عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
امام صادق(ع) سؤال فرمود: آيا مي‌دانيد تفسير كلمه «فاطمه» چيست؟ سپس فرمود: يعني كه شر و بدي در وجود او راهي ندارد و اگر براي همسري اين بزرگوار علي نبود تا قيامت كسي همشأن ايشان نمي‌شد.
عقیق: فضايل و كمالات حضرت زهرا(س)، مانند فضايل ساير معصومان است، چون آن حضرت دختر خاتم پيامبران است كه براي تولدش رسول خدا چنين بشارت داده شد: «انا اعطيناك الكوثر»، ما براي تو خير فراوان عطا كرديم، براي درك مقام معنوي و فضايل آن حضرت كافي است كه روايات رسيده از پيامبر اكرم(ص) را از خاطر بگذرانيم، فاطمه بهترين زنان دو عالم است، افضل از همه بانوان جهان از مقام عصمت كبري برخوردار بود و از هر حيث نسبت به بانوان جهان برتري و الگوي زنان بعد از خود است، «فاطمه سرور زنان عالم است».

گروه كلام مركز مطالعات و پاسخگويي به شبهات درباره مقام علمي حضرت فاطمه زهرا(س) اين چنين مي‌نويسد: چنانكه در روايات فراوان آمده است، حضرت زهرا(س) تنها بانويي بود كه در شأن همسري اميرمؤمنان(ع) بود و اگر علي(ع) نبود براي زهرا(س) كفوي نبود، اين روايت و روايت‌هاي ديگري كه در منابع حديثي درباره مقام و فضيلت حضرت زهرا آمده، همه نشانگر اين است كه اين بانو فضايل و مقام معنوي و علمي بسيار بالايي داشت.

از نظر علمي در حدّي بود كه ساير ائمه در آن درجه قرار داشتند، آن بانو هم‌كفوي غير از علي نداشت، اين حقيقت بيانگر عظمت علمي حضرت زهرا(س) است. از امام صادق(ع) نقل شده كه سؤال فرمود: آيا مي‌دانيد تفسير كلمه «فاطمه» چيست؟ راوي گويد: خير! مولايم مرا به تفسير آن آگاه فرماييد، فرمود: يعني كه شرّ و بدي در وجود او راهي ندارد و اگر براي همسري اين بزرگوار علي نبود تا قيامت كسي همشأن ايشان نمي‌شد.

مقام علمي آن حضرت نيز چونان علي(ع) بعد از پيامبر(ص) سرآمد تمام بشريت است، اگر چه عرصه را به آن حضرت به قدري تنگ نمودند كه اندكي پس از پدر مهربانش دنيا را ترك كرد و با پهلوي شكسته به حضور پدرش شتافت.

«الله لقد فطمها الله تبارك و تعالي بالعلم و عن الطمث بالميثاق»؛ خداوند آن با نور را از علم مملو ساخت و از ناپاكي‌هاي زنان در عالم در منع و مبرا كرد.

«به خدا سوگند خداوند متعال آن حضرت را به قدري در علم وسعت و ظرفيت داد كه از علم بشري بي‌نياز نمود و هرگز نيازي به آموختن از ديگران نداشته باشد، زيرا پدرش اولين معلم اسلام است و آخرين پيامبر است كه خداوند او را با دين كامل و كتاب آسمانيش به سوي بشريت فرستاد».

هم چنان كه علي مي‌فرمود: بپرسيد از من از هر چيزي كه نمي‌دانيد و از هر چيزي كه مي‌خواهيد زيرا كه در اين سينه من علومي انباشته شده كه از پيامبر فراگرفته‌ام و همواره دنبال مردمي هستم كه لياقت داشته باشد تا آن را به آن‌ها بياموزم، فاطمه نيز از اين مقام رفيع علمي برخوردار بود، چون هم‌شأن با علي در تمام فضايل معنوي و علمي بود، اگر ما به خطبه آن حضرت كه درباره دفاع از ولايت كه در مسجد ايراد فرمود خوب تأمل كنيم، خطبه‌اش را همسنگ خطبه‌هاي اميرمؤمنان(ع) خواهيم يافت.

مرحوم مجلسي درباره تفسير حديث امام باقر(ع) كه فرمود: «...فطمها الله بالعلم...»؛ يعني به سيب كثرت علم از جهل بريده شد و به قدري علم دارد كه جهالت هرگز در آن راه ندارد و از آغاز آفرينش برخوردار از علوم رباني شده بنابراين با توجه به اينكه آن حضرت تنها دختر پيامبر اكرم(ص) بوده است كه فرزندانش امامان معصومي چون حسن و حسين هستند كه هر يك معدن و مخرن علوم الهي بودند و در حضور آن بانو تعليم و تربيت ديده بودند.

از طرفي آن بانو تنها هم‌شأن اميرمؤمنان(ع) بود و از هر جهت خصوصاً از جهت علمي و همچنين يازده امام معصوم كه وارث علم الهي هستند، فرزندان آن حضرت هستند و تمام آنها به فضائل آن حضرت تصريح كرده‌اند و آن حضرت در تمام فضائل با آن‌ها شريك است و آن‌ها وارث علم فاطمه (س) هستند كه مصحف فاطمه به آنها رسيد.

منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین