عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
اما گاه شرایطی پیش می آید که امکان دیدار حضوری میسر نیست، در این هنگام به هر طریقی که امکان دارد، باید صله رحم را به جای آورد...
عقیق:حجت الاسلام محمدصادق کفیل، مدیر مرکز تخصصی نماز ستاد اقامه نماز و استاد حوزه به مناسبت فرا رسیدن نوروز و داغ شدن بازار دید و بازدیدها، یادداشتی کوتاه با موضوع صله رحم در اختیار شبستان قرار داده است که در ذیل از نظرتان می گذرد:

یکی از توصیه های دین اسلام تاکید بر با هم بودن، یکی شدن و اتصال و وصل شدن است یعنی به سراغ یکدیگر رفتن و حال همدیگر را پرسیدن و خبر گرفتن و پیوند را عمیق تر کردن. این اتصال و ارتباط بر همه نوع ارتباطی رجحان داشته و به طُرُق مختلف امکان پذیر می شود که بهترین شیوه آن دیدار حضوری و به اصطلاح عرف دید و بازدید است.

اما گاه شرایطی پیش می آید که امکان دیدار حضوری میسر نیست، در این هنگام به هر طریقی که امکان دارد، باید صله رحم را به جای آورد که با ابزارهای مختلف ارتباطی از جمله تلفن و پیامک و ارسال نامه ... می توان این مهم را انجام داد. با توجه به فرا رسیدن بهار، این فصل زمان برای تازه کردن دیدارها و رفع کدورت ها و کینه ها است که می توان از این فرصت استفاده مطلوب برد. اما بُعد مهم صله رحم آن است که انسان ها در دو بُعد مادی و معنوی به یکدیگر کمک کرده و از حال و وضعیت همدیگر باخبر باشند. حل مشکلات مادی یکدیگر از بزرگترین عبادات است و کم نظیرترین آن است و در بُعد معنوی نیز کمک به مسائل دینی از مواردی است که بُعد دیگر صله رحم را تشکیل می دهد.

در پروسه صله رحم باید مراقب بود زمینه گناه فراهم نشود به این معنا که گاه برخی رفت و آمدها ممکن است منجر به گناه از جمله ارتباط با نامحرم و شوخی با او یا شرکت در جلسات گناه، شود. در حقیقت صله رحمی که مقدمه گناه باشد، خود گناه است و در آموزه های دینی از پیوندی که به گناه و نافرمانی منجر شود، نهی شده است. در حقیقت پیوند ما باید به عبادت و بندگی ختم شود و بهترین کمک و توجه به انسان ها، کمک به داشتن آینده ای شیرین و روشن است.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین