عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
حجت الاسلام شهاب گفت: آنهایی که صاحب قلب خاشع می شوند، محو جمال محبوب شده و هیچ چیزی را جز خدا نخواهند دید.
عقیق:حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب در جمع عزاداران فاطمی تهران گفت: محبت اهل بیت علیهم السلام، اصل دین است و شئون و شروطی دارد همچنان که حضرت رضا (ع) فرمودند: «با اتکای صرف به محبت ما فکر نکنید اطاعت خدا شکل خواهد گرفت»؛ انسان باید پا در مسیر بندگی خالق و عبودیتی که توأمان با سرمایه محبت اهل بیت علیهم السلام باشد، قرار دهد.

وی با بیان اینکه معرفت، طاعت، ترک غفلت و غیرت در حوزه اعتقاد و عمل، قدمگاه های عبودیت است، خاطرنشان کرد: پنجمین قدمگاه یعنی محور قضیه، طبق کلام بزرگان این است که محب در اعلام حبش به محبوب خود باید بستر پرورش این محبت را معین کند.

حجت الاسلام شهاب با اشاره به اینکه سرمایه حب اهل بیت علیهم السلام نیز پرورشگاه دارد و حوزه پرورشش، قلب است البته قلب به معنای بعدی از روح انسان که مراتب معنوی زندگی انسان را رقم می زند، اظهار داشت: ما یک رتبه زندگی مادی داریم که امامتش را عقل انجام می دهد و گاهی اوقات هم عاجز است و کم می آورد.

وی افزود: آسایش، آرامش و سعادت بشر در بعد قلب است نه عقل؛ و محل پرورش حب اهل بیت علیهم اسلام در قلب است؛ همان قلبی که به نور خدا آشنا شده و قرآن کریم هفت مرحله برای این قلب نام می برد و  تأکید می کند اعظم قلوب یعنی قلب خاشع، بیشترین کارایی را دارد.

خطیب این مجلس ابراز داشت: حضرت زهرا (س) خدمت پیغمبر (ص) رسیدند و رسول الله فرمود: فاطمه جان! الان جبرئیل نزد من است و سلام می رساند و خدا می فرماید: به فاطمه حبیبه ام بگو هر چه اراده بکند الان برایش آماده می کنم (اگر به ما این حرف را بزنند از خدا درخواست های دنیایی خواهیم داشت ولی) حضرت فاطمه (س) فرمودند: پدر همین که خداوند قلب فاطمه را مشغول به محبت خودش کرده کافی است و هیچ خدمتی بالاتر از این نیست که قلب فاطمه مشغول به محبت الله باشد. هیچ حاجتی هم ندارم فقط خدا مرا از زیر ذره بین خودش دور نیندازد.

وی با اشاره به اینکه شاید برخی بگویند او حضرت زهرا (س) است و ما نمی توانیم اینگونه باشیم، اظهار داشت: ما در مراتب نزولی اش می توانیم اینگونه باشیم و «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» (سوره بقره، آیه 286).

حجت الاسلام شهاب ادامه داد: صعصعه می گوید: به طور خصوصی کنار علی (ع) بودم و از ایشان پرسیدم چگونه به این جایگاه رسیدید؟ امام (ع) فرمودند: صعصه! آدم از خودش تعریف کند، درست نیست. صعصعه گفت این نکته برای من است و نه برای شما. تعبیر امام (ع) این بود: صعصعه! یک عمر به در خانه دل نشستم و جز صاحب خانه به آن راه ندادم.

وی با تأکید بر اینکه این ایام، ایام خاصی است که آدم می آید و تجدید عهد با خدای خودش می کند، خاطرنشان کرد: مواظب باشیم به دلیل عادت به مجلس اهل بیت علیهم السلام نیاییم.

سخنران این برنامه ادامه داد: آنهایی که صاحب قلب خاشع می شوند، محو جمال محبوب می شوند و هیچ چیزی را جز خدا نمی بینند.

حجت الاسلام شهاب با اشاره به اینکه حمید بن مسلم خبرنگار سپاه دشمن در صحرای کربلا است، گفت: او می گوید: وقتی طفل رضیع حسین (ع) به دست حرمله کشته شد، ما منتظر بودیم حسین بن علی (ع) شکایتش را به در خانه خدا ببرد. اما دیدیم ورق برگشت و وسط میدان دارد بچه بر روی دستش بال بال می زند برای اینکه به خدا بگوید در قلبم، فقط حب تو است و اگر این شش ماهه تکه تکه شده را هم دوست دارم به خاطر تو است؛ خون را از رگ ها بر میداشت و می کشید به محاسنش که ای خدا نگاه کن، این جلوه مظلومیت دنیایی من است.

وی با بیان اینکه اگر ما در صحنه کربلا و هر صحه مشابه دیگری باشیم، داد می زنیم، تصریح کرد: اولین حرفی که حضرت (ع) در این وضعیت زد این بود که: خدایا این امتحان را بر حسینت آسان بکن که از تو جدا نشوم.

حجت الاسلام شهاب در پایان گفت: برای دستیابی به قلب خاشع اول از همه باید، در محدوده انجام واجبات به خودتان اهلیت بدهید؛ اهلیت به معنای با معرفت. نماز که می خوانی بدانی برای کی و برای چه می خوانی؟ و وقتی به جامعه وارد شدی از فحشا و منکر فاصله بگیری.

وی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: فردی تمام مجالس مذهبی را شرکت می کند بعد با یک زن نامحرم بدحجاب در مغازه بگو بخند می کند و پیش خودش هم می گوید من دوستدار فاطمه هستم! این به خاطر این است که ما در واجباتمان اهلیت نداریم و دچار عادت شده ایم!

خطیب این مجلس با اشاره به اینکه دومین قدم برای دستیابی به قلب خاشع، ترک محرمات است، اظهار داشت: همه می گویند برای عاقبت بخیری باید به انجام واجبات و ترک محرمات پرداخت اما آیا این کار را انجام دادیم؟ در مرحله ترک محرمات برای دستیابی به قلب خاشع برای اینکه گوهر حب اهل بیت علیهم السلام را در آن قرار دهی، فرموده اند: باید اراده به ترک نواهی کرد؛ همچنان که امام علی (ع) فرمودند: آن کسی که که اراده توبه کرد به خدا بگوید: غلط کردم و دیگر گناه نمی کنم.

حجت الاسلام شهاب با اشاره به اینکه برای خدا قدم بردارید و نگذارید محبت فاطمه (س) دست به دست شود بلکه باید محبت فاطمه (س) دست اهلش باقی بماند و در دست اغیار جا نگیرد، اظهار داشت: حضرت محمد (ص) می فرمایند: ۴ عمل را انجام بدهید تا قلبتان خاشع شود و به سلامت برسد. اول، خدا را هم در خلوت ببین و هم در آشکارا؛ وقتی حضرت یوسف (ع) درحجره زلیخا گیر افتاد، یک پارچه انداخت بر روی بتش و گفت مبادا ببیند. زلیخا در جهالتش از خدای خودش خجالت می کشد اما من هنوز خجالت نمی کشم. دوم، خودتان را بندازید در زیر ذره بین خدا و با سرمایه اخلاص، کار خیر پنهانی انجام دهید؛ کاری که خود فاطمه (س) انجام می دادند. سوم اینکه، به فکر مرگ باشی؛ آیات سوره زمر وقتی بر پیامبر (ص) نازل شد حضرت به خود می لرزیدند. سلمان گفت حضرت زهرا (س) را بیاورید تا رسول خدا را آرام کنند. حضرت زهرا (س) آمدند و آیات نازل شده بر پیامبر (ص) را خواندند و ناله ای سر دادند و گفتند وای به حال کسی که به فکر آخرت نیست و دارد خود را به سمت آتش جهنم می برد. و آخرین کار، مناجات با خدا است.

وی در پایان با بیان اینکه، قلب خاشع، قلبی است که با خدا آشتی کرده، گفت: نشانه آشتی کردن، صحبت کردن است؛ لذا مناجات با خدا از نشانه های قلب خاشع است.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین