عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۴۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
بنا به روایات رسیده مقام حضرت زهرا(س) در بهشت با مقام پیامبر و علی و حسنین(ع) یکسان است و این بزرگواران در یک مقام قرار دارند که برترین جایگاه در بهشت می باشد.
عقیق: از این رو زید بن ارقم از پیامبر اکرم (ص) روایت می‌کند که آن حضرت خطاب به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: یا علی تو و دخترم فاطمه در بهشت در قصر من همنشین من هستید. سپس پیامبر اکرم این آیه را تلاوت فرمود: برادرانه بر تخت های بهشتی روبروی هم می‌نشینید (سوره‌ی الحجر: آیه 47).
همچنین در حدیث دیگری امیرالمؤمنین علی (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند که رسول اکرم فرمود: در بهشت درجه‌ای است به نام «الوسیله»، هرگاه بخواهید در هنگام دعا چیزی برای من از خدا بطلبید، مقام «وسیله» را مسئلت نمایید، گفتند: یا رسول‌اللَّه چه کسانی در این درجه‌ی مخصوص با شما همنشین هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین. ما شیعیان نیز در زیارت پیامبر اکرم چنین عرض می‌کنیم: اللهم اعطه الدرجة الرفیعة، و آته الوسیلة من الجنة.
از این رو درجة الوسیله- که والاترین درجات بهشتی است- مخصوص و منحصر است به پنج تن، و هرگز بشری را به آن رتبه‌ی اعلی راه نیست. درجة الوسیله برتر از درجات جمیع انبیا، اوصیا، اولیا، و علماء و مخلصین است.
روایت دیگری که حضرات عامه نیز نسبت به آن اهمیت بسیار قائل شده‌اند عبارت از این است:
روزی رسول اکرم وارد خانه علی شد و امیرالمؤمنین را در حال استراحت مشاهده کرد و خطاب به حضرت زهرا چنین فرمود:
همانا، من و تو (یا زهرا) و حسن و حسین و این شخص که در اینجا آرمیده است (علی)، روز قیامت همه در یک جا خواهیم بود.
همچنین عبداللَّه بن قیس از رسول خدا (ص) نقل می‌کند که فرمودند: جایگاه من و علی و فاطمه و حسن و حسین روز قیامت در قبه‌ای است که زیر عرش قرار دارد.
از این روایت چنین معلوم می‌شود که والاترین مقامات که «وسیله» نام دارد، در پایتخت عظمت حضرت حق تبارک و تعالی است و هرگز کسی را به آنجا راه نیست. بی هیچ شک و تردیدی پایتخت عالم فقط جایگاه پنچ تن است، آنجا که نشانگر عظمت و جلال و جلوه‌گاه نور جمال و جلال کبریایی است.

پی نوشت ها:
1-بغدادی، ایضاح المکنون، ج 1: 405.
2-علامه مجلسی، بحارالانوار، 97: 169.
3-احمد بن حنبل، مسند، ج1: 101.
4-کنزالعمال، ج 12: 100.
*زهره منش، ریحانه النبی:348-349.
منبع:قدس
211008
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین