عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
يكي از معارف حيات‌بخش قرآن، مسئله انفاق است كه از يك سو راهكاري براي برطرف كردن فاصله طبقاتي و از بين بردن فقر از جامعه است...
عقیق: يكي از معارف حيات‌بخش قرآن، مسئله انفاق است كه از يك سو راهكاري براي برطرف كردن فاصله طبقاتي و از بين بردن فقر از جامعه است و از سوي ديگر دستور العملي براي خودسازي و تزكيه نفس در راه تكامل روح آدمي. این بدان معناست که فقط گیرنده انفاق نفع نمی برد و قطعاً انفاق کننده بهره معنوی بسیار بیشتری خواهد برد.
حضرت صدقه طاهره(س) در این زمینه الگویی بی بدیل به شمار می روند و در موارد متعددی انفاق های خاصّ حضرت روایت شده است.
حضرت زهرا (س) انفاق را نه فقط برای کمک کردن به مستمند بلکه برای تکامل معنوی خویش انجام می داد و لذا از این عمل لذت می برد. حضرت در این رابطه می فرمودند:
«حبّب إلیَّ مِن دُنیاکُم ثَلاث؛ از دنياي شما سه چيز محبوب من است:
۱. تِلاوة کتاب الله؛ تلاوت قرآن
۲. والنَّظر فِی وَجهِ رَسول الله؛ نگاه به چهرة رسول خدا (ص)
۳. و الإنفاق فِی سَبیلِ الله؛ انفاق در راه خدا.» (نهج الحياة، ص ۲۱۷، ح ۱۶۴)
سه نکته:
* چرا این همه تأکید!؟
یکی از بیشترین تأکیدات قرآن در سوره های مختلف روی مساله انفاق و صدقات است. قطعاً خداوند که «یرزق مَن یشاء بغیر حساب» است نیازی به انفاق های ما ندارد. پس سرّ این همه تاکید در چیست؟ قطعاً سازندگی معنوی این عمل و تاثیر فوق العاده آن بر صیغل روح انسان که موجب دل کندن از دنیا می شود مدّ نظر است.
** پاک شدن رذایل اخلاقی
با هزينه كردن مال در راه خدا بسياري از رذايل اخلاقي همچون دنياپرستي، بخل، خودخواهي، حرص و طمع از صفحه دل آدمي پاك مي‌ گردد؛ چنانكه خداوند متعال خطاب به پيامبر اكرم(ص)، مي فرمايد:
«از اموال آنها صدقه‌اي بگير تا به وسيله آن، ايشان را پاكسازي و پرورش دهی.» (سوره توبه، آیه ۱۰۳)
*** پدرش به فدای او باد!
نقل شده كه چون حضرت رسول(ص) از سفري مراجعت مي فرمود، اول به خانه حضرت فاطمه(س) تشريف مي برد و مدتي مي ماند و بعد از آن به منزل خود مي رفت. در يكي از سفرهاي پيامبر(ص)، حضرت زهرا(س) براي خود دستبند و گلوبند و گوشواره از جنس نقره تهيه كرده و پرده اي بر در خانه خود آويخته بود.
هنگامي كه رسول خدا(ص) از سفر مراجعت كرد و به خانه فاطمه(س) وارد شد، چون چشمش به زينت هاي مورد استفاده فاطمه(س) افتاد، با ناراحتي از خانه بيرون رفت و به مسجد وارد شد و در كنار منبر نشست. حضرت فاطمه(س) با فهميدن علت اين رفتار پدر براي جلب خشنودي و رضايت رسول اكرم(ص) همه آن زينت ها را به نزد پدر فرستاد و پيغام داد كه دخترت سلام مي رساند و مي‌گويد: اينها را در راه خدا انفاق كنيد! و چون آنها را به نزد پيامبر(ص) آوردند، سه مرتبه فرمود: «آنچه را كه مي‌خواستم، فاطمه انجام داد. پدرش به فداي او باد!» (منتهي الآمال، شيخ عباس قمي، صص ۱۵۹ – ۱۶۰)
 
منبع:فرهنگ
211008
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین