عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۳۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
گفت‌ و گو با حجت الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تقارن ایام فاطمیه امسال با عید نوروز گفت: فاطمیه با هر مناسبتی تقارن پیدا کند ما باید کار خودمان را بکنیم اما فضای عمومی جامعه هم مسئاله ای است که باید مد نظر باشد.
عقیق:حجت الاسلام «حمید میرباقری» در گفت‌وگویی با اشاره به اولویت‌های روز هیئت و جاذبه‌های که در جنگ نرم مورد استفاده شبکه‌های اجتماعی و ماهواره ها قرار می‌گیرد، گفت:  یکی از کارهای که هیئت‌های ما باید به سمت آن بروند استفاده از جاذبه‌های مثبتی است که جوانان و نوجوانان به آن علاقه نشان می‌دهند. هشدار نسبت به نکات منفی و آفت‌های استفاده از ماهواره و شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از مسائل مهمی است که باید در جلسات گوش زد شود چراکه یکی از کارهای مهم ما در هیئت بیمه کردن جوانان و نوجوانان در برابر آفت‌های شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ی است.

این استاد حوزه با بیان اینکه جوانی که به سمت شبکه‌های اجتماعی گرایش پیدا می‌کند جاذبه‌هایی دیده است تصریح کرد: کاری که ما می‌توانم در هیئت‌ها انجام دهیم طراحی و ایجاد جاذبه‌هایی برای تحت شعاع قراردادن جاذبه‌های کاذب ماهواره است که اگر این جاذبه را ایجاد نکنیم به مرور زمان تعدادی از مخاطبان خود را از دست خواهیم داد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما نباید نگران ریزش تعداد کمی از مخاطبان باشیم که دیگر پای منبر و روضه بر نمی‌گردند. اگر ما کار کنیم و تذکر بدهیم و جهات مثبت و جاذبه‌ها را در غالب هیئت داشته باشیم می‌توانیم ریزش‌های احتمالی را به کمترین میزان برسانیم.

حجت الاسلام میرباقری درباره مداحان و وظایفه آن‌ها نیز گفت: مداحان هیئت‌ها اگر جایگاه خطیر خود را بشاسند طبعا برای شعر، رفتار، مصیبت و روضه‌هایشان ارزش قائل می‌شوند وقتی این جایگاه خطیر شد مداحان متوجه می‌شوند یک بیت شعر آنها چه تاثیر خواهد گذاشت.

الگوگیری جوانان از پیشکسوتان مداحی با ترویج سبک های سنگین مداحی

وی ضمن تاکید بر لزوم همراهی شور و شعور در مداحی‌ها بیان کرد: سبک‌های مداحی نباید خالی از شعور شود چرا که شور بدون شعور ما را تا مدت کوتاهی به سمت خود می‌کشاند و در آخر متوجه می‌شویم چیزی ندارد. اگر مداحان پیشکشوتی که قدیمی‌تر و شهرت بیشتری دارند به سمت اشعار پر محتوا و پر معنا بروند خود به خود الگوی برای جوانان خواهند شد.

  میرباقری افزود: یکی از مسائل مهمی که امروز ما با آن درگیر هستیم این است که گاهی برای اینکه جمعیت حاضر در جلسات هیئت را از دست ندهیم جاذبه‌های ظاهری جلسات را بر محتوا غالب می‌کنیم یا و به سمتی رفته‌ایم که تاثیر گذاری جلسات کمتر مورد توجه ما است. مداحان پیشکسوتی که جلسات بزرگی در تهران دارند اگر به سمتی بروند که کیفیت را اولویت بدهند خود به خود جوانان هم به این سمت سوق پیدا می‌کنند.

پرهیز از جمعیت محوری بودن مجالس عزا و تاکید بر تکلیف محوری بودن هیئت

حجت الاسلام میرباقری با تاکید بر پرداختن به موضوع کیفیت در هیئت‌ها اظهار کرد: ما در مجالسمان باید از جمعیت محور بودن خارج شویم تا به تکلیف و وظیفه بپردازیم، وظیفه و تکلیف اگر مطرح شود کمیت  دیگر ملاک نیست. تعداد جمعیت امروز کار ما را سخت کرده است یعنی به سمتی رفته‌ایم که ذوق مخاطب چه می خواهد البته باید ذوق مستمعین در نظر گرفته شود اما باید پیام پر محتوایی ارائه شود پس ما ابتدا باید ببینم وظیفه چیست و در کنار این وظیفه باید ذوق مخاطبانمان را نیز در نظر بگیریم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ضرورت به روز بودن هیئت در قبال مسائل پیرامونی جهان اسلام پرداخت و گفت: هیئت باید در عرصه بین الملل، سیاست داخلی و مسائل جهان اسلام به روز باشد و مداحان و ذاکران اهل بیت در این خصوص بینش سیاسی داشته باشند تا مخاطبان هیئت‌ها نیز بینش پیدا کنند اما تنها چیزی که آفت این مسئله است جهت گیری‌های سیاسی آن است که جلسه ما از شخص و گروه خاصی حمایت کند و به آن شخص رنگ و لعاب اسلام بدهد.

اولویت دادن تقویت اصل نظام، ولایت فقیه و بینش مخاطبان نسبت به مسائل روز در هیئت

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: هیئت باید برای تقویت اصل نظام، ولایت فقیه و بینش مخاطبان نسبت به مسائل روز برنامه داشته باشد تا کلاه سرمان نگذارند پس ما در مسائل سیاسی باید در هیئت به وظایفمان عمل کنیم.هیئت یک پشتوانه مردمی برای دولت و حمایت از حقوق مردم برای تیم مذاکره کننده هسته ای است در طول انقلاب جلسات هیئت مردم را همیشه برای حضور در انتخابات و حضور اجتماعی آماده کرده و ظرفیت بی بدیلی در این راستا در هیئت وجود دارد. وقتی در هیئت زمینه اشک و روضه حاصل شود مردم آماده حضور با شکوه در صحنه خواهند شد چون کسی که در هیئت باشد فردا در راهپیمایی و نماز جمعه و انتخابات هم حضور پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام میرباقری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ایام فاطمیه امسال و مقارن شدن آن با سال نو نیز گفت: سال نو باید با یک سلیقه‌ی زیبا و معیار قرار دادن عزای حضرت زهرا(س) مدیریت شود که در آن برگزاری با شکوه ایام فاطمیه فراموش نشود.

فاطمیه با هر مناسبتی تقارن پیدا کند ما باید کار خودمان را بکنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی عملکرد رسانه ملی در این ایام به خبرنگار ما گفت: رسانه ملی اولا باید معیار بودن ایام فاطمیه را فراموش نکند اما به طوری که جامعه هم به ایام عید و تعطیلاتشان بپردازند. مردم متدین باید مراقب باشند که بی حرمتی به عزای حضرت زهرا(س) نشود و نباید این ایام کم رنگ‌تر جلوه داده شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: صدا و سیما، جامعه، نخبگان و هیئت‌ها باید قطعا مراعات ایام فاطمیه را داشته باشند اصل و محور معارف و فرهنگ دینی این است که اگر در جایی فرهنگ دینی در تضاد با غیر آن قرار بگیرد در معارف دین در اولویت است اما در عین مراعات باید حال عمومی جامعه در حد مطلوب و متعارف در نظر گرفته شود.

 حجت الاسلام میرباقری در پایان گفت: ایام فاطمیه با هر مناسبتی تقارن پیدا کند ما باید کار خودمان را بکنیم اما فضای عمومی جامعه هم مسئاله ای است که باید مد نظر باشد چراکه همه افراد جامعه در یک سطح اعتقادی نیستند پس برگزاری مراسم امسال طوری باشد که اصل فاطمیه نباید زیر سوال برود.

منبع: بسیج مداحان



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین