عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹
آنچه در ايام نوروز از نظافت، صله رحم، كمك به ديگران، سياحت و زيارت انجام مي شود اگر قرب الي الله باشد همه اش عبادت است.
عقیق: به نوروز مي‌نگيريم، مي‌بينيم چند مسئله را قبل و بعد از اين ايام مد نظر دارد؛ مسائلي چون بهداشت، لباس نو، غذاي پاك، هديه دادن، صله رحم، سياحت و زيارت.
هميشه يكي از سؤالات در اذهان مردم كشور ما اين بوده است كه نگاه اسلام به عيد نوروز چگونه نگاهي است؛ آيا چون از سنت‌هاي گذشتگان است بايد از آن دوري كرد و اسلام آن را رد مي‌كند، يا اينكه اسلام آن را تأييد كرده است؟
اين گزارش فارق از دو نگاه پيشين بر آن است تا به اين مسئله بپردازد و آن اينكه نوروز براي مردم پيامي دارد و آن هم زنده شدن طبيعت الهي است و مردم اين سرزمين نيز در پي احياي طبيعت، خود را نيز به نوعي از پوسته بافته شده طي يك سال خارج كرده و به نوعي تحولي در خويشتن ايجاد مي‌كنند.
برخي تا بحث نوروز پيش مي‌آيد، نه اينكه آن را رد بكنند، اما مستقيما مي‌گويند در نوروز به بهر مندي معنوي توجه شود كه حرف كاملا صحيحي است، اما توجه به اين نكته ندارند كه خود همين افعالي كه در سنت نوروز كه در بالا نام برده شده است، فعلي غير از افعال انسان مؤمن نيست.
ما در نوروز به خانه تكاني مي‌پردازيم آيا اين غير از ‹النظافه من الايمان› است، در نوروز به مسئله صله رحم مي‌پردازيم آيا اين غير از كلام امام رضا(ع) است كه فرمودند: ‹مردي صله كند و از عمرش سه سال مانده باشد، خدا آن را سي سال سازد، خدا هر چه خواهد كند. › (اصول كافي جلد ۴، ص ۴۴۵) يا اينكه امام باقر(ع) فرمودند: ‹صله ارحام عمل را پاك و پرثواب‌تر كند و اموال را فزايد و دفع بلا كند و حساب را آسان كند و مرگ را پس سازد. › (اصول كافي جلد ۴، ص ۴۴۷) و قس علي هذا.
درباره هديه دادن نيز امام باقر(ع) فرمودند: رسول خدا(ص) هديه را مى‏پذيرفت ولى از گرفتن صدقه پرهيز مي‌كرد و مى ‏فرمودند: به همديگر هديه دهيد؛ زيرا هديه دلخوري‌ها را بر طرف مى ‏سازد، و كينه‏ ها و دشمني¬هاى ديرين را از بين مي‌برد. ›
سخن درباره تك تك اين موارد بسيار و به درازا مي‌كشد كه در اين مجال نمي‌گنجد. پس به اين نكته توجه كنيم كه همين اعمال ظاهري كه در ايام عيد انجام مي‌دهيم را از اين پس با نيت قرب الي الله انجام دهيم، همه اش عبادت است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین