مدت تاثیرگذار باشد. منتها باید افرادی در این برنامه صحبت کنند که این ها نه مشهور، بلکه محبوب باشند و رفتار و کردارشان بر روی جامعه تاثیرگذار است. در عین حال مداح دلسوخته ای مثل حاج منصور ارضی هم واقعا می تواند تاثیر گذار باشد. استفاده از چهره های خوشنام و موثر در برنامه شرح مدح ایده بسیار خوبی بود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین