عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
درمراسم گرامیداشت آیت الله بهجت مطرح شد:
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله العظمی بهجت، شب گذشته با حضور اساتید و طلاب مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد در این مراسم با اشاره به آیه« يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» بیان داشت: مرحوم آیت الله العظمی  بهجت در سایه توفیقات حضرت باری تعالی و با اقتدا به سنت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام توانست درجات سیر و سلوک الی الله را طی کرده و به مقام فنا در محضرحضرت احدیت دست یابد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله بهجت از همان دوران کودکی در حصار عالم طبع و ماده نبود و عوالم ملک و ملکوت را مشاهده می کرد اظهار داشت: برائت کامل از هوای نفس ایشان را به این جایگاه رفیع رساند.

وی با تاکید بر این که مرحوم آیت الله بهجت بر ترک معاصی و عمل به واجبات به ویژه اهمیت به نماز سفارش فراوان می کرد گفت: ایشان نماز را لذیذترین و عزیزترین امر در عالم وجودی می دانست.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفردبا بیان اینکه، یک بهشت لقاء و یک جهنم فراق داریم نماز را همان لقاء جمال ذات اقدس احدیت دانست و گفت: نماز در صورتی که فارغ از هرگونه هوای نفس باشد می تواند بهشت لقاء را به دنبال داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که آیت الله العظمی  بهجت در مدت 16 سالی که در نجف و کربلا بودند تمام مراحل و مراتب هفتگانه سیر و سلوک که شامل (مقام نفس ، قلب ، عقل ، روح ، سر، خفى و مقام اخفى ) می باشد را طی کردند و به مقامات عالی رسیدند اظهار داشت: سالک، پس از طی این مراحل جمال حق را مشاهده مى كند و ذات خودش را در حق فانى مى بيند و در مملکت وجودش حضرت حق تعالی حکومت می کند.

وی ادامه داد: حرکت تمام انسان ها از فکر به سوی قول و سپس به سوی عمل است که اگر این تصورات باطنیه ما نشات گرفته از عالم عقل و عالم ربوبی باشد، تمام حرکات ما الهی و رحمانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین  حسن منفرد افزود: وقتی تمام حرکات ما الهی و رحمانی و خدایی شود در مملکت وجود ما رحمان و جنود او حکومت می کند.

وی ادامه داد: اگر این تصورات و خواسته های قلبیه (حرکت فکری، قولی،عملی) نشات گرفته از غضب و شهوت باشد در مملکت وجود ما شیطان و جنود او حکومت خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه « وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» افزود: اگر این تصورات باطنیه بوی الهی نداشته باشد شیطان را با انسان قرین خواهدکرد.

حجت الاسلام والمسلمین  حسن منفرد تصریح کرد: متاسفانه عدم شناخت عرفان و راه صحیح رسیدن به این مقام باعث تصرفات شیطانی در برخی افراد می‌شود که ناخودآگاه، تکلیف به خلاف شرع می کنند و دوباره باید از صفر شروع نمایند که در تاریخ از این نمونه‌ها فراوان به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه شیطان و جنود او انسان را تا قتل امام معصوم(ع) و واسطه فیض الهی پیش می برند اظهار داشت: با این وجود اگر سالک و موحد بتواند یک بعد الهی به حرکت خود دهد و از سنت حسنه پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم پیروی کند به مقامی می رسد که درجات و مقامات قرب الهی یکی پس از دیگری بر او روشن می گردد.

استاد حوزه علمیه قم، تنها راه رسیدن به عرفان ناب را رعایت طهارت دانست و گفت: تنها راه رسیدن به عرفان ناب که سرچشمه آن برگرفته از وجود نازنین ائمه (ع)، پیامبر اکرم(ص) و آنهم از خدای متعال می‌باشد تنها در رعایت طهارت است، اگر کسی به طهارت نفس روی نیاورد، به لقاء نمی‌رسد و عوالم معرفت را نمی‌تواند دریابد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد با تصریح به این که نفسیت در وجود آیت الله العظمی بهجت به اندازه یک پر کاه وجود نداشت ادامه داد: ایشان، نمونه کامل رضوان الهی بود که حب دنیا و مقام، لحظه ای در ایشان راه نیافت و ایشان را متزلزل نکرد.

وی در پایان ضمن توصیه ای به طلاب بیان نمود: آن عالم فرزانه  از شخصیت های برجسته‌ای بودند که ابعاد مختلف علمی و معنوی در ایشان جمع بود که طلاب باید تلاش کنند با تاسی به چنین بزرگانی راه و منش ایشان را ادامه دهند.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین