عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۷
فاطمه عليهاالسلام را از اين جهت محدثه خواندند كه ملائكه به حضورش شتافته و با وي مصاحبه مي كردند و سخن مي گفتند، همان طوري كه با مريم دختر عمران چنين بودند.
عقیق: عن ابي جعفر عليه السلام: لما اراد اللَّه تعالي ان ينزل عليها «مصحف» امر جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل ان يحملوه فينزل به عليها و ذلك في ليله الجمعه من الثلث الثاني من اليل فهبطوا به و هي قائمه تصلي و سلموا عليها و قالوا: السلام يقرئك السلام و وضعوا المصحف في حجرها. فقالت: للَّه السلام و منه السلام و اليه السلام و عليكم يا رسل اللَّه السلام. (1)
امام باقر عليه السلام مي فرمايند: چون خداوند اراده كرد كه مصحف فاطمه را به آن حضرت بفرستد، به جبرئيل، ميكائيل و اسرافيل دستور داد آن را به فاطمه عليهاالسلام برسانند و اين قضيه در نيمه ي شب جمعه اتفاق افتاد، آنان در حالي فرود آمدند كه آن بانو مشغول عبادت الهي بود. پس از عرض سلام به او گفتند: (خدا) بر تو سلام مي فرستد، آنگاه مصحف را به وي تحويل دادند.
فاطمه عليهاالسلام پس از تحويل مصحف گفت: بر خدا باد سلام و از او سلام و براي او سلام و براي شما سفيران پروردگارم سلام.
قابل توجه است جبرئيل، ميكائيل و اسرافيل، كه هر سه از بزرگان ملائكه به حساب مي آيند، حامل سلام خدا به فاطمه عليهاالسلام بوده اند و مصحف فاطمه را به صاحب اصلي مي رسانند و با وي به گفتگو مي پردازند.
حضرت امام صادق در مورد نزول ملائكه به حضور فاطمه عليهاالسلام و سخن گفتنشان با آن حضرت مي فرمايند:
انما سميت فاطمه محدثه لان الملائكه كانت تهبط من السماء فتناديها كما تنادي مريم بنت عمران... فتحدثهم و يحدثونها... (2)
فاطمه عليهاالسلام را از اين جهت محدثه خواندند كه ملائكه به حضورش شتافته و با وي مصاحبه مي كردند و سخن مي گفتند، همان طوري كه با مريم دختر عمران چنين بودند.

 
پی نوشت ها:
1ـ عوالم، ج 11، ص 190.
2ـ جلاءالعيون شبر، ج 1، ص 150- بحارالانوار، ج 43، ص 78، ح 65.
منبع:جام
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین