عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کارگروه هنری جشنواره امام رضا(ع) برگزار شد
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه هنری جشنواره امام رضا(ع) گفت: این جشنواره با برخی کاستی‌هایی که ممکن است از طرف ما داشته باشد، برکاتی هم دارد و در هنر دینی، نقص‌ها را جبران کرده است.
عقیق: به نقل از شمس توس، کارگروه هنری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور علی مرادخانی رئیس کارگروه و معاون هنری وزیر ارشاد، سیدجواد جعفری دبیر جشنواره امام رضا(ع) و سایر مدیران و اعضا برگزار شد.

* بخش هنری از بخش‌های مولّد جشنواره امام رضا(ع) است

در ابتدای این جلسه ابوالفضل بهرام‌پور از مترجمان و مفسران قرآن کریم سخنانی به مناسبت ایام فاطمیه و نیز قرابت فرهنگ فاطمی و رضوی بیان کرد و گفت: متأسفانه مداح‌محوری مردم را درباره ائمه(ع) قشری بار آورده است و نمی‌گذارد آن‌ها با عمق وجود علمی و عرفانی ائمه آشنا شوند.

وی رتبه بالای حضرت زهرا(س) در عالم وجود را به دلیل ولایت‌پذیری ایشان دانست و سپس درباره امام رضا(ع) گفت: باید عالم آل محمد(ص) را از محصورماندن در مداحی‌گری درآوریم و به عنوان سنبل علم و علم‌آوری در جهان معرفی کنیم.

در ادامه این جلسه که به دبیری حسن مهرجردی برگزار می‌شد،‌ مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) گزارشی از دوره گذشته جشنواره ارائه کرد و گفت: در دوره گذشته مجموعاً 11 هزار و 418 اثر توسط دبیرخانه‌‌های موضوعی ما در جشنواره دریافت شد که از این تعداد حدود 10 هزار و 300 اثر مربوط به هنرهای تجسمی بود، 228 اثر به هنر موسیقی (اواها و نواها) اختصاص داشت و مابقی مرتبط با آثار نمایشی بود. این ارقام از نظر کمّی قابل قبول است اما اگر از نظر کیفی به آن‌ها توجه نکنیم، این طرفیت هدر می‌رود.

جعفری یکی از بخش‌های حساس و مولّد جشنواره امام رضا(ع) را بخش هنری دانست و افزود: اگر به این بخش عنایت و توجه کافی صورت گیرد، می‌‌تواند آثار ارزشمندی به یادگار بگذارد و مردم نیز در طول سال از آن بهره‌مند شوند. خروجی کار ما باید هم برای مردم قابل قبول باشد و هم در شأن نام مبارک امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد.

* جشنواره امام رضا(ع)، نقص‌ها در هنر دینی را جبران کرده است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: جشنواره امام رضا(ع) با برخی کاستی‌هایی که ممکن است از طرف ما داشته باشد، برکاتی هم دارد و در هنر دینی، نقص‌ها را جبران کرده است.

مرادخانی با تأکید بر اینکه امام رضا(ع) از اقسام فرقه‌های اسلامی زائر دارد، ادامه داد: وقتی از نصرت فتحعلی خان بزرگترین قوال فارسی‌خوان برای حضور در ایران دعوت کردیم، او گفت هیچ دستمزدی از ما نمی‌خواهد فقط یک شرط گذاشت. هنرمندی که بلیت اجرای این هنرمند پاکستانی در آمریکا 300 دلار بود، آرزوی زیارت امام رضا(ع) را داشت و گفت پول نمی‌خواهد به شرطی که او را به زیارت امام رضا(ع) ببریم.

رئیس کارگروه سیزدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) اظهار داشت: امام رضا(ع) تنها امام حاضر در ایران و عامل وحدت فرق اسلامی هستند،‌ ایشان جزئی از فرهنگ ایرانی هستند برای همین در جشنواره‌ای که به نام آن حضرت است باید بیشتر فکر و تلاش کنیم.

وی استمرار در امور بدون توجه به محتوا را آسیب دانست و ادامه داد: به جای گستردگی باید عمق بیشتری به موضوع بدهیم. البته بعضی موارد را هم مرتباً باید در جامعه تذکر دهیم تا ملکه ذهن افراد شود. چون متأسفانه گاهی دچار روزمرگی یا روشنفکری می‌شویم و فراموش می‌کنیم.

مرادخانی حوزه فعالیت‌های رضوی را در حیطه کارهای معناگرا بین کرد و ادامه داد: از این منظر باید کارهای هنری متفاوت‌تر و ماندگارتری خلق شود. همچنین از آنجایی که این جشنواره با مباحث اعتقادی ما مرتبط است، باید هر چه بیشتر از جوانان مراقبت کنیم و برای جذاب آن‌ها برنامه داشته باشیم. یکی از عواملی به جذب بیشتر مخاطبان کمک می‌کند، «وجود نظم» در فعالیت‌هاست.

«تشکیل اتاق فکر» یکی دیگر از پیشنهادهای معاون هنری وزیر ارشاد برای بهبود و ارتقاء فعالیت‌‌های جشنواره امام رضا(ع) بود. مرادخانی افزود: اگر خلاقیت و نوآوری نداشته باشیم و مردم تکرار را مشاهده کنند، رغبتشان به جشنواره کم می‌شود.

رئیس کارگروه سیزدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) عنوان کرد: نسل نو به کارگاه‌های هنری علاقه‌مند است و دوست دارد بزرگان هنر کشور را از نزدیک دیدار کند. باید در جشنواره کارگاه‌های هنری را با حضور اساتید مجرب در دستور کار قرار دهیم، همچنین برنامه‌هایی برای تجلیل از این اساتید داشته باشیم. چون احترام به بزرگان، مشوق راه جوانان خواهد بود.

مرادخانی در پایان سخنان خود تأکید کرد: در کارهایی که با باورها و اعتقادات دینی گره خورده است، باید مراقبت بسیاری داشته باشیم، چون هر اشتباه و کمبودی از سوی ما جبران‌ناپذیر است و به ضدتبلیغ بدل می‌شود.

* مجتمع نمایشی رضوی 26 اسفند کلنگ‌زنی می‌شود

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این جلسه گفت: تلاش می‌کنیم در جشنواره‌های نمایشی به سمت اجراهای عمومی برویم، چون جشنواره‌های سه ـ چهار روزه صرفاً مخاطبان خاص و قشر هنرمند را در بر می‌گیرد.

وی درباره دهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی توضیح داد:  خوشحالم چراغ جشنواره تئاتر رضوی پس از دو سال وقفه روشن شده است. ان‌شاءالله 26 اسفندماه جاری کلنگ پلاتوی این جشنواره در خراسان شمالی (بجنورد) به زمین زده می‌شود. همچنین پنج نمایشنامه ارزشمند ادوار پیشین جشنواره مجدداً اجرا می‌شود.

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی نیز در سخنانی درباره جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: باید جشنواره را به سمت کیفی‌گرایی واقعی سوق دهیم. فرهنگ رضوی جزئی از میراث معنوی است و میراث معنوی را دولتمردان حفظ نمی‌کنند، بلکه مردم حافظ آن هستند. بنابراین باید با احتیاط وارد این مقوله شویم، چون اگر حساب‌شده عمل نکنیم ممکن است این میراث دچار خطر شود.

وی افزود: گمان می‌کنم جای دو شکل از آثار در جشنواره امام رضا(ع) خالی است؛ آثار کُرال و موسیقی سنتی. همچنین باید برای معرفی آیین مولودی‌خوانی ایران به کشورهای جهان تلاش کنیم، چون این کار موجب کیفی‌تر شدن جشنواره و گسترش آن می‌شود.

ارجمند در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد آثار منتخب ادوار پیشین در قالب لوح فشرده به همراه زیرنویس عربی و انگلیسی منتشر شود، همچنین از متخصصان موسیقی جهان اسلام به صورت کارگاهی در جشنواره استفاده کنیم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین