عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
به بهانه دو فروردین/
بامداد دوم فروردین سال ۶۱ عملیات فتح المبین با رمز یا زهرا علیهاالسلام در منطقه غرب شوش و دزفول آغاز شد نتیجه این عملیات منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک خوزستان شد.
عقیق: بامداد دوم فروردین سال 61 عملیات فتح المبین با رمز یا زهرا علیها السلام در منطقه غرب شوش و دزفول آغاز شد، نتیجه این عملیات منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک خوزستان شد. این عملیات پس از حدود یک هفته عملیات سنگین سرانجام با آزادسازی منطقه محاصره شده به پایان رسید.

آزادسازی بخش وسیعی از مناطق اشغال شده منطقه غرب شوش و اندیمشک، خارج کردن شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول از تیررس آتش توپخانه دشمن، دور کردن آتش موثر دشمن از جاده اهواز ـ اندیمشک و... از جمله اهداف این عملیات بیان شده است. درنهایت عملیات با پیروزی قاطع نیروهای ایران و آزادسازی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط عراق به پایان رسید.

در حال حاضر یادمان و موزه طبیعی دفاع مقدس فتح‌المبین با مساحت 290 هکتار در 9 کیلومتری شمال شرقی شوش واقع در منطقه عمومی زعن وانکوش قرار دارد. این یادمان در سال 78 به عنوان یکی از محورهای عملیاتی فتح‌المبین (قرارگاه نصر) ساخته شد وهم اکنون به عنوان موزه طبیعی دفاع مقدس تحت حفاظت قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس خوزستان است.

عملیات فتح‌المبین در ساعت 30 دقیقه بامداد 2 فروردین‌ماه 1361 با رمز مقدس یا زهرا(س) در منطقه عمومی غرب دزفول و شوش و منطقه غربی رودخانه کرخه شروع شد. قرارگاه‌های عمل کننده این عملیات، قرارگاه فجر به فرماندهی شهید «مجید بقایی»، قرارگاه نصر به فرماندهی شهید «حسن باقری»، قرارگاه فتح به فرماندهی سرلشکر «رحیم صفوی» و قرارگاه قدس به فرماندهی سردار «فتح‌الله جعفری» بودند.

این عملیات در مدت 10 روز و در 3 مرحله طول کشید که منجر به آزاد سازی بیش از 2400 کیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی شد. در روز 19 دی‌ماه 1381 همزمان با شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) و در مراسمی پیکر مطهر هشت شهید گمنام توسط مردم شهید پرور شهرستان شوش تشییع و در این یادمان به خاک  سپرده شده. حرم این شهیدان گمنام و موزه طبیعی عملیات فتح‌المبین همه ساله مورد بازدید صدها هزار نفر از مشتاقان ایثار و شهادت قرار می‌گیرد.

یادآور می شود، موزه طبیعی دفاع مقدس یادمان فتح‌المبین در دومین روز از هفته دفاع مقدس سال 1386 با شماره 128 در آثار ملی دفاع مقدس به ثبت رسید.

کتابهای بسیاری در سالهای گذشته با محوریت عملیات فتح المبین به نگارش درآمده است؛ از جمله آن کتاب «شور عاشقی» به قلم سیدعلی بنی لوحی است، در بخشی از این کتاب آمده است؛ «حسین وسط سنگر دراز کشید از کنار پتویی که به درب سنگر آویزان بود شعاع نور خورشید وارد سنگر می‌شد و به چهره‌ حاجی می‌تابید.

حسین به پهلوی راست خود خوابید و سرش را روی کتف بدون دست قرار داد.
حرف حسین به شهادت و عشق به آن کشیده شد و گفت:
- من در این عملیات شهید می‌شوم.
گفتم :
- اگر شهید شوی اسم فرزندت را چی‌بگذارند؟ گفت:
- مهدی».


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین