عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی با 16 گنجینه تخصصی و با جایگاهی منحصربه‌فرد در منطقه، با افزایش ساعات کار خود در ایام تعطیلات نوروز، به استقبال هزاران زائر نوروزی حرم مطهر رفت.
عقیق:معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اعلام کرد: «با توجه به حجم بالای بازدیدکنندگان این موزه‌ها در طی سال و همچنین تجربه هرساله این مرکز مبنی بر افزایش چشمگیر مراجعه علاقه‌مندان به این موزه‌ها در ایام تعطیلات نوروز، جهت رفاه حال زائران و بهره‌مندی هرچه بهتر ایشان از مجموعه‌ موزه‌ها و گنجینه‌های تخصصی، ساعات بازدید از موزه مرکزی از 8 تا22، موزه‌های فرش، قرآن و نفایس، و گنجینه هدایای رهبری از 8 تا 19 و موزه مردم شناسی از 8 تا 12:30 تعیین شد که این میزان، در مجموع روزانه 16 ساعت افزایش ساعات بازدید را شامل می‌شود.
قرآن‌هایی با دست‌خط ائمه معصومین علیهم السلام
دکتر علی سوزن‌چی، با بیان این‌که اشیاء به نمایش درآمده در موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی در بسیاری موارد در نوع خود، کم‌نظیر و بی‌نظیر است، اظهار داشت: «این مرکز با 16 گنجینه تخصصی در چهار ساختمان مستقل و 16 هزار متر مربع فضای نمایشی، بیش از 7 هزار شیء تاریخی، هنری و فرهنگی را به نمایش گذاشته است».
وی در این ارتباط تشریح کرد: «موزه قرآن و نفایس، اولین موزه قرآن جهان با ماهیت دینی و هنری است و از برجسته‌ترین آثار به نمایش درآمده در این موزه، قرآن‌های منسوب به دستخط ائمه علیهم‌السلام است». وی ادامه داد: «در این موزه همچنین برگ‌هایی از قرآن بایسنقرمیرزا؛ بزرگترین قرآن خطی جهان و نیز مجموعه‏ای از نفیس‌ترین مرقعات دوره صفوی تا عصر حاضر، جلد‏های لاکی و روغنی، تذهیب و خوشنویسی هنرمندان معاصر و... به نمایش در آمده است».
سوزن چی به گنجینه هدایای رهبری اشاره کرد و گفت: «این گنجینه شامل بخشی از دیدنی‌ترین هدایای سران و شخصیت های برجسته ایرانی و خارجی و همچنین ارادتمندان به مقام معظم رهبری است که طی چندین دوره، توسط معظم‌له به این موزه اهدا شده است». وی همچنین از تالار آثار استاد فرشچیان نام برد و تصریح کرد: «در این تالار، آثار اهدایی استاد محمود فرشیان، به نمایش درآمده است».
مجموعه‌ای از موزه‌های منحصربه‌فرد
وی در ادامه، موزه فرش را نیز یکی از معدود موزه‌های تخصصی فرش در دنیا توصیف کرد و اظهار داشت: «در این موزه تعداد 102 تخته از نفیس‌ترین فرش‌ها از دوره صفوی تا عصر حاضر به نمایش درآمده است و این درحالیست که بسیاری از این فرش‌ها در سطح دنیا بی‌نظیر و کم‌نظیر هستند».
معاون اداره موزه‌های این سازمان، در ارتباط با گنجینه تمبر، اسکناس و سکه نیز با بیان اینکه سکه‌های ولایت‌عهدی امام رضا علیه‌السلام یکی از شاخص‌ترین آثار به نمایش درآمده در این گنجینه است خاطرنشان کرد: « حلقه‌های مبادلاتی با قدمتی 4هزارساله، یکی از قدیمی‌ترین آثار موجود در این مرکز است». وی همچنین افزود: «در این گنجینه اقلام پستی، تمبرهایی از سراسر جهان و نیز اولین تمبرهای چاپ شده در ایران و جهان در معرض نمایش قرار دارد».
سوزن چی، گنجینه تاریخ حرم مطهر رضوی را نیز تنها مرکز موزه‌ای دانست که تمام اشیاء به نمایش درآمده در آن متعلق به حرم مطهر است. وی افزود: «ضریح‌های مطهر، پنجره‌های فولاد، محراب‌های زرین‌فام، درها و لوازم روشنایی تنها بخشی از اشیاء به نمایش درآمده در این گنجینه است». وی در ادامه، به گنجینه‌های "سلاح، ظروف، نجوم و ساعت" اشاره کرد و آن را از نظر ابزارآلات نجومی در ایران، بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: «گونه‌هایی از دیدنی‌ترین سلاح‌های کهن همچون نیزه، طبانچه، شمشیر، کمان، خنجر، تبرزین و... نیز در این بخش به نمایش درآمده است که پیراهن طلسمات نیز از جمله آن‌هاست». وی همچنین دراین بخش از ظروف تدفین متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد، یاد کرد و اظهار داشت: «در مناطقی از دنیا، این ظروف به همراه میت، دفن می‌شدند».
موزه مردم‌شناسی و سیزده لایه نقاشی از سیزده نسل!
دکتر علی سوزن‌چی، همچنین مجموعه مدال‌های جهان‌پهلوان تختی، کمربند قهرمانی مرحوم روح‌الله داداشی در مسابقات قوی‌ترین مردان جهان و توپ طلای خداداد عزیزی را نیز تنها بخشی از مدال‌های به نمایش درآمده در گنجینه مدال این موزه برشمرد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش، به موزه مردم‌شناسی اشاره و تصریح کرد: «این موزه یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های کشور از جهت بنا و سبک معماری حمام‌های قدیمی است و از نکات منحصربه‌فرد این موزه، وجود سیزده لایه نقاشی بر روی سقف آن است که اولین لایه از دوره صفویه و آخرین آن مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول است و هنرمندان هر عصربدون پاک کردن نقاشی پیشین، بر روی آن نقاشی جدیدی کشیدند».
وی از گنجینه صدف و موجودات دریایی و همچنین گنجینه هنرهای تجسمی یاد و تصریح کرد: در این گنجینه‌ها گونه‌های دیدنی و متنوعی از صدف‌ها و آبزیان تاکسی‌درمی شده و همچنین تابلوهای نقاشی از هنرمندان برجسته داخلی و خارجی به نمایش درآمده است.
سوزن‌چی درپایان از کتابخانه تخصصی هنر و موزه‌داری نام برد و اظهار داشت: «این کتابخانه با بیش از 11 هزار منبع مطالعاتی فارسی و لاتین شامل کتاب، نشریه و لوح فشرده در موضوعات مرتبط با هنر و علم موزه‌داری همچون؛ تاریخ هنر، موزه‌داری، معماری، فرش و گلیم، خوشنویسی، مردم‌شناسی، سلاح، پرندگان، زیبایی‌شناسی، ادیان، اساطیر و نمادها، زبان‌های باستانی و .. واقع در ساختمان اداره پژوهش موزه مرکزی، در خدمت مراجعه‌کنندگان می‌باشد.
معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون، افزون بر یک میلیون و 200 هزار نفر از مجموعه موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی بازدید داشتند، خاطرنشان کرد: «افزایش ساعت کاری اعلام شده برای موزه مرکزی از 29 اسفندماه تا 12 فروردین، و سایر موزه ها تا 5 فروردین می‌باشد.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین