عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
مراسم هفتگی هیات انصار ولایت برگزار شد
کسی که هوش مادی داشته باشد فقط زندگی روزمره را نگاه می کند و از مادیات که استفاده می کند و فقط به منافع خود فکر می کند و خیرش به دیگران نمی رسد...

گزارش تصویری


عقیق: مراسم عزاداری ایام وفات حضرت ام البنین(س) با سخنرانی حجت الاسلام مهدوی نژاد و مداحی محسن محمدی پناه در هیئت انصار ولایت یزد برگزار شد.

نکاتی از سخنان حجت الاسلام مهدوی نژاد را بخوانید؛

_ دو عنصر در تربیت مؤثر است که یک وراثت و دوم محیط است. شخصیت یک انسان با ویژگی ها و صفاتی که از والدین به او رسیده است شکل می گیرد. حتی ظاهر او هم با ویژگی هایی که از والدین به او رسیده شکل می گیرد. کار ژن ها در انسان انتقال صفات از والدین به انسان می باشد.

_ غربی ها تلاش می کنند که بگویند در تعامل با وراثت و محیط تأثیری نداریم و بین دو جبر و اجبار قرار گرفته ایم. آنها توصیه می کنند که باید سازگاری با محیط را یاد بگیرید تا بتوانید بهره و منافع خود را ببرید. اما اسلام هم به وراثت و هم به محیط خیلی اهمیت می دهد. این که انسانی قبل از ازدواج روی ویژگی های اخلاقی خود کار کند و در انتخاب همسر هم دقت شود که کسی که ویژگی های اخلاقی خوبی داشته باشد تأکید می کند که این در فرزند تأثیر می گذارد.

_ امر به معروف و نهی از منکر به این دلیل واجب شده که شما در محیط اسلامی تنفس کنید و محیط پاکی داشته باشید. چقدر در رابطه درست با دیگران اسلام حرف دارد. اسلام درباره همه چیز حرف دارد. محیط هم برای اسلام مهم می باشد.

_ نکته مهمی که اسلام به آن اشاره می کند این است که با وجود اهمیت و تأثیرگذاری وراثت و محیط بر انسان اما نباید انسان تسلیم این مسائل شود. خداوند به انسان اختیار را داده است. انسان با عقل و اختیار با شرایط منفی مبارزه می کند و حق ندارد تسلیم شرایط منفی شود.

_ در آیه ای از قرآن کریم می فرماید گاهی خدا یک زنده ای را از مرده ای را خارج می کند و گاهی یک مرده ای را از زنده ای خارج می کند. این به معنای این است که گاهی مؤمنی بچه آدم بی تقوایی شده و گاهی از یک انسان مؤمنی یک آدم لاابالی به دنیا می آید. این ها همه نشان دهنده این است که شما مغلوب شرایط نیستید و می توانید با ظرفیتی که خدا در وجودتان قرار داده به اوج برسید.

_ هوش یعنی درک و فهم مسائل جدیدتر. کسی که هوش معنوی دارد کسی است که زندگی او معنادار است و مانند انسان الهی زندگی می کند. لذت های متعالی دارد و فهم او از لذت ها متفاوت است. مادیات را استفاده می کند ولی از مادیات برای معنویات هم استفاده می کند. کسی که هوش معنوی داشته باشد هوش اخلاقی هم پیدا می کند و عملکردش وسیع تر می شود.

_ کسی که هوش مادی داشته باشد فقط زندگی روزمره را نگاه می کند و از مادیات که استفاده می کند و فقط به منافع خود فکر می کند و خیرش به دیگران نمی رسد ولی کسی که هوش معنوی دارد توحیدی فکر می کند و به معاد و خدا رسیده و دنیا را زمین بازی نمی بیند و دنیا را مزرعه آخرت می داند. از دنیا هم استفاده مادی می کند و هم استفاده معنوی می کند و استفاده از مادیاتش چند برابر می شود و خیرش به دیگران هم می رسد.

_ اگر خدا را نینیم و با همه زحمتی که می کشیم نتیجه ای به دست نمی آوریم. خدا را باید دید. مؤمن کسی است که بخشی از ساعات روز را به عبادت می پردازد. این که اعمال خاص عبادی نشانه درک انسان از معنویات است. و می داند این ها در تربیت انسان تأثیر دارد.کسی که هوش معنوی دارد به سمت تربیت حرکت می کند.

_ کسی که هوش معنوی بالایی دارد خود کنترل هستند و هنر استفاده از منابع را دارند و صعه صدر بالایی دارند. هر روز خود را با دادن صدقه شروع کنید. لقمه حلال در معنویت و تربیت بچه تأثیر دارد. رفتارهای یک مادر در دوران بارداری از جمله توجه به امور معنوی و قرآن خواندن و عبادت در فرزند تأثیر می گذارد. پدر و مادر با عمل خود می توانند فرزند را بهتر تربیت کنند.

_ در سلسله مواردی که در تربیت نقش دارد تربت امام حسین بسیار تأثیر گذار است. تربت شفای بیماری های لاعلاج است. تربت امام حسین امان از ترس و ایمنی از عذاب قبر است. در روایت است که کام بچه های خود را با تربت امام حسین بردارد که این امنیت جسمی و روحی می آورد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین