عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
«شرف الشمس» حرزی منسوب به امام علی(ع) است که در دیوان شعر منتسب به ایشان آمده است.
عقیق: در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی(علیه السلام) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند.
«شرف الشمس» حرزی منسوب به امام علی(ع) است که در دیوان شعر منتسب به ایشان آمده است. دیوان امام علی/ص393؛ و اگر کسی آنرا بر سنگ قیمتی مانند عقیق بنویسد و به امید ثواب استفاده کند اشکالی ندارد. صراط النجاه/ج10/ص426؛ اما اینکه بر عقیق زرد و در نوزدهم فروردین حک شود گرچه مستند خاصی در روایات ندارد، اما مخالفتی هم با آنها ندارد.
آيت الله مبشّر كاشاني می گوید:
شرف الشمس از علوم غريبه است، لكن در كتب متقدمين (عالمان قدیم از صدر اسلام تا چند قرن پیش) اعم از روايي و ادعيه و اذكار اثري از آن نيافتم .
فقط متاخرين در چند قرن اخير آن را معتبر مي دانند .
بياناتي درباره شرف الشمس و طريقه تكثير آن به صورت مربع يا مسبع(هفت ضلعی) و غيره و نيز آثار و بركات آن مطالبي متذكر شده اند . بعضي آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقي كرده اند .
در كتاب "جواهر مكنونه" كه از كتب خطي اذكار است و همچنين در كتاب "السحاب اللئالي" تاليف سيد عبدالله بوشهري و كتب ديگر، آثاري از جمله دفع فقر و بيماري ها و حفظ از گزند جانوران و ايمني از بلايا و كسب عزت و بزرگي برای آن متذكر شده اند.
كفعمي هم در كتاب "جُُنَّه الواقيه" آورده كه اين حروف شكل اسم اعظم است . در بعض كتب علماي شيعه ديدم كه (ادعا کرده اند) اين شكل از اميرالمؤمنين عليه السلام گرفته شده، ولي سندي براي ادعاي خود ذكر نكرده اند.
مرحوم شيخ بهائي نيز در كتاب "سرالمستتر" در رابطه با اين شكل كه بعضا به شرف الشمس معروف شده ،مطالبي بيان فرموده است.
مي گويند كه شرف الشمس را بايد در روز 19 حمل كه مطابق با روز 19 فروردين است، از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقيق زرد و در صورت عدم امكان بر كاغذ زردي نوشته و با خود حمل نمايد، ولي تجديد آن در روز مذكور در سال هاي بعد شرط نشده است و لازم نيست."
در کتاب ریحانه الادب هم ذیل نام "ابو البدر" از عالمان قدیم شهر اردبیل ، به نقل از او شرح مفصلی در باره شرف الشمس و حروف آن و اشعاری که به امام علی در مورد این حروف منسوب است و طرز نوشتن این حروف داده است.
در کتاب های اسلامی هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند می دانند که آنها را کلمات مبارکه: الله، جمیل، رحمن، مۆمن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.
شرف الشمس برای: چشم زخم، گشایش امور، برآورده شدن آرزوها، افزایش رزق و روزی استفاده می شود.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین