عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
با اندکی تأمل می توان به فرصت هایی پی برد که بسیار مورد تأکید دین بوده، اما انسان از آن غافل مانده و نتوانسته از آن فرصت ها به شایستگی استفاده کند بنابراین تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای جبران کوتاهی ها و یا عمل به آن دستورات است.
عقیق: یکی از مهمترین اسباب موفقیت، توجه و توسل به ائمه و به خصوص حضرت ولی عصر(ع) و امام حسین (ع) است.

*هنگام تحویل سال در مکان های مقدس

  عامل توجه و توسل به ائمه (علیهم السلام) موجب دوری انسان از رذایل اخلاقی، گناهان رفع گرفتاری ها و موجب سعادت در دنیا و آخرت خواهد شد. اسلام تأکید فروانی بر اماکن مقدس مثل مساجد، حرم ائمه معصومین(ع) و امام زادگان نموده، چرا که عنایت الهی در این مکان‌ها که محل تردد ملائکه الله و مؤمنان مقرب می باشد، بیش تر است.

  بزرگان دین مانند امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی تأکید فراوانی بر حضور در مکان‌های مقدس و ارتباط معنوی مستمرمعصومین(علیهم السلام) داشتند و اساساً یکی از رمزهای موفقیت این بزرگواران، توجه به همین نکته بوده است.

آنان موفقیت خویش را مرهون توسل به اهل بیت(ع) می دانستند  و بعضی از این شخصیتها مانند علامه طباطبائی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه برضریح حضرت معصومه(ص) افطار می کرد و بعد به خانه می رفت.

 در یکی از توصیه های اخلاقی علامه سید مرتضی مرعشی نجفی؛ برادر مرحوم آیت العظمی مرعشی نجفی)؛ به فرزندش آمده است:« سعی کن هر روز حرم مطهر حضرت معصومه (ص) را زیارت کنی و لو اینکه زیارت نامه نخوانی).

*خانه تکانی دل همراه با خانه تکانی منزل

یکی از برنامه های عید نوروز، خانه تکانی و نظافت محیط زندگی و نیز پوشیدن لباس تمیز است. اسلام هم سفارش زیادی در رابطه با آلودگی های ظاهری بدن و محل زندگی کرده و این امر مخصوص به عید نوروز نیست.

امام باقر(ع )هم در روایتی، بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کند و می فرماید« پاکیزه کردن خانه، فقر و بیچارگی را ازبین می برد.»

 حتی امام علی (ع) تاکید فراوانی بر تمیز کردن  و نظافت خانه  از تارعنکبوت دارند.

 امام صادق (ع) هم در روایتی می فرماید: «در زمانی که نوروز شد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس را بپوش وبا خوشبو ترین عطرها، خود را معطر کن!»

همان طور که محیط انسان آلوده و کثیف شده به نظافت نیاز دارد، دل و قلب انسان نیز به غبار معصیت آلوده می گردد و موجب می شود تا صاحب خود را از مسیر هدایت دور سازد. شستن و تمیز کردن باعث دوری و محو آلودگی ظاهری می شود و وضو و غسل، باعث طهارت باطنی از حدث و خبث می باشد؛ ولی آلودگی گناه با شستن و تمیز کردن و با وضو و غسل برطرف نشده و فقط با توبه واقعی و کفارۀ تطهیر می گردد. پس از پاکیزه کردن دل از سموم و آفات اخلاقی، به همان اندازه زندگی را لذت بخش و زیبا می کند، که برطرف کردن کثافات و سموم از جسم و منزل.

*سفروانواع آن

یکی از برنامه ها نوروز مسافرت است. دین مبین اسلام برای سفر اهمیت ویژه ای قائل شده و ائمه بزرگوار، دستورات و آداب بسیاری برای آن شمرده اند. هرگونه سفری با ارزش نیست، بلکه طبق احادیث، سفری با ارزش است که در راستای توشه گیری برای آخرت با تقویت اقتصاد زندگی و یا دستیابی به لذت های مشروع باشد.

با توجه به این گفتار می توان سفرها را به پنج دسته زیارتی، علمی و پژوهشی، رزمی، اقتصادی و تفریحی تقسیم کرد.

*فواید سفر

سلامتی، تأمین زندگی، کسب علم و دانش، آشنایی با آداب و اخلاق اجتماعی و برخورد با حوادث عبرت انگیز از فواید سفر است و تا جای که پیامبر(ص) در روایتی می فرماید« مسافرت کنید تا تندرست بمانید و روزی کسب کنید».

 

پی نوشت:

فرصت های طلایی نوروز-محمد مهدی فجری

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین