عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
نویسنده مصری منتشر کرد؛
بهترین و جالب‌ترین تجربه‌های موجود در زمینه حفظ آیات مشکل قرآن، نوشتن آیات به‌صورت تقسیم‌بندی شده بر روی کاغذ و قرار دادن آن در مقابل کودک است.
عقیق:شبکه خبری «رصد» گزارشی از فعالیت نویسنده و فعال قرآنی مصری و راه کارهای مجرب برای آموزش حفظ آیات منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: کمال الیمانی، نویسنده و فعال قرآنی و از مدرسان قرآن کریم در مصر، در صفحه اجتماعی خود در فیسبوک، 3 شیوه‌ و راه‌کار عملی مجرب برای آموزش حفظ آیات دشوار و مشکل قرآن کریم به کودکان را ذکر کرده است.
وی می‌نویسد: مشتاقانه تلاش می‌کنیم تا کودکانمان در سنین پایین، قرآن کریم را حفظ کنند، گاهی اوقات موفق، ولی بیشتر وقت‌ها با مشکلاتی در این حوزه روبه‌رو می‌شویم.
کمال الیمانی آورده است: راه‌ها و شیوه‌هایی مجرب برای تسهیل آموزش حفظ آیات مشکل و طولانی قرآن کریم به کودکان وجود دارد که عبارتند از:
تقسیم آیه قرآن به چند بخش و ایجاد نقشه‌های ذهنی؛ به گفته کمال الیمانی، این از بهترین و جالب‌ترین تجربه‌های موجود در زمینه حفظ آیات مشکل قرآن محسوب می‌شود و مقصود از این روش، نوشتن آیات به‌صورت تقسیم‌بندی شده بر روی کاغذ و قرار دادن آن در مقابل کودک است، به‌طوری‌که یک نقشه ذهنی از آیه قرآن در ذهن کودک ایجاد کنیم.
این مدرس قرآنی مصری، ضبط سوره‌ مورد نظر برای حفظ با صدای خود کودک را راه‌کار علمی دوم برای تسهیل آموزش حفظ قرآن به کودکان می‌داند.
وی در این زمینه می‌نویسد: این عمل انگیزه کودک را به طرز عجیبی افزایش داده و باعث تمرکز هرچه بیشتر وی می‌شود، چرا که کودک به شنیدن صدای خود بیشتر از صدای دیگران متمرکز می‌شود و این کار سرعت حفظ را افزایش می‌دهد، به‌طوری‌که وی صدای خود را مکرر و با اشتیاق گوش می‌دهد.
کمال الیمانی در این گفتار، شرح و تفسیر مختصر آیات را راه‌کار و شیوه‌ سوم برای آموزش حفظ آیات دشوار و طولانی قرآن به کودکان دانسته و می‌نویسد: ما باید معنی آیات را به‌طور مختصر برای کودکان شرح دهیم و مفهوم آیه را به واقعیت زندگی کودکان مرتبط سازیم.
این مدرس قرآنی مصری گفت: به عنوان مثال در آیه «لا أعبد ما تعبدون»، بهتر است برای کودک شرح دهیم که «پروردگار ما به رسولش محمد(ص) می‌فرماید، به کافرانی که به کلام پروردگارت گوش فرانمی‌دهند و غیر او را می‌پرستند، بگو من هیچ‌کس جز خدا را نمی‌پرستم و عملی را که باعث خشم و غضب خداوند شود انجام نمی‌دهم.»
کمال الیمانی در پایان تأکید می‌کند که ما وظیفه داریم قرآن را به زبانی قابل فهم و نزدیک به درک کودکان برای آنان شرح و توضیح دهیم.

منبع:ایکنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین