۱۴ مهر ۱۴۰۳ ۲ ربیع الثانی ۱۴۴۶ - ۵۳ : ۱۲
مسائل بسیاری هستند که به انسان حیات حقیقی را هدیه می دهند و هستند امور و حالاتی که باعث می شود انسان اگرچه در ظاهر زنده است مرده ای بیش نباشد.
عقیق:نادانی و کم خردی از صفات مذموم در اسلام و آموزه های روایی ما است که انسان از آن نهی شده است.
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «نادانى، مركبى چموش است كه هر كه سوارش شود به سر در آيد، و هركه همراهش گردد گمراه شود.»
همچنین، فرموده اند: «نادانى مايه مرگ زندگان و جاودانى رنج و بدبختى است.»
امام عسکری (ع) در مذمت نادانی می فرمایند: «نادانى دشمن [انسان] است.»
امام باقر (ع) نیز می فرمایند: «اگر بندگان، آن گاه كه نمى دانستند درنگ مى كردند، گرفتار انكار و كفر نمى شدند».
امیرمومنان علی (ع) درباره آثار سوء نادانی می فرمایند: « نادان مرده است هر چند به ظاهر زنده باشد.»
و نیز می فرمایند: «نادان صخره اى است كه چشمه اى از آن نمى جوشد، درختى است كه شاخه اش سبز نمى شود و زمينى است كه گياهش نمى رويد.»
همچنین، فرموده اند: «نعمت و دارايى نادان، مانند بوستانى است در كنار زباله دان.»
آموزه های روایی همچنین، مولفه های نادان و بی خرد را ذکر کرده اند.
پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به پرسش از نشانه هاى نادان فرمودند: «اگر با او بنشينى، تو را به رنج افكند و اگر از او كناره گيرى، دشنامت دهد. چون چيزى به تو دهد، منت گذارد و چون چيزى به او بدهى، ناسپاسى كند و اگر رازى را بدو سپارى، به تو خيانت ورزد.»
همان حضرت (ص) می فرمایند: «خصوصيت نادان اين است كه درباره هر كس كه با او رفت و آمد مى كند ستم روا دارد، به فرو دستش درازدستى كند، بر زبر دستش گردن فرازى نمايد و ناسنجيده زبان به گفتار گشايد... .»
امام صادق (ع) نیز در این باره فرموده اند: «يكى از خوي هاى نادان اين است كه قبل از شنيدن [مطلب] پاسخ مى دهد و پيش از آن كه [مقصود گوينده را] بفهمد به مخالفت بر مى خيزد و ندانسته حكم مى كند.»
امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «هر چه مى دانى به زبان مياور كه در نادانى همين بس است.»
پی نوشت ها:
غررالحکم
تحف العقول
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «نادانى، مركبى چموش است كه هر كه سوارش شود به سر در آيد، و هركه همراهش گردد گمراه شود.»
همچنین، فرموده اند: «نادانى مايه مرگ زندگان و جاودانى رنج و بدبختى است.»
امام عسکری (ع) در مذمت نادانی می فرمایند: «نادانى دشمن [انسان] است.»
امام باقر (ع) نیز می فرمایند: «اگر بندگان، آن گاه كه نمى دانستند درنگ مى كردند، گرفتار انكار و كفر نمى شدند».
امیرمومنان علی (ع) درباره آثار سوء نادانی می فرمایند: « نادان مرده است هر چند به ظاهر زنده باشد.»
و نیز می فرمایند: «نادان صخره اى است كه چشمه اى از آن نمى جوشد، درختى است كه شاخه اش سبز نمى شود و زمينى است كه گياهش نمى رويد.»
همچنین، فرموده اند: «نعمت و دارايى نادان، مانند بوستانى است در كنار زباله دان.»
آموزه های روایی همچنین، مولفه های نادان و بی خرد را ذکر کرده اند.
پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به پرسش از نشانه هاى نادان فرمودند: «اگر با او بنشينى، تو را به رنج افكند و اگر از او كناره گيرى، دشنامت دهد. چون چيزى به تو دهد، منت گذارد و چون چيزى به او بدهى، ناسپاسى كند و اگر رازى را بدو سپارى، به تو خيانت ورزد.»
همان حضرت (ص) می فرمایند: «خصوصيت نادان اين است كه درباره هر كس كه با او رفت و آمد مى كند ستم روا دارد، به فرو دستش درازدستى كند، بر زبر دستش گردن فرازى نمايد و ناسنجيده زبان به گفتار گشايد... .»
امام صادق (ع) نیز در این باره فرموده اند: «يكى از خوي هاى نادان اين است كه قبل از شنيدن [مطلب] پاسخ مى دهد و پيش از آن كه [مقصود گوينده را] بفهمد به مخالفت بر مى خيزد و ندانسته حكم مى كند.»
امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «هر چه مى دانى به زبان مياور كه در نادانى همين بس است.»
پی نوشت ها:
غررالحکم
تحف العقول
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008