عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
آیت الله اراکی در برنامه آفتاب شرقی شبکه اول سیما:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه یکی از نعمت های الهی رهبر صالح است، گفت: اگر از رهبری صالح نافرمانی شود این نعمت از مردم گرفته می‌شود.
عقیق: آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب روز چهارشنبه در گفتگوی زنده با برنامه آفتاب شرقی شبکه اول سیما با موضوع «جایگاه رهبر صالح در جامعه»، گفت: اولین نکته‌ای که پیرامون رابطه رهبری با جامعه صالح می‌توان گفت و در منابع دینی ما نیز به آن اشاره شده، این است که رهبر صالح هویت جامعه صالح است.

وی با بیان اینکه اصولا بین رهبری و هر جامعه‌ای که رهبر را می‌پذیرد یک رابطه بنیادین وجود دارد، گفت: هر جامعه هویت و شخصیتی دارد که این هویت و شخصیت جامعه در رهبری جلوه می‌کند که مورد پذیرش آن جامعه است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه خداوند کریم در سوره اسراء می‌فرماید در روز قیامت هر امتی با امامش شناخته و فراخوانده می‌شود، خاطرنشان کرد: در روز قیامت نماد امت صالح، امام صالح آن امت است و نماد امت غیر صالح، امام غیر صالح آن است.

دبیر کل مجمع با بیان اینکه هویت یک امت را رهبر آن امت تشکیل می دهد گفت: نخستین رابطه ای که بین رهبر صالح و امت صالح وجود دارد پیوند بنیادین و پیوند هویتی است.

آیت الله اراکی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه اگر رهبر صالح بود اما مردم ناصالح بودند و یا برعکس، با تأکید بر اینکه صلاح یک امت به صلاح رهبران آن است، تاکید کرد: جامعه ای که رهبر آن فاسد است و آن جامعه به اجبار از آن رهبر پیروی می کند در منابع دینی ما به جامعه مستضعف تعبیر می شود.

وی افزود: وقتی که رهبر فاسد است و جامعه از آن پیروی می کند در این پیروی اجباری نیست بلکه جامعه باید در برابر این اجبار بایستد.

آیت الله اراکی گفت: گاهی رهبر صالح است اما جامعه، جامعه ای است که دچار گمراهی شده است در چنین مواردی این رهبر با این جامعه دو نوع سرنوشت خواهد داشت یا اینکه رهبر می تواند هویت آن جامعه را اصلاح کند و یا اینکه آن جامعه اصلاح نشود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه یکی از نعمت های الهی رهبر صالح است، خاطرنشان کرد: اگر از رهبری صالح نافرمانی شود این نعمت از مردم گرفته می شود.

وی تأکید کرد: اگر مردم تن به رهبری صالح دادند و هویت خود را به تناسب هدایت های رهبری صالح تغییر دادند و این رهبری برآنها تداوم داشت در نتیجه نعمت های تامه الهی بر آنها ادامه دار خواهد بود و خداوند متعال به این امت رشد عقلانی و مادی خواهد داد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه رابطه رهبری با جامعه رابطه ای سنت مند و قانومند است، اظهار داشت: اگر رهبر امتی صالح بود این از نعمت های الهی است که شکر این نعمت اطاعت و پیروی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب پیرامون مسئله رهبری در زمان غیبت امام عصر(عج) نیز گفت: در این دوران نیز بر اساس تعالیم دین اسلام و احادیث دینی تکلیف ما مشخص است همان حجتی که برای امام معصوم می باشد برای فقیه عادل در زمان غیبت امام عصر نیز صادق است و اگر از این نعمت شکر‌گزاری شود خداوند متعال نعمت بزرگ را نصیب آن امت خواهد کرد.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین