عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸
یکی از اموری که فراوان از سوی رسول مکرم اسلام بر آن تاکید شده است، صلوات بر حضرت زهرا(س) می باشد.
عقیق: حضرت زهرا(س) که مشمول آیه‌ی تطهیر و از اهل‌بیت پیامبر اکرم- یعنی آل‌محمد است- کیفیت صلوات بر او را رسول خدا به صراحت چنین بیان داشته است: بر من صلوات بتراء (ناقص  و بریده شده) نفرستید. سوال شد: یا رسول‌اللَّه صلوات بتراء (بریده شده) چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه (بر من صلوات بفرستید و بگویید «اللهم صل علی محمد»، ولی درباره‌ی آل من ساکت باشید. شما باید بگویید اللهم صل علی محمد و آل‌محمد.
بر اساس این روایت، بی شک صلواتی که شامل علی، فاطمه و حسنین(ع) نباشد، مقطوع و بریده و مورد قبول خدا و رسولش نمی‌باشد. لذا حضرت صدیقه‌ی زهرا هم‌ردیف و برابر افرادی است که جمیع مسلمین باایمان جهان- از شیعه و سنی- هر شبانه روز در تشهد نمازهای پنجگانه بر او درود می‌فرستند و او در این مقام، همتای محمد بن عبداللَّه(ص) و علی و حسنین(ع) است.
همچنین از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که ایشان می‌فرماید: یا فاطمه هرکس بر تو صلوات فرستد، خدای تعالی از او درگذرد و او را در بهشت به من ملحق گرداند.
بی شک حضرت زهرا(ع) دارای فضایل و جایگاهی والا در عالم می باشند، از این رو در روایتی حضرت رسول اکرم(ص) یکی از فضائل حضرت فاطمه را چنین بیان فرموده اند:جبرئیل به نزد من آمد و گفت: هنگامی که فاطمه قبض روح می‌شود و دفن می‌گردد، دو ملک در قبر از او سؤال می‌کنند: پروردگار تو کیست؟ می‌فرماید: اللَّه پروردگار من است. سپس می‌پرسند پیامبرت کیست؟ در پاسخ می‌فرماید: پدرم. آنگاه سؤال می‌کنند ولی تو کیست؟ در جواب می‌گوید: علی بن ابی‌طالب، همین کسی که در کنار قبرم ایستاده است. سپس پیامبر اکرم فرمودند: هرکس مرا بعد از وفاتم زیارت کند، مثل این است که مرا در حال حیات زیارت کرده است و کسی که فاطمه را زیارت کند، گویی مرا زیارت نموده است و هرکس علی را زیارت نماید مثل زیارت کردن حسنین است و آن کسی که زیارت کند ذریة آنان را، همانند زیارت خود آنان است.
علاوه بر این روایت شده است که: هرکس بر فاطمه صلوات فرستد، در حقیقت بر پدر او صلوات فرستاده است.

پی نوشت ها:
1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 43: 55، 58.
2-ابن قولویه، کامل الزیارات: 324.
*زهره منش، ریحانه النبی:367-368.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین