عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
خداوند براى شر قفل هايى قرار داده كه كليد اين قفل ها شراب خوردن است اما هستند اعمالی که حتی از شرابخواری بدتر اند.
عقیق: دروغ انحراف نفس از راستگويى و سرباز زدن روح از انجام وظيفه انسانى خويشتن است و آن يك بيمارى فردى و اجتماعى خطرناك است. چون در صاحب خود بسيارى از رذائل مانند غش و نفاق و تملق و حيله و خيانت و ريا و بدقولى و پيمان‏شكنى را به وجود مى‏آورد و اينها صفاتى هستند كه راستگويى، انسان را از آنها حفظ مى‏كند و اساسا دروغگويى شايسته انسانى كه مزاج معتدل دارد نيست، چون در آن صورت عضو فاسدى در اجتماع مى‏شود كه خود را هلاك مى‏كند و ديگران را نيز به اين بيمارى آلوده مى‏سازد.
امام صادق (ع) می فرمایند: «مرضى بدتر از دروغ نيست.»
و نيز فرمودند: «هر كس بسيار دروغ بگويد ارزش او از بين مى‏رود.» و نيز فرمودند: «هر كس راستگو باشد عمل او پاكيزه مى‏شود.
ایشان همچنین، می فرمایند: «خداوند براى شر قفل هايى قرار داده كه كليد اين قفل ها شراب خوردن است و دروغگويى بدتر از شراب خوردن است.»
عبد الله بن عمر مى‏گويد: مردى خدمت پيامبر (ص) آمد عرض كرد: يا رسول الله! شغل اهل بهشت چيست؟ فرمودند: «راستى و راستگويى، هر گاه بنده‏اى راست گويد، نيكوكار است، و هر كه نيكوكار باشد، در امان است، و هر كه در امان باشد وارد بهشت مى‏شود.« عرض كرد: يا رسول كار اهل جهنّم چيست؟ فرمودند: «دروغگويى، هر گاه بنده‏اى دروغ گويد، بدكار است و هر گاه بدكار شد، كافر است، و هر گاه كافر شد، وارد آتش دوزخ مى‏شود.» همچنین، از ایشان روایت است که: «راستگويى باعث نيكوكارى و نيكوكارى راهنماى بهشت است، البته انسان بايد در پى راستگويى باشد تا از راستگويان محسوب شود.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «از مصاحبت با دروغگو پرهيز كن، چون دروغگو مى‏خواهد به تو سودى برساند ولى ضرر مى‏رساند و او دور را براى تو نزديك جلوه مى‏دهد و نزديك را دور مى‏ نمايد.»

پی نوشت ها:
مکارم الاخلاق
آداب و اخلاق در اسلام
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین