عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
دانستن راه و رسم سفر، به ویژه اگر سفر شما یک سفر خاص باشد، بهترین راه برای بهره‌مندی کامل از سفر مورد نظر است و عمره سفری است که باید برای دقیقه به دقیقه آن بهترین برنامه‌ریزی صورت گیرد.

عقیق:عمره یک سفر خاص است؛ سفری که شاید فقط یک بار نصیب افراد شد و اگر زائران از این سفر به خوبی بهره نگیرند یک عمر حسرت فرصت از دست رفته را خواهند خورد. افرادی که تجربه بیشتری در سفر عمره دارند و یا دست‌اندرکار و مسئول این سفر معنوی بوده‌اند، عموماً بهترین افرادی هستند که می‌توانند زائران را در بهره‌برداری بهتر از این سفر یاری کنند.
انتقال این تجربه‌ها به دیگران می‌تواند موجب شود، سفر عمره مفرده سفری تأثیرگذارتر و ماندگارتر برای همه زائران شود. در زیر توصیه‌های افراد با تجربه برای داشتن سفری بهتر و معنوی‌تر به تمام زائران پیشنهاد شده است.
قبل از سفر
* در کلاس‌های قبل از سفر شرکت کنید، فضای کلی کار دستتان می‌آید و با بچه‌های کاروان و مدیر و معاون و روحانی هم آشنا می‌شوید. سه جلسه در برنامه‌های شما زمانی نیست، نگویید وقت ندارم!
* لباس احرام، کمربند، دمپایی، گیره احرام، ناخن گیر و قیچی را در همین ایران بخرید، کار را به عربستان نیندازید.

* وسایل سفر را که خودتان می‌دانید، خاکشیر را برای هوای گرم عربستان فراموش نکنید، قرص سرماخوردگی و شربت سینه هم دنبال خودتان راه نیندازید، هم در مدینه هم مکه هلال احمر ایران هم پزشک دارد و هم داروخانه. البته اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما با خودتان ببرید، چون هلال احمر فقط داروهای عمومی را دارد نه قرص‌های تخصصی را.

* عوارض خروج از کشور را در همه شعب بانک ملی می‌توانید پرداخت کنید، سر فرصت قبل از سفر این کار را بکنید چرا که در شعبه فرودگاه معمولاً ازدحام زیاد است. ضمناً زحمت پرداخت هزینه و انجام آن با خودتان است، همه چیز هم با کاروان نیست!

* قبل از سفر مدارکتان را چک کنید، برای سفر نه کارت ملی و شناسنامه می‌خواهید، نه کارت دانشجویی، فقط پاسپورتتان لازم است که آن را هم فقط در فرودگاه مبدا و مقصد دستتان است و در طول سفر دست مدیر کاروان است، آنجا جایش بهتر است!

* آقایان حتما وضعیت خروج از کشور و نظام وظیفه تان را چک کنید تا روز اعزام در فرودگاه مشکلی نداشته باشید، ولی اگر احیانا روز اعزام مامور گذرنامه گفت مشکل خروج دارید، دست و پایتان را گم نکنید، سریعا به مدیرکاروانتان اطلاع دهید، ان شاءالله حل می‌شود.

اطلاعات و عکس‌های شخصیتان را از گوشی تان پاک کنید

* اطلاعات و عکس‌های شخصیتان را از گوشی تان پاک کنید، طوری که اگر گوشی تان گم شد، نگرانش نشوید.

* یک سری نرم افزارهای خوب مفاتیح و قرآن روی گوشیتان نصب کنید، به کار می‌آید. برای نصب نرم افزارها می‌توانید از بخش نرم افزار پایگاه حج بهره بگیرید.

* راستی یک روز قبل از سفر هم با اقوام و فامیل و دوست و آشنا تلفنی صحبت کنید و حلالیت بطبید، راضی‌شان کنید حتی المقدور زحمت نکشند برای بدرقه بیایند فرودگاه، چرا که هم معطل می‌شوند هم شما در فرودگاه تا پرواز خیلی کار دارید.

* نظم را قبل و حین سفر فراموش نکنید، ساعت‌هایتان را هم با مدیر کاروان تنظیم کنید، ساعتی که می‌گوید در فرودگاه حاضر باشید.

از جده تا مدینه

* با آرامش از هواپیما پیاده شوید؛ وارد فرودگاه که شدید، وارد صف گذرنامه می‌شوید، عجله نکنید تا کار همه تمام نشود قرار نیست جایی بروید، فرم بطاقه را پر کنید، نام و نام پدر و نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد ، شماره پاسپورت، شماره ویزا. همین را باید توی بطاقه بنویسید، چیز عجیبی نیست.

* معمولا در جده از مسافران انگشت نگاری و مردمک نگاری هم می‌کنند، چیز مهمی نیست، همکاری کنید و بعد از گیت گذرنامه منتظر دریافت ساک‌هایتان بشوید و بعد از عبوردادن آنها از ایکس ری در صورتی که مامور گمرک از شما خواست ساک را باز کنید و محتویات را به او نشان دهید.

* کار همه که تمام شد، وارد محوطه می‌شوید، گرما و هوایی را تجربه می‌کنید که برایتان جدید است، یک مسیر صد متری می‌آیید تا به اتوبوس‌ها برسید، شماره اتوبوستان روی کارتتان نوشته شده، با آرامش سوار شوید.

*آنهایی که ابتدا وارد فرودگاه جده می‌شوند تا از آنجا به مدینه مشرف شوند باید فاصله ۴۰۰ کیلومتری را طی کنند، تقریبا پنج ساعت. ۲۰۰ کیلومتر بعد از جده یه توقفگاه بین راهی هست به اسم سلّوم، نیم ساعتی آنجا هستید، تجدید وضو، احیانا نماز، چایی و یک غذای گرم که معمولا مرغ سوخاری و سیب زمینی و نوشابه است.

* بعد از سلوم دو ساعت و نیم تا مدینه فاصله هست، لحظات عجیبی را دارید سپری می‌کنید، اگر حس و حالی دارید دعایی بخوانید، مثلا مناجات توابین از خمسه عشر امام سجاد (ع) یا دعای مشلول اگر دوست دارید مداحی‌های مورد علاقه‌تان را گوش بدهید ولی حتما فکر کنید به این که دارید وارد شهر پیامبر می‌شوید، وارد شهری که پیامبر و امیرالمومنین و حضرت زهرا و ائمه سلام الله علیها در آن نفس کشیدند و راه رفتند، شهری تاثیرگذار در تاریخ.

مدینه النبّی

* همین که به هتل در مدینه برسید، در لابی چایی آماده است، مدیر ثابت ایرانی هتل هم خوش آمد می‌گوید و یک سری تذکرات می‌دهد.

* هم اتاقی‌هایتان از قبل معلوم‌اند، کلید را بگیرید و به اتاق بروید و استراحت کنید.

* اشتباه رایج ایرانی‌ها افراط و تفریط در استفاده از کولرهای گازی هتل است که نهایتا آنها را در همان مدینه به سرماخوردگی دچار می‌کند، کولر را روی ۱۶ درجه تنظیم نکنید که سریع خنک شوید، بهترین درجه بین ۲۱ تا ۲۴ درجه است، که هوایی مطبوع به شما می‌دهد و سرما هم نمی‌خورید.

* با هماهنگی روحانی راس ساعتی در لابی جمع می‌شوید و به حرم مشرف می‌شوید، هم راه را یاد می‌گیرید و هم با حرم آشنا می‌شوید، خواب نیستید، شما حالا در حرم رسول خدایید و گنبد سبز نبوی را با چشمانتان مستقیم می‌بینید، گوارایتان باشد.

* صبحانه، ناهار و شام را کامل مصرف کنید، در مدینه می‌توانید سه روز روزه مستحبی هم بگیرید، اما اگر توانش را دارید این کار را انجام دهید، ولی اگر روزه شما را از قرآن و نماز و مناجات و زیارت می‌اندازد، بهتر است سخت نگیرید.

* ضمنا غذاهای هتل و دورچین آن با طبع شما سازگارتراست تا احیانا فست فودهای چرب و پرنمک که احیانا وسوسه‌اش می‌شوید. در ایران وقت برای خوردن فست فود دارید.

* در مدینه روزی یک ساعت هم جلسه آموزشی هست، حتما شرکت کنید، مفید است.

گول 2 ریال، 2 ریال گفتن دست‌فروش‌ها را نخورید

* برای زیارت مسجد قبا، مسجد ذوقبلتین، مساجد سبعه و منطقه احد به زیارت دوره خواهید رفت، آنجا هم مثل بقیه اماکن زیارتی دستفروش‌ها غوغا می‌کنند، گول دو ریال، دوریال گفتنشان را برای خریدن جنس‌های بنجل چینی نخورید، خیلی هم مشغول عکاسی از در و دیوار نشوید، یک سرچ بکنید بهترین و با کیفیت‌ترین عکس‌ها از این اماکن موجود است، مشغول اعمالی شوید که مزیت نسبی این اماکن است، مثلا دو رکعت نماز در مسجد قبا ثواب یک سفر عمره مقبول را دارد.

* مسجد‌النبی شبانه روز باز است، حتما نمازها را در مسجد بخوانید، برنامه‌ای هم برای سحرها داشته باشید، تجربه خوبی خواهد‌بود، ضمنا حضور در روضه مبارکه را به هیچ وجه از دست ندهید.

* عملاً وحدت را نشان بدهید. امام بزرگوار ما به همه‌ ماها، همه‌ حاجی‌های ایرانی، توصیه کرد که در نماز جماعت‌ها در مسجدالحرام، در مسجدالنبی شرکت کنید؛ اینجور نباشد که وقت نماز جماعت که همه مشغول نمازند، چشم کسی بیفتد به یک زائر ایرانی که مشغول حمل بار (حمل وزر) به سمت مسافرخانه‌ خود است.

* از ساعت ۱۲ شب تا دو صبح بهترین و خلوت‌ترین ساعات روضه است، اگر می‌خواهید نماز جعفر طیار در کنار ستون توبه بخوانید، بهترین زمان است. ضمن اینکه بین محراب و منبر را از دست ندهید که پیامبر اکرم فرمودند بین محراب و منبر من باغی است از باغ‌های بهشت.

* زیارت قبرستان بقیع دو بار در روز میسر است، بعد از نماز صبح، بعد از نماز عصر، حتما در هر دو نوبت حضور پیدا کنید، بعدها حسرت خواهید خورد.

* اگر در حرم یا بقیع با ماموری برخورد داشتید، تنش ایجاد نکنید، هر کاری گفت انجام دهید، به صورت گروهی هم با هیچ ماموری جر و بحث نکنید. هیچ برگه‌ای را هم امضا نکنید.

به خیال دفاع از حقیقت، نقشه‌ دشمن را عملی نکنید

*در بقیع معمولا ماموران فارسی زبانی هستند که با اعتقادات شما توهین می‌کنند و یا شبهاتی مطرح می‌کنند، اصلا و ابدا نه توجه کنید و نه بحث کنید، آنها حقوق می‌گیرند تا شما را از زیارت منحرف کنند، کمک‌شان نکنید، بهترین پاسخ بی محلی است. به خیال دفاع از حقیقت، نقشه‌ دشمن را عملی نکنید.

هیچ کتاب و جزوه‌ای هم از آنها دریافت نکنید

* وقتتان را هم به بازارگردی نگذرانید، بازار عربستان چیز دندان‌گیری برای سوغات ندارد، نهایتاً خرما و تسبیحی می‌خواهید بخرید و آب زمزمی به سوغات ببرید، جالب است که برخی زائرها ساعت‌ها وقت خود را صرف خرید پارچه اصل ایرانی در عربستان می‌کنند!

* اگر خیلی اصرار داشتید به خرید نهایتا یک شب در مدینه و یک شب در مکه در ساعت غیرمفید این کار را کنید، هر روز توی بازار نباشید، در مدینه فروشگاه مکس سیتی و در مکه فروشگاه‌های منطقه عزیزیه اجناس نسبتا بهتری دارد، ولی توصیه کلی همان بود که خیلی پی بازارگری نروید.

* کشور خودتان را هم در این سفر سربلند کنید. حاجی ایرانی با رفتار خود می‌تواند کشور خود را، تاریخ خود را، انقلاب خود را، نظام جمهوری اسلامی خود را در چشم مردم دنیا - که آنجا همه از جاهای مختلف جمعند - شیرین و عزیز کند. عکسش هم می‌شود. می‌شود برویم آنجا با کارهای بد، نامناسب و سبک، کشورمان را سبک کنیم، ملتمان را سبک کنیم.

* شب قبل از خروج ساک‌هایتان را آماده کنید، شماره اتاق مکه، نام هتل و مدیر و خودتان را رویش بنویسید و آن را پشت در اتاق بگذارید، فردا شب وقتی به مکه رسیدید، ساک تان پشت درب اتاق است.

* لباس احرام و کیف دستی تان را نگه دارید، فردا لازمشان دارید!

* نماز ظهر و عصر را در حرم بخوانید، و زیارت وداع را قرائت کنید، به هتل برگردید و ناهارتان را بخورید، به اتاق رفته و غسل کنید و با لباس احرام برگردید به لابی و کلید را تحویل بدهید و منتظر مراسم وداع باشید.

* ساعت ۱۵ از هتل می‌روید مسجد شجره، از کاروان جدا نشوید و اعمال محرم شدن را با راهنمایی روحانی انجام بدهید، نماز مغرب را در مسجد و نماز عشا را فوراً در حیاط مسجد اقامه می‌کنید و سپس سوار اتوبوس می‌شوید.

* مسافت مدینه منوره تا مکه معظمه حدوداً۴۲۰کیلومتر است که در بین راه توقف کوتاهی برای استراحت و تجدید وضو دارید.

مکه

* بین ساعت یک تا دو به مکه می‌رسید و آنجا بعد از صحبت‌های مدیر ثابت هتل چند دقیقه به اتاق می‌روید و تجدید وضویی می‌کنید و برای انجام عمره مفرده رهسپار مسجد‌الحرام می‌شوید. ضمنا وضو را یادتان نرود، برای انجام اعمال داشتن وضو الزامی است.

* نگران ساک‌هایتان هم نباشید و فعلا هم سراغش نروید، قانون ثابت ساک می‌گوید هیچ ساکی گم نمی‌شود، نهایتا جابجا می‌شود، پس دلهره نداشته باشید.

* برای انجام اعمال استرس نداشته باشید، با جمع کاروان خودتان باشید و به روحانی کاروان گوش دهید، به راحتی اعمال عمره مفرده را انجام خواهید داد.

* بعد از طواف و نماز طواف و سعی بین صفا و مروه ، تقصیر می‌کنید، بعد طواف نسا و نمازش.

* زیارت دوره مکه هم شامل محل‌های قبرستان ابوطالب، جبل‌النّور، جبل ثور، سرزمین منی و عرفات، جبل‌الرّحمه می‌شود.

* اکنون نیمه دوم سفر شماست و تا چشم به هم بزنید، سفر تمام شده است، فرصت حضور در کعبه را از دست ندهید، نگاه به کعبه هم عبادت است، عبادتی که جایگزین ندارد. طواف‌های مستحبی را در هر وعده ترک نکنید، نماز هم که زیاد بخوانید، نمازهایی چسبیده به قبله!

* عصر آخرین روز اقامت هم ساک‌تان را ببندید، سر ساعتی که مدیر اعلام می‌کند ساک را پشت درب اتاق بگذارید، در فرودگاه جده آن را تحویل خواهید گرفت، فقط نوشابه و آب میوه و بطری آب زمزم را داخل آن نگذارید.

* آب زمزم فقط با مارک سقیا زمزم به صورت وکیوم مجاز برای بردن به هواپیما است، در فرودگاه جده هم موجود است.

التماس دعا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین