عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱
راه های فراوانی برای کسب دانش وجود دارد اما در این میان هستند راه ایی که حکم شاه کلید را دارند و مسیر کسب علم را هموار می کنند.
عقیق:پرسیدن از راه های کسب دانش است و مسیر فهم و درک را هموار می کند از این رو در آموزه های دینی بسیار بر آن تاکید شده است.

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «دانش گنجينه هايى است و كليدهاى آنها پرسش است؛ پس، رحمت خدا بر شما، بپرسيد كه بر اثر آن چهار نفر پاداش مى يابند: پرسنده، گوينده، شنونده و دوستدار آنان.»

ایشان همچنین فرموده اند: «پرسيدن، نيمى از دانش است.»

امام على (ع) درباره جایگاه پرسش می فرمایند: «دل ها، قفل هايى هستند كه كليدهاى آنها پرسيدن است.»

امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «سؤال كن آنچه را كه بايد بدانى و در ندانستنش معذور نيستى.»

البته آموزه های روایی بر شیوه صحیح پرسش نیز تاکید دارند.

پيامبر خدا (ص) در این باره می فرمایند: «خوب پرسيدن نيمى از دانش است.»

امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «هر كه خوب سؤال كند، دانا شود ؛ هر كه دانا باشد، خوب سؤال كند.»

ایشان همچنین، می فرمایند: «هر گاه پرسشى كردى، براى دانا شدن بپرس و به منظور درمانده كردن سؤال نكن؛ زيرا شخص نادانى كه در پى آموختن باشد، همچون عالِم است و عالِمى كه در بيراهه قدم بنهد، مانند جاهل است.»

و نیز در پاسخ به مردى كه از ايشان سؤال معمّا گونه اى پرسید، فرمودند: «به قصد چيز ياد گرفتن بپرس نه براى آزردن و درمانده كردن ؛ زيرا جاهلى كه در صدد آموختن باشد همانند عالم است و عالمى كه در بيراهه قدم نهد همچون جاهلى است كه به قصد درمانده كردن مى پرسد.»

و می فرمایند: «مردم، كوته انديش و كم خِرَدند، مگر آن كس كه خدايش نگه دارد، پرسنده شان، به قصد درمانده كردن مى پرسد و پاسخ دهنده شان پر مدّعاست.»


پی نوشت:

غررالحکم

نهج البلاغه

میزان الحکمه

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین