عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
کارشناس مسایل فرهنگی:
چهارشنبه سوری چیزی جز ضرر با خود به همراه نداشته و هر ساله نوجوانان و جوانان بسیاری دچار مخاطرات ناشی از آن می شوند و عقل و دین آن را رد می کنند.
عقیق:حجت الاسلام علی آلبکل، با بیان این که عده ای در چهارشنبه آخر سال با انجام رفتارهای ناپسند، هنجار شکن و مخاطره آمیز باعث آسیب رساندن به خود و آزار و اذیت دیگران می شوند، گفت: اعمال چهارشنبه آخر سال، از جمله مواردی است که عقل و دین آن را رد می کند.

وی با بیان این که «چهار شنبه سوری» از برنامه هایی است که متأسفانه محور اصلی آن نوجوانان و جوانان هستند، گفت: تداوم این رسم غلط، به معنای تأیید آن از منظر دین و حتی عقل بشری نیست؛ چرا که در احکام اسلام آسیب رساندن به خود و دیگران و همچنین ایجاد مزاحمت برای دیگران حرام است.

این کارشناس حوزوی با بیان این که، رسم و رسوم های زیادی در نوروز وجود داردکه بسیار زیبا و پسندیده است، ابراز داشت: دید و بازدید، صله ارحام، تفریح همراه با خانواده، سفر به دل طبیعت و کمک به نیازمندان از جمله افعال پسندیده نوروز است.

حجت الاسلام آلبکل، آتش روشن کردن را یک بدعت خرافی دانست و افزود: انسان در رویارویی با رسوم قدیمی، عقل و دین را باید معیار تأیید یا رد آنها بداند و هیچ گاه به دنبال آداب خرافی نرود.

وی با اشاره به رد چهارشنبه سوری از سوی مراجع تقلید و علما، اظهار داشت: چهارشنبه سوری چیزی جز ضرر با خود به همراه نداشته و هر ساله نوجوانان و جوانان بسیاری دچار مخاطرات ناشی از آن می شوند.

مسئول دفتر پیگیری های ویژه حوزه علمیه خوزستان، بر اهمیت نظارت والدین بر فرزندان خود در چهارشنبه آخر سال تأکید کرد و گفت: استفاده از مواد محترقه و آسیب زا تبعات جبران ناپذیری دارد و ممکن است که تا سال های متمادی زندگی انسان را دچار مشکل کند.

حجت الاسلام آلبکل با بیان این که، ارمغان دین مبین اسلام، پیشرفت و ترقی جامعه بشری است، بیان داشت: چهارشنبه سوری هم آسیب های اجتماعی و هم فردی به دنبال دارد و طلاب، روحانیون و دستگاه های فرهنگی باید در راستای فرهنگ سازی بر مبنای معیارهای جامعه اسلامی، بیش از پیش تلاش کنند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین